Øverst i skjemaet
1. Hensikt
Beskrive Helse Stavanger sine rutiner for opplæring av medisinsk utstyr til hjemmebruk,og skal vise til den mer detaljerte arbeidsflyten.Medisinsk utstyr (MU) til bruk i hjemmebehandling. Bestilling og opplæring i bruk. (Ikke tilgjengelig)
2. Omfang
Opplæring i bruk av medisinsk utstyr til hjemmebruk innbefatter både hvordan utstyret fungerer teknisk og hvordan utstyret skal benyttes i den medisinske behandlingen. Denne rutinen omhandler den tekniske opplæringen, og skal vise til den mer detaljerte arbeidsflyten i EQS.Medisinsk utstyr (MU) til bruk i hjemmebehandling. Bestilling og opplæring i bruk. (Ikke tilgjengelig). Det forutsettes at den avdelingen som ber om utlån av det medisinske utstyret, og som er ansvarlig for opplæringen, ivaretar også den medisinske opplæringen knyttet til bruk.
Rutinen omfatter utstyr som er:
For hjemmerespiratorbehandling vises det i tillegg til følgende rutine: Retningslinjer for samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og kommunen for pasienter med kompliserte og sammensatte lidelser, EQS ID 4067
3. Definisjoner
- Medisinsk utstyr:
Medisinsk utstyr (MU) er en betegnelse for instrument, apparat, utstyr, programvare, materiale eller annen gjenstand som brukes alene eller i kombinasjon for diagnostiske og/eller terapeutiske formål. Tilbehør og forbruksmateriell regnes som en del av MU, jmf. §4b i Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr.
§ 4b) elektromedisinsk utstyr: ethvert medisinsk utstyr, inkludert systemløsninger, som er avhengig av en elektrisk energikilde for å fungere.
- MU/elektromedisinsk utstyr i denne rutinen innbefatter:
Utstyr som er plassert i hjem eller institusjon i kommunehelsetjenesten, og som eies og administreres av spesialisthelsetjenesten. Utstyret lånes ut fra Behandlingshjelpemidler (BHM). Formålet med utstyret kan være til diagnostisering og i terapeutisk henseende.
- Utstyrsansvarlig:
En ressursperson i sykehusenheten hvor pasienten følges opp. Ref. Arbeidsoppgaver for utstyrsansvarlig, og EQS ID 4706., og Medisinsk utstyr (MU) til bruk i hjemmebehandling, Navneliste - Utstyrsansvarlige (Ikke tilgjengelig)
4. Ansvar for opplæring
5. Fremgangsmåte ved utlån av MU/ elektromedisinsk utstyr
5.1 Ved hjelpemidler utlånt fra post/poliklinikk via BHM
5.1.1 Bestilling
Medisinsk utstyr (MU) til bruk i hjemmebehandling. Forberedelser (Ikke tilgjengelig)5.1.2 Opplæring
Medisinsk utstyr (MU) til bruk i hjemmebehandling. Forberedelser (Ikke tilgjengelig)
- Pasient/pårørende og/eller kommunehelsetjenesten:
- Ansatte ved Helse Stavanger HF:
- Kommunehelsetjenesten:
5.2 Medisinsk utstyr som brukes til diagnostisering hvor BHM ikke er involvert.
Dette vil være utstyr til kortvarig hjemmebruk ved diagnostisering, f. eks. Holter registrering, ph - registrering og søvnregistrering.
Opplæring gis ved igangsetting/t ilkobling av utstyret. Det er kvalifisert helsepersonell ved den post/poliklinikk som eier utstyret som er ansvarlig for opplæringen og at denne dokumenteres i DIPS.
5.3 Utlån av medisinsk utstyr fra legemiddelfirma
Helse Stavanger vil alltid ha opplæringsansvar for behandling igangsatt av foretaket. Ved utlån av MU/elektromedisinsk utstyr fra legemiddelfirma, skal opplæring gis i henhold til pkt. 5.1.2.
Alt elektromedisinsk utstyr som benyttes til behandling eller diagnostisering skal alltid registreres hos avdeling for medisinsk teknologi og informatikk (MTI).
5.4 Ved feil eller mistanke om feil på utstyr som er utlevert fra BHM
a) Feilsøking gjennomføres ved hjelp av brukerveiledningen som følger apparatet.
b) Kontakt ingeniør på BHM på dagtid for å avklare eventuell videre oppfølging.
c) Dersom henvendelsen ikke kan vente til neste virkedag, kontaktes behandlere ved avdelingen i Helse Stavanger HF som har igangsatt behandlingen.
6. Avvik
Avvik meldes i synergi og/eller kommunehelsetjenesten sitt avvikssystem.
7. Kilder/Referanser
Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr (Håndteringsforskriften)
Delavtale 6, Samarbeidsavtale mellom Helse Stavanger HF og kommunene i helseforetaksområdet