Asperger syndrom, CAST Norwegian final draft v. 1.1

Childhood Asperger Syndrome Test (CAST)

 

© Scott F., Baron-Cohen S., Bolton P. and C. Brayne (2002)  

 

Norsk oversettelse: B. Weidle, BUP Trondheim

 

Barnets navn: ………………..……………………………………….……  Fødselsdato/alder: ...…………… 

Kjønn: …………….… Nummer i søskenrekke: ……………………..     Tvilling: ……………………………

Foreldre/Foresatte: ………………………………………………………………………………………………..

Foreldrenes yrke: ………………………………………………………………………………………………….

Foreldrenes utdanning: …………………………………………………………………………………………..

Adresse: ……………………………………………………………………………………………………………

Telefon: …………………………………………………………………………………………………………….

Skole/Barnehage: …………………………………………………………………………………………………

Les følgende spørsmål nøyaktig og sett ring rundt passende svaralternativ. Alle opplysninger behandles konfidensielt.

 

1.

Blir han/hun lett med i lek med andre barn?

Ja

Nei

2.

Kommer han/hun spontant til deg for å „småprate“ litt?

Ja

Nei

3.

Snakket han/hun ved 2 års alder?

Ja

Nei

4.

Liker han/hun å holde på med idrettsaktiviteter?

Ja

Nei

5.

Er det viktig for han/hun å passe inn i gruppen med jevnaldrende?

Ja

Nei

6.

Legger han/hun merke til uvanlige detaljer som andre ikke får med seg?

Ja

Nei

7.

Har han/hun en tendens til å oppfatte ting bokstavelig?

Ja

Nei

8.

Brukte han/hun mye tid på ”late som“ - lek i 3 års alderen (f. eks. leke supermann eller holde bursdagsfest for bamser eller dokker)?

Ja

Nei

9.

Liker han/hun å gjøre ting om igjen på samme måte hele tiden?

Ja

Nei

10.

Synes han/hun at det er lett å delta i samspill med andre barn?

Ja

Nei

11.

Kan han/hun holde en gjensidig samtale i gang?

Ja

Nei

12.

Har han/hun leseferdigheter på forventet nivå for alderen?

Ja

Nei

13.

Har han/hun stort sett de samme interesser som jevnaldrende?

Ja

Nei

14.

Har han/hun en interesse som tar så mye tid at han/hun gjør få andre ting?

Ja

Nei

15.

Har han/hun venner som er mer enn bare bekjente?

Ja

Nei

16.

Kommer han/hun ofte med noe han/hun er interessert i og viser det til deg?

Ja

Nei

17.

Liker han/hun å være spøkefull?

Ja

Nei

18.

Har han/hun vansker med å skjønne reglene for god oppførsel?

Ja

Nei

19.

Synes han/hun å ha en uvanlig god hukommelse for detaljer?

Ja

Nei

20.

Har han/hun en uvanlig stemme (f.eks. altfor voksen, flat eller svært monoton)?

Ja

Nei

21.

Er mennesker viktig for han/henne?

Ja

Nei

22.

Kan han/hun kle på seg selv?

Ja

Nei

23.

Er han/hun flink til å ta tur i en samtale?

Ja

Nei

24.

Leker han/hun fantasi- og rollespill med andre barn (f. eks. mor, far og barn o.l.)?

Ja

Nei

25.

Gjør eller sier han/hun ofte ting som er taktløst eller sosialt upassende?

Ja

Nei

26.

Kan han/hun telle til 50 uten å hoppe over et tall?

Ja

Nei

27.

Gir han/hun normal blikk-kontakt?         

Ja

Nei

28.

Har han/hun noen uvanlige og gjentatte bevegelser?

Ja

Nei

29.

Er hans/hennes sosiale atferd svært ensidig og alltid på hans/hennes premisser?

Ja

Nei

30.

Sier han/hun av og til “du” eller “han/hun” når han/hun egentlig mener “jeg”?

Ja

Nei

31.

Foretrekker han/hun fantasiaktiviteter som å spille skuespill eller fortelle historier framfor tall eller opplisting av fakta?                                                                          

Ja

Nei

32.

Er det av og til vanskelig for lytteren å få med sammenhengen, fordi han/hun ikke forklarer hva han/hun prater om?

Ja

Nei

33.

Kan han/hun sykle (gjelder også med støttehjul)?         

Ja

Nei

34.

Forsøker han/hun å pålegge seg selv og andre rutiner til en slik grad at det skaper problemer i hverdagen?

Ja

Nei

35.

Bryr han/hun seg om hvordan andre oppfatter han/henne?

Ja

Nei

36.

Bruker han/hun heller å dreie samtalen inn på sine favorittemner enn å følge det andre vil snakke om?

Ja

Nei

37.

Bruker han/hun merkelige eller uvanlige ord, uttrykk eller setninger?                    

Ja

Nei

38.

Har lærere, helsestasjonen eller liknende noen gang uttrykt bekymring over hans/hennes utvikling?  

Hvis ja, spesifiser bekymringene:

…………………………………………………………………………

Ja

Nei

39.

Har han/hun noen gang fått noen av følgende diagnoser?

Språkforsinkelse

Hyperaktivitet/Oppmerksomhetssvikt (ADHD)

Hørsels eller synsforstyrrelse

Autismespektrum - tilstander (inklusive Aspergers Syndrom)

Somatisk sykdom

Ev. annet (spesifiseres): ............................................................

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Nei

Nei

Nei

Nei

Nei

Nei

Nei

 

Sum poeng:

 

Kilde: Autism Research Centre, Section of Developmental Psychiatry, University of Cambridge, Douglas House,