Hjemmerespirator, innleggelse av pasienter v. 1.4

1.       HENSIKT

 

Å ivareta pasienter over 18 år som har eller skal få hjemmerespirator, sett ut fra et medisinsk-, pleie- og omsorgsbehov ved innleggelse i sykehuset. Prosedyren må ses i sammenheng med Samarbeidsavtaler i Helsefellesskapet, særskilt delavtale 3 og delavtale 5, samt Retningslinjer for samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og kommunen for pasienter med kompliserte og sammensatte lidelser

 

2.      DEFINISJON

Pasientforløpet avhenger av hastegrad i innleggelsessituasjonen og kan inndeles som følger:

1.       Planlagt innleggelse for trakeotomi og respiratortilpassing.

2.       Planlagt innleggelse hvor pasientens lege har bedt om en vurdering av pasienten knyttet til konkrete medisinske avklaringer.

3.       Øyeblikkelig hjelp innleggelse pga. akutt oppstått problem i forhold til respirasjonen eller grunnlidelsen.

4.       Øyeblikkelig hjelp innleggelse pga. akutt oppstått problem utenom grunnlidelsen (eks. akutt abdomen).

      

       Ansvarsfordeling ut fra innleggelsessituasjonen:

1.       Planlagt innleggelse for trakeotomi og respiratortilpassing.

Ø  Pasienten innlegges intensiv for tilpassing av hjemmerespirator.

Ø  Dersom kommunen har kompetanse og kapasitet til å motta pasienten, overføres pasienten fra intensiv til lungeavdelingen for pasientrettet opplæring av personell. I situasjoner hvor personell i kommunen ikke er klart, legges pasienten som utskrivningsklar på avdelingen som har medisinsk faglig ansvar i påvente av at kompetansen er på plass. Når opplæring av personell i kommunen settes i gang, skal det sendes en avmelding om utskrivningsklar pasient. Se egen EQS rutine om «Opplæringsplan for pasienter med hjemmeresiprator».

2.       Planlagt innleggelse hvor pasientens lege har bedt om en vurdering av pasienten knyttet til konkrete medisinske avklaringer.

Ø  Pasienten legges på den avdelingen henvisningen kommer til. Pasientens team i kommunen følger pasienten og er til stede under oppholdet dersom de har mulighet og det er nødvendig for å sikre god kommunikasjon med pasient, samt i forhold til pleie- og omsorgsbehov. Dette sees i sammenheng med bemanningssituasjon i avdelingen og avklares i forkant av innleggelsen.

3.       Øyeblikkelig hjelp innleggelse pga. akutt oppstått problem.

Ø  Pasientens problem søkes avklart i akuttmottak, og ved behov for innleggelse flyttes pasienten til den sengeposten som er mest aktuelle med tanke på innleggelsesårsaken.

Ø  Behov for følge av pasientens team fra kommunen avtales og avklares, jamfør punkt 2.

 

3.    RUTINE  

Pasienten tas imot i henhold til gjeldende prosedyre i avdelingen. Dersom pasienten ligger på intensiv først, må avdelingen hvor pasienten er hjemmehørende, så snart som mulig opprette kontakt med pasienten for å gjøre overføringen tryggest mulig. Avdelingen der pasienten er hjemmehørende ivaretar samhandling med kommunen etter gjeldene prosedyrer (PLO). Intensivavdelingen informerer aktuell avdeling tidligst mulig før overføring.

Når pasienten er innlagt er det SUS sitt ansvar å ivareta pasienten. SUS må tilby arbeidstøy til det personellet fra kommunen som følger pasienten, samt evt annet materiell og utstyr som personellet trenger for å kunne ivareta pasienten under innleggelse. Hvis det er spesielt utstyr som ikke er på lager må man så snart som mulig avklare om kommunen kan bidra med utstyret frem til sykehuset kan skaffe det som trengs. Ved akutte innleggelser er det akuttmottaket som har ansvaret, og ved elektive innleggelser er det behandlende avdeling. Avdelingen må forsøke å legge til rette for en god arbeidssituasjon og ivareta personell som følger pasienten best mulig.

Dersom pasienten får tilpasset hjemmerespirator under innleggelsen vil respiratorkoordinator ved SUS kalle inn kommunen til et samarbeidsmøte. Etter utskrivelse får pasienten poliklinisk oppfølging hos lungelege, samt et hjemmebesøk innen tre måneder etter utskrivelse. Pasienten kalles inn til kanylebytte hver sjette uke på Øre-nese-hals avdeling.

 

4.    AVVIK

Avvik meldes i henhold til gjeldende prosedyrer www.sus.no/samhandling (EQS)

 

5.    FORANDRINGSOVERSIKT

Prosedyren erstatter godkjent prosedyre av 27.05.02.

      Prosedyren erstatter godkjent prosedyre av 25.07.11

      Prosedyren erstatter godkjent prosedyre av 28.06.16