Det er viktig at barn med ulike vansker fanges opp tidlig slik at nødvendig hjelpetiltak kan settes i verk. Dette må kombineres med et romslig normalitetsbegrep. De sentrale aktørene når det gjelder å fange opp barn og unge med vansker er foreldre, helsestasjon, barnehage og skole.
Ved bekymring for barnets utvikling, kan foreldre/foresatte ta kontakt med Barnehage, skole, helsesøster, PPT eller fastlege. Når det gjelder Asperger syndrom kan dette spesielt dreie seg om barnets sosiale utvikling og samspill med andre. Foreldre til barn med Asperger syndrom kan også oppleve at deres barn er spesielt rigide, noe som gjør at å finne fleksible løsninger på hverdagslige problemer blir utfordrende. Dette kan gå på alt fra hvem som skal sitte hvor rundt middagsbordet, hvem som bestemmer i familien, og hvordan enkle beskjeder blir misoppfattet.
Mange barn med Asperger syndrom har tilleggsvansker som søvnvansker, vansker med å være sammen med mange andre, vil ofte ha ting på egen måte, kan være sensitiv for lyder eller berøring og har vansker med direkte blikkontakt. Noen kan også ha lærevansker.
Forfatter: |
Sissel Judith Eike Pettersen Lars Conrad Moe (Klinikksjef) |
---|---|
Godkjent av: |
Kjetil Hustoft (Avdelingsoverlege) |
Dokumentadministrator: | Lars Ravn Øhlckers |
Dokument-ID: | 13675 |
Gyldig fra: | 11.06.2012 |
Revisjonsfrist: | 13.06.2025 |
Dokumentet var lagt i feil enhet.
Har endret dette slik at det nå tilhører Barne og ungdoms psyk