Hva er pårørendes behov?
Gode spørsmål til pårørende
Pårørende er en viktig ressurs for den alvorlig syke og døende pasienten. De kjenner pasienten fra tidligere og kan gi viktig informasjon til helsepersonell.
I henhold til Pasientrettighetsloven defineres pårørende som den pasienten oppgir som pårørende. Dersom pasienten er ute av stand til å oppgi pårørende, skal nærmeste pårørende være den som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med pasienten, men det skal tas utgangspunkt i en nærmere angitt rekkefølge av personer.
Mange pårørende ønsker å bidra med stell og omsorg. For at det skal være mulig, har de behov for informasjon om sykdommen, behandlingen og forventet utvikling. De nærmeste pårørende må inviteres til samtale så tidlig som mulig. Ofte vil det være behov for samtaler sammen med pasienten og for egne samtaler med pårørende.
Det er også viktig å ivareta de pårørendes egne behov for å redusere belastningen i selve sykdomsperioden og med tanke på sorgprosessen og tiden etter dødsfallet.
Kilde: Nasjonalt handlingsprogram for palliasjon i kreftomsorgen, helsedirektoratet, 03/2015
Barn som pårørende skal ivaretas og kartlegges. For mer om dette, se Barn som pårørende - Pasientforløp i palliasjon
Nyttige nettsider/informasjon for god kartlegging av pårørendes behov
Pårørendeveileder- Helsedirektoratet
CSNAT- kartlegging av pårørendes behov som omsorgsgivere
Helsenorge - barn som pårørende
Forfatter: |
Ragnhild Sviland (Kreftsykepleier) |
---|---|
Godkjent av: |
Birthe Lie Hauge (Overlege) |
Dokumentadministrator: | Mette Nesvik Løvaas |
Dokument-ID: | 33239 |
Gyldig fra: | 14.02.2021 |
Revisjonsfrist: | 11.03.2025 |
Ryddet i tekst og lenker for bedre layout og brukervennlighet