Når barnet er ferdig utredet ved barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling skal foreldre få en orientering om barnets diagnose og barnets fungering, slik det er blitt vurdert. I de fleste tilfeller vil foreldre få en tilbakemelding først, og så vil en sammen med foreldre gi en tilbakemelding sammen med de instansene som har henvist barnet eller vært en del av utredningen.
Barnet vil også få en tilbakemelding, og den vil ha fokus på at barnet skal forstå sine funksjonsutfordringer. Det bør arbeides med hva en kan gjøre for å få mestringsstrategier som hjelper i utfordrene situasjoner. Og ha fokus på atferd som kan hjelpe en til å be om hjelp på egne premisser. Det å bli mer bevisst på gode spørsmål når en har Asperger syndrom kan være en utfordring for mange. Ofte kan det være lurt at foreldrene er med på denne prosessen.
For at foreldre/foresatte skal få en god forståelse for hva det vil si å ha Asperger syndrom bør en få opplæring i hva som er vanlig atferd og følelsesmessige reaksjoner når en har Asperger syndrom, hvordan en best imøtekommer vanlige utfordringer når en har barn eller ungdom hjemme som har Asperger syndrom eller hva som er vanlige utfordringer når det gjelder skole og skolearbeid. Det å ha forståelse for at sosiale relasjoner er en utfordring for mennesker med Asperger syndrom er vesentlig, og at det er grunn til å hjelpe til med tilrettelegging for å hjelpe til med gode mestringsstrategier.
Forfatter: |
Lars Conrad Moe (Klinikksjef) |
---|---|
Godkjent av: |
Kjetil Hustoft (Avdelingsoverlege) |
Dokumentadministrator: | Lars Ravn Øhlckers |
Dokument-ID: | 15994 |
Gyldig fra: | 11.06.2012 |
Revisjonsfrist: | 10.06.2025 |
Endret kategori og enhet