Forhåndssamtale - Pasientforløp i palliasjon v. 1.2

Forhåndssamtale

 

En viktig del av kommunikasjonen med kronisk og alvorlig syke pasienter er å gi dem mulighet til å snakke om den siste fasen av livet og om døden, og sørge for at de pasienter som ønsker det, gis mulighet til å tilkjennegi sine ønsker og verdier rundt livets avslutning (Nasjonalt handlingsprogram for palliasjon i kreftomsorgen, IS2101)

Pasienten skal:

- gis mulighet til å snakke om sin situasjon

- gis mulighet til å uttale seg om akseptabel livskvalitet og et meningsfullt liv

- bli spurt om hva de ønsker ved forverring

- gis mulighet til å ha pårørende med i samtalene

(Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling, IS2091)

 

Veileder for forhåndssamtaler -Kompetansesenter i lindrande behandling, Helseregion Vest

Veileder- forberedende samtale i sykehjem -UIO

 

Den gode samtalen bidrar til, og har som mål, å få en felles forståelse mellom pasient, pårørende og personalet. Hva har endret seg? Hva er viktig i tiden framover? Avveiing belastning/risiko og nytte/effekt – Nytten av evt. sykehusinnleggelse.

Følgende spørsmål er nyttige i samtalen med pasienten og de pårørende:

Hva ønsker du/dere?

Hva håper du/dere på?

Hva er du/dere bekymret for?

Hva er viktig for deg/dere nå og i tiden framover?

Hva skal vi gjøre når du / din pårørende blir alvorlig syk?
 

Etter en hendelse eller sykdomsepisode kan en spørre:

Hva tenker du om tiden fremover?

Hvis du skulle bli syk en gang til, hva ville da være viktig for deg?

Ville du ønske å bli innlagt på sykehus igjen, eller ville du heller være hjemme / på sykehjemmet?

 

 

For å vurdere pasientens livskvalitet ved uttalte kommunikasjonsproblemer og/eller ved kognitiv svikt kan en spørre:

Hva gjør dagen til en god dag? 

Beslutninger og avtaler dokumenteres på egnet sted i journal.  

 

Hjem

 

Metode