Kommunikasjon - Pasientforløp i palliasjon v. 1.1

Kommunikasjon

 

Gjennom sykdommens ulike faser vil behovet for palliasjon endre seg, og det vil være varierende behov for spesialisert palliativ behandling. Mange pasienter ønsker å tilbringe mest mulig tid hjemme eller så nær hjemmet som mulig, og mange ønsker å dø hjemme. For å oppnå dette, må fastlege, hjemmetjeneste og øvrig kommunehelsetjeneste og spesialisthelsetjeneste samarbeide tett. Overføring av informasjon og kunnskap om den enkelte pasientens situasjon og behandling ved skifte av behandlingsnivå, skal være så sømløs som mulig for å sikre god kvalitet og trygghet. Bruk av pasienttilpassede forløp og individuell plan er viktige verktøy for å skape best mulig samhandling og kontinuitet.

 

Best mulig livskvalitet for pasienten er den overordnede målsettingen for all palliativ behandling og pleie. Siden livskvalitet er subjektiv og derfor kun kan kartlegges ved å kommunisere med pasienten, blir gode ferdigheter i kommunikasjon spesielt viktig. God kommunikasjon innbefatter også informasjon om alvorlige nyheter, om emosjonelle forhold, samtale med pårørende, forhåndssamtaler om livets sluttfase og planleggingssamtaler/nettverksmøter. Her er noen gode prosedyrer og maler som kan være til hjelp.

 

Kilde: Nasjonalt handlingsprogram for palliasjon i kreftomsorgen

 

 

Kommunikasjon med pasient og pårørende

 

         SPIKES-protokoll for informasjon om alvorlige nyheter

 

 

         Forhåndssamtaler:


En viktig del av kommunikasjonen med kronisk og alvorlig syke pasienter er å gi dem mulighet til å snakke om den siste fasen av livet og om døden. Pasienter som ønsker det skal gis mulighet til å tilkjennegi sine ønsker og verdier rundt livets avslutning. Mer om forhåndssamtaler:

Forhåndssamtaler (Ikke tilgjengelig)

 

         Nettverksmøte:


Nettverksmøter benyttes i sykehus for å planlegge gode utskrivelser i samarbeid med pasient, pårørende og kommunehelsetjenesten. Nettverksmøter kan også benyttes innad i kommunen.

Nettverksmøte (Ikke tilgjengelig)



         Mer informasjon:

 

Kommunikasjon med pasient og pårørende (Ikke tilgjengelig)

Informasjonssamtale ved livets slutt, pleiepenger, palliativ plan/individuell plan, hvordan ivareta pårørende, kartlegging av pårørendes behov, tilbud til pårørende, aktuelle lenker.

 

 

Kommunikasjon mellom helsepersonell

 

Relevant og oppdatert dokumentasjon må være tilgjengelig på rett sted til rett tid. Dette stiller krav til alle ledd i behandlingskjeden.

 

         Sjekkliste for å sikre gode overganger (Ikke tilgjengelig)

         Mal for henvisning av pasienter med behov for palliasjon (Ikke tilgjengelig)

         Mal for epikrise (Ikke tilgjengelig)

         Nettverksmøte (Ikke tilgjengelig)

         Individuell plan i palliasjon/Palliativ plan (Ikke tilgjengelig)

         Sjekkliste ved innleggelser (Ikke tilgjengelig)

         Sjekkliste for utskrivelse av pasient til kommunen (Ikke tilgjengelig)

         Sjekkliste ved overflyttinger (Ikke tilgjengelig)

 

 

 

Hjem

Metode (Ikke tilgjengelig)