Oppfanging av Asperger syndrom ved BUPA
Asperger syndrom kan oppfanges i regi av BUPA gjennom tre hovedveier. Ved veiledning eller undervisning av personell i kommunen, eller i forbindelse med at barnet blir utredet for annen diagnose i BUPA.
Når barn eller ungdom blir utredet ved BUPA vil en vanligvis utrede kvaliteten på samspillet når en vurderer hvilken behandling pasienten skal ha. Vanligvis vil barn eller ungdom med Asperger syndrom mangle sosial intuisjon, noe som gjør at de i større grad enn andre barn må lære sosialt samspill og kommunikasjon. Dette gjør at de vil ha vansker i nye sosiale situasjoner, har vansker med å tolke andres intensjoner og trekker ofte raske konklusjoner uten at de har fått bekreftet at dette stemmer. Et eksempel på dette kan være at de ser at den vokse har en rynke i pannen. Dette kan tolkes som at den voksne er sint, er trøtt eller er sliten. Uten å spørre den vokse kan et barn med Asperger syndrom tolke at den voksne er sint på dem, og trekker seg derfor tilbake. Barn og unge med Asperger syndrom gjør dette oftere enn andre barn og unge. Vanligvis blir dette et større problem når de kommer i puberteten, da kravene til sosial kompetanse blir større. Dette gjør at barn og unge kan få vansker når de går fra barneskole til ungdomskole, fra ungdom skole til videregående skole eller de skal ut i arbeid. Da mennesker med Asperger syndrom vanligvis er mindre flink enn andre til å tilpasse seg nye sosiale arenaer, vil de oppleve dette som svært stressende, noe som kan føre til tilbaketrekking når de ikke opplever at de mestrer den nye situasjonen.
Asperger syndrom kan ha overlappende symptomer med ADHD, Tourettes syndrom, tvangslidelser og sosial tilbaketrekking. De kan også ha angst, depresjon, psykoselidelser eller rusavhengighet.
Forfatter: |
Lars Conrad Moe (Klinikksjef) |
---|---|
Godkjent av: |
Kjetil Hustoft (Avdelingsoverlege) |
Dokumentadministrator: | Lars Ravn Øhlckers |
Dokument-ID: | 15473 |
Gyldig fra: | 11.06.2012 |
Revisjonsfrist: | 19.06.2025 |
Endret kategori og enhet