Barnehage og skole har en sentral posisjon i forhold til oppfanging av barn med psykiske utviklingsforstyrrelser. Det er viktig at de ansatte er godt faglig oppdatert og vet hvordan tilstander fortoner seg.
BARNEHAGEN:
Lek er et viktig element i sosial utvikling og samspill. Når barnet fremstår rigid eller lite i stand til å leke med andre barn bør en være oppmerksom. Barn med Asperger syndrom kan i stor grad leke med andre, men de kan i mindre grad leke med andre på de andres premisser. Dette gjør at de leker bedre med et barn av gangen, eller med de som er yngre. En av grunnene for dette er at da kan de i større grad styre leken etter egne premisser. Barn med Asperger syndrom kan virke rigid i leken og en kan oppfatte at de har grovmotoriske vansker. Dette kan komme til uttrykk ved at de har vansker med å gå i ulendt terreng og mange kan ha vansker med å bli skitten på hendene. Barn med Asperger syndrom kan også ha vansker med direkte blikkontakt.
Barn med Asperger syndrom har en normal språkutvikling, men kan ofte snakke med en voksen intonasjon.
Ved urovekkende observasjoner hos barnehagepersonell og/eller foresatte kan en utføre observasjoner ved bruk av anerkjente utarbeidede observasjonsskjema.
Ved behov for videre oppfølging og videre undersøkelse sendes observasjonene via henvisning til PPT (Pedagogisk-psykologisk tjeneste)
Forslag til mulige anbefalte observasjonsskjema:
Disse skjemaene har copyright og kan bestilles :
TRAS:
Håndbok og registreringsskjema kan bestilles fra :
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning, Universitetet i Stavanger, Lesesenteret
ALLE MED:
Obeservasjonsskjema for bruk i barnehagen
Kan bestilles hos Infovest Forlag. Tlf 51423057. www.infovestforlag.no
MIO:
Observasjonsark: Aschehoug & co - Barnehage
FIRFOTINGEN:
”Kartleggingsverktøy til hjelp i det daglige arbeid og samarbeid når vi er bekymret.”
Kan bestilles for bruk i barnehage, skole ,PPT
Stiftelsen psykiatrisk opplysning
NB: Forsatte skal informeres og gi samtykke til observasjonene og henvisning til PPT
SKOLEN:
De fleste barn med Asperger syndrom blir oppdaget når de er begynt på skolen. Noe av grunnen for dette er at vanskene blir mer utpreget i skolen, da de har vansker med det sosiale samspillet mellom elev – elev og mellom elev – lærer. Barn med Asperger syndrom har også ofte vansker med å komme i gang med aktiviteter som de ikke er motivert for eller der de ikke har skjønt hva som kreves til oppgaven. De er også sårbare i overgangssituasjoner, som når det kommer inn vikarer som introduserer andre regler enn kontaktlærer. Rigiditet til regler er ofte et kjernesymptom som barn med Asperger syndrom blir gjenkjent med. Barn med Asperger syndrom kan også ha vansker med å gjøre seg ferdig med oppgaver som blir er satt til, og som de oppfatter som viktige.
Ved bekymring i skolen med tanke på et barns utvikling er det viktig å:
Asperger Syndrom, Opplæringsloven og veileder til denne
NB: Forsatte skal informeres og gi samtykke til observasjonene og henvisning til PPT
Forfatter: |
Sissel Judith Eike Pettersen Lars Conrad Moe (Klinikksjef) |
---|---|
Godkjent av: |
Lars Conrad Moe (Avdelingssjef) |
Dokumentadministrator: | Lars Ravn Øhlckers |
Dokument-ID: | 13394 |
Gyldig fra: | 29.10.2012 |
Revisjonsfrist: | 13.06.2025 |
korrigert brutte lenker