Hensikten med prosedyren er å følge opp fristbrudd i henhold til lovverket.
Henvisninger med fristbrudd fra primærhelsetjenesten i regionen.
Fristbrudd: Klarer ikke å tilby pasient behandling innen angitt behandlingsfrist.
Pasienten har da krav på time/behandling ved et annet sykehus i landet.
HELFO: Helseøkonomiforvaltningen (NAV)
Henvisningskontoret eller evt. poliklinikkene ved SUS.
1. HELFO ringer Henvisningskontoret for å få bekreftet fristbrudd på gjeldende pasient.
2. Søk frem aktuell pasient (F11)
3. Dato for evt. fristbrudd finner vi i henvisningsbildet (F7), 2. del av henvisning hvor det står: ”Frist for start helsehjelp”.
4. Ved fristbrudd meldes dette videre til aktuell avdeling/poliklinikk.
5. Avdeling/poliklinikk må gi Henvisningskontoret/HELFO tilbakemelding om de kan tilby pasienten time innen 14 dager. Tilbakemelding må gis innen 24 timer.
6. Ved evt. tildeling av time skal avdeling/poliklinikk sende kopi av timeinnkalling til HELFO. Dersom time ikke kan gis innen 14 dager, sender Henvisningskontoret HELFO-skjema til aktuell avdeling/poliklinikk pr e-post. Avdeling/poliklinikk fyller ut skjema og skriver ut aktuell henvisning og oversender HELFO. Avdeling/poliklinikk avslutter henvisning (F7).
Avvik meldes Synergi
Pasientrettighetsloven kap. 2
|
|