Asperger syndrom, oppfanging, PPT v. 1.1

Det er viktig at barn med ulike vansker fanges opp tidlig slik at nødvendig hjelpetiltak kan settes i verk. Dette må kombineres med et romslig normalitetsbegrep. De sentrale aktørene når det gjelder å fange opp barn og unge med vansker er foreldre, helsestasjon, barnehage og skole.

 

 

 

PPT skal hjelpe barnehager og skoler med å legge til rette for gode tilbud for barn og unge med spesielle opplæringsbehov.

I oppfangingsfasen mht barn med Asperger syndrom vil det være viktig å bidra med kunnskap ut til barnehager og skoler. Dette kan omhandle spesielle avvik som er vanlige for barn med Asperger syndrom. En tenker da spesielt på vansker i sosialt samspill, vansker med fleksibel tenkning og løsningsstrategier, formalistisk språk og vansker med direkte blikkontakt. Fag som kan være spesielt utfordrende er samfunnsfag, Religion og livssyn og gym. I tillegg kan friminutt være krevende. Barn med Asperger syndrom kan også ha vansker med å starte aktiviteter og stoppe aktiviteter. I tillegg bør en være oppmerksom på at barn med Asperger syndrom kan ha søvnforstyrrelser, noe som kan påvirke deres konsentrasjon og frustrasjonstoleranse på skolen. 

 

Både foreldre og personell i kommunens opplæringsinstitusjoner kan henvise til PPT. Når det er barnehagen eller skolen som ønsker å henvise et barn skal en alltid innhente samtykke fra foreldre/foresatte for at PPT skal kunne gjøre observasjoner eller utredninger.