Asperger syndrom, tilbakemelding og opplæring, PPT v. 1.1

 

Det er viktig at opplysninger og råd om passende tiltak blir formidlet tilbake til kommunen, og at nødvendig opplæring blir gitt når det er behov for det.

 

 

PPTs rolle ved tilbakemelding og opplæring

 

I de fleste tilfeller vil økt kompetanse til personell i skolen avhjelpe det enkelte barn og redusere generelt stress. Økt kompetanse vil medføre at en ikke setter barn med Asperger syndrom i situasjoner som de ikke har forutsetninger for å mestre. En bør være klar over at det er stor variasjon på ferdighetene til den enkelte elev med Asperger syndrom, noe som gjør at en i alle tilfeller må gjøre individuelle vurderinger. Hovedregelen er at barn og unge med Asperger syndrom i større grad enn andre er lite flinke til å trene på ting eller opplevelser som skaper ubehag. De vil da trekke seg unna eller motsette seg oppgaver. Dette gjør at de ofte trenger hjelp til å finne andre mestringsstrategier eller finne andre oppgaver som de mestrer. Ved konflikter kan det ha lite for seg å sette hardt mot hardt, men heller være løsningsorientert og interessert i å finne ut hvorfor det ble vanskelig å gjøre spesifikke oppgaver. Det kan være små detaljer som misforståelse av ord eller regler som gjør at barn med Asperger syndrom ikke kommer videre i en opplæringssituasjon. Ved å rette mer direkte spørsmål kan dette klargjøre vanskene og gjøre at en finner strategier for å tilrettelegge på en god måte. 

 

I de tilfeller der barn har behov for særlige tilrettelegginger i barnehage og skole er det viktig at PPT blir gjort kjent med relevant informasjon fra spesialisthelsetjenesten. Dette vil kunne være observasjoner og vurderinger omkring barnets funksjonsnivå og behov. Slike opplysninger vil være viktige dersom PPT skal utarbeide en sakkyndig vurdering.

 

Når det gjelder opplæring til nøkkelpersonell omkring barnet (ansatte i barnehage og skole) så vil kompetansenivå variere mellom kommuner. Enkelte PPT – kontorer har ansatt personell med høy kompetanse på Asperger syndrom, andre steder må kommunene hente slik kompetanse utenfra.