Det er viktig at opplysninger og råd om passende tiltak blir formidlet tilbake til kommunen, og at nødvendig opplæring blir gitt når det er behov for det.
Når en har et barn eller en ungdom som har fått diagnosen Asperger syndrom er det viktig at en får en god tilbakemelding om hva diagnosen innebærer for eget barn. Det er også viktig at en får informasjon som gjør at en forstår atferden til eget barn bedre.
For at foreldre/foresatte skal få en god forståelse for hva det vil si at deres barn har Asperger syndrom, bør en få opplæring i hva som er vanlig atferd og følelsesmessige reaksjoner ved dette syndromet. Det er viktig at en har informasjon om hvordan en best imøtekommer vanlige utfordringer hjemme, i fritiden, skole og skolearbeid. Det å ha forståelse for at sosiale relasjoner er en utfordring for barn og unge med Asperger syndrom er vesentlig. Det er grunn til å hjelpe til med tilrettelegging for å hjelpe til med gode mestringsløsninger.
Når barnet eller ungdommen har fått en diagnose, bør en få informasjon om hva det vil si å ha Asperger syndrom, hvordan en best forholder seg til utfordringer en har når en har dette syndromet og på hvordan en best kan kommunisere sine spørsmål og utfordringer til andre. Dette er ofte en forutsetning for å få god tilrettelegging og hjelp. I tillegg vil en anbefale at foreldre går på kurs for å lære mest mulig om diagnose, enten i regi av BUPA eller i regi av brukerforeningen.
Forfatter: |
Lars Conrad Moe (Klinikksjef) |
---|---|
Godkjent av: |
Kjetil Hustoft (Avdelingsoverlege) |
Dokumentadministrator: | Lars Ravn Øhlckers |
Dokument-ID: | 15990 |
Gyldig fra: | 11.06.2012 |
Revisjonsfrist: | 13.06.2025 |
Dokumentet var lagt i feil enhet.
Har endret dette slik at det nå tilhører Barne og ungdoms psyk