Sikre at mottaker har fått all nødvendig informasjon og vet hvem en kan kontakte ved behov- Pasientforløp i palliasjon v. 1.3

 

Sikre at mottaker har fått all nødvendig informasjon og vet hvem en kan kontakte ved behov 24/7

 

Mål:​ Sørge for trygge og forutsigbare overflyttinger

 

  • Dersom du er usikker på om mottaker har fått den informasjonen som trengs for å ivareta pasient og pårørende på en trygg og god måte, så ta kontakt på telefon!
     
  • Er pårørende kontaktet, informert og hørt?
     
  • Er nødvendig utstyr og medikamenter på plass og opplæring sikret?
     
  • Sikre at mottaker har fått all nødvendig informasjon før eller ved overflyttinger:
    • Overflytningsrapport og epikrise, inkludert oppdatert legemiddelliste, funksjonsvurdering og forventet hjelpebehov følger pasienten (NB! Skal også sendes elektronisk)

    • Referat fra gjennomført nettverksmøte eller tverrfaglige møter

    • Avklare hvor i sykdomsforløpet pasienten befinner seg (stabil, progresjon, akselererende sykdom, kort forventet levetid eller døende)

    • Behov for individuell plan/palliativ plan: JA/NEI (evt info til koordinator for plan i kommune)

    • Vurdering av videre behandlingsintensitet

    • Vurdering av hensiktsmessige tiltak – ønsker og reservasjoner

    • Avklare hva som skal gjøres dersom det oppstår nye situasjoner/komplikasjoner

    • Dokumentere hvilken informasjon som er formidlet til pasient/pårørende
       

  • Hvem kan kontaktes ved behov?:
    • Ansvarlig lege
    • Hjemmesykepleien
    • Kommunale palliative ressurser
    • Legevakt: Dersom legevakt eller legevikar skal benyttes må ansvarlig lege sikre at legevakt/legevikar har nødvendig informasjon, f.eks ved  å sende oppdaterte opplysninger i journal eller lage journalnotat som legevakt kan se ved ankomst.
    • Moderavdeling (har pasienten åpen kontakt?)
    • Palliativt senter: Helsepersonell kan ta kontakt for råd innen lindrende behandling.
      • Mobilt palliativt team: telefon 51 51 89 01 (08.00-15.00)
      • Palliativ sengepost telefon 51 51 89 23 (hele døgnet)

 

Vaktordning for leger i Palliativt senter (Ikke tilgjengelig)

Lege fra Palliativt senter er tilgjengelig for telefonrådgivning til leger, og eventuelt annet helsepersonell, om akutte palliative problemstillinger. Henvendelser går via sykepleier på palliativ sengepost.

Dersom pasienten ikke er kjent fra før for palliativ bakvakt kan generelle råd gis.

 

 

Avklaring av hvem som kan kontaktes ved behov er viktig. Ved behov for hjelp, kommuniser tydelig:

1) hva som er problemet?

2) hva ønsker du hjelp til?

3) hva er hastegraden?

4) hvilke avtaler er gjort med fastlege/sykehjemslege/hj.spl/sykehusavdelingen? Har pasienten individuell plan/palliativ plan?

5) hva ønsker pasienten? 

 

 

Hjem

Metode