Asperger syndrom, oppfølging, barnehage/skole v. 1.2

 

Etter endt utredning og når barnet/ungdommen har fått diagnosen Asperger syndrom vil det være viktig at førskolepedagog/kontaktlærer har kunnskap om diagnosen. Når det pedagogiske miljøet i opplæringsinstitusjonen har god kunnskap om Asperger syndrom er det lettere å tilrettelegge for de individuelle behovene som brukeren har.

 

Pedagogene kan få kunnskap gjennom litteratur, kurs og veiledning fra PPT. Barn og ungdommer som har Asperger syndrom har like rettigheter som andre barn etter Lov om opplæring. Det er pedagogisk ansvarlig på skolen som avgjør opplæringsbehovet, og i enkelte tilfeller gjøres dette i samarbeid med PPT som utarbeider en kartlegging som grunnlag for videre arbeid. 

 

Så lenge barn/unge er under opplæring vil PPT ha et ansvar for å bistå opplæringsinstitusjonene med å sikre et likeverdig og forsvarlig opplæringstilbud. Dersom barn/unge med Asperger syndrom har behov for spesialundervisning vil PPT ha ansvar for å utarbeide sakkyndig vurdering.