LAR Forløp
Søknadsprosess.
Det er fastlege eller Helse- og omsorgstjenesten i kommunen som har henvisningsrett og kan søke en person inn i Legemiddelassistert rehabilitering (LAR). Det anbefales at Helse- og omsorgstjenesten henviser en person til LAR for vurdering av pasientrettigheter og oppstart i LAR. Dette av på grunn av: rehabiliteringshensynet og at det ofte er kommunen som har oppfølgning og koordineringsansvar med pasienter i LAR eller at LAR søknader fra fastlege kan være mangelfulle slik at ytterlige opplysninger må innhentes og søknad prosessen forlenges.
Helse- og omsorgstjenesten og fastlege bør, sammen med søker, etablere et samarbeid tidlig i henvisningsprosessen for å sikre nødvendig informasjonsutveksling og en henvisning som er grundig og fyldig hvor man får belyst problemstillinger av betydning for spesialisthelsetjenestens vurdering. En stor andel av de som søker LAR vil også være i behov av tjenester og oppfølgning fra helse- og omsorgs tjenesten og det vil da være hensiktsmessig å koble de på så tidlig som mulig i søknadsprosessen slik at de er kjent av kommunen.
Henvisningen til LAR er omfattende og tidkrevende. Det er avgjørende at søker møter til timeavtaler med Helse- og omsorgstjenesten under utarbeidelsen av en LAR henvisning.
1. Få samtykkeerklæring fra søker for innhenting av opplysninger fra ulike instanser som kan belyse og gi opplysninger om søkers opiatavhengighet. (eks. på instanser : behandlingsinstitusjon, Legevakt, politi, poliklinikk, sykehus, fengsel)
2. Fylle ut standardisert skjema om LAR søknad sammen med brukeren. ” Søknad om legemiddelassistert rehabilitering”
3. Egensøknad. Ingen mal, men søkers egne ord. Hvorfor ønsker jeg LAR? Hva vil LAR bety for meg? Konsekvenser for meg dersom jeg får innvilget LAR?
4. Henvisning til LAR utarbeides sammen med søker. Innhentet dokumentasjon oppsummeres og søker kartlegges. Henvisningen sier noe om søkers aktuell situasjon og søkers historikk ifht rus (med spesiell vekt på opioddominert avhengighet, omfang , varighet, sprøytebruk), familieforhold, kriminalitet, bostituasjon, psykisk helse, fysisk helse, ressurser, motivasjon og ønsker for behandlingen.
5. Legeopplysninger ved søknad om LAR (eget skjema). Søker får med seg skjema og ordner med time hos fastlegen. Fastlegen fyller ut skjemaet, samt tar blodprøver av brukeren. Skjema om legeopplysninger legges ved søknad om LAR.
6. Individuell Plan (IP) bør påbegynnes og utarbeids i samarbeid med søker dersom søker ønsker dette. En IP tydeliggjør utfordringer, ressurser, tiltak, mål, ansvar og tidsfrister.
7. Send henvisning med kopi av vedlegg ( punkt 2, 3, 5 og 6) til rett mottaker/vurderingsenhet for vurdering. Kopi av henvisning bør gå til søkers fastlege, evnt til aktuell NAV kontor/HS/enhet dersom fastlege er henviser. Dette for å sikre nødvendig informasjonsflyt.
8. Oppstart etter pause/restart LAR Helse Stavanger v/lege skal da konsulteres for avklaringssamtale så snart som mulig, enten oppmøte på kontor eller via telefon.
Forfatter: |
Odd Tore Berge |
---|---|
Godkjent av: |
Silje Tara Skram |
Dokumentadministrator: | Silje Tara Skram |
Dokument-ID: | 33817 |
Gyldig fra: | 02.06.2017 |
Revisjonsfrist: | 02.06.2019 |
Dokumentet er godkjent av Samhandlingsutvalget november 2015.