Childhood Asperger Syndrome Test (CAST)
Skåringsnøkkel
© Scott F., Baron-Cohen S., Bolton P. and C. Brayne (2002)
Norsk oversettelse: B. Weidle, BUP Trondheim
CAST er utviklet som instrument for tidlig screening av risiko for Asperger Syndrom / Autismespektrum forstyrrelse hos barn mellom 4 og 11 år (Autism 2002, 6, 9-31).
For tolkning brukes denne nøkkelen. Svar som er relevant for autismespektrum tilstander er markert med sirkel og skåres med 1 poeng. Maksimal skåre er 31, pga. 7 kontrollspørsmål som ikke regnes med i poengantallet. Kontrollspørsmål er grå markert.
Cut-off verdi for mistanke om Asperger Syndrom / Autismespektrum forstyrrelse er for tiden 15 poeng.
Kilde:
Autism Research Centre, Section of Developmental Psychiatry, University of Cambridge, Douglas House,
18b Trumpington Road, CAMBRIDGE, CB2 2AH, England. http://www.autismresearchcentre.com
1. |
Blir han/hun lett med i lek med andre barn? |
Ja |
Nei |
2. |
Kommer han/hun spontant til deg for å „småprate“ litt? |
Ja |
Nei |
3. |
Snakket han/hun ved 2 års alder? |
Ja |
Nei |
4. |
Liker han/hun å holde på med idrettsaktiviteter? |
Ja |
Nei |
5. |
Er det viktig for han/hun å passe inn i gruppen med jevnaldrende? |
Ja |
Nei |
6. |
Legger han/hun merke til uvanlige detaljer som andre ikke får med seg? |
Ja |
Nei |
7. |
Har han/hun en tendens til å oppfatte ting bokstavelig? |
Ja |
Nei |
8. |
Brukte han/hun mye tid på ”late som“ - lek i 3 års alderen (f. eks. leke supermann eller holde bursdagsfest for bamser eller dokker)? |
Ja |
Nei
|
9. |
Liker han/hun å gjøre ting om igjen på samme måte hele tiden? |
Ja |
Nei |
10. |
Synes han/hun at det er lett å delta i samspill med andre barn? |
Ja |
Nei |
11. |
Kan han/hun holde en gjensidig samtale i gang? |
Ja |
Nei |
12. |
Har han/hun leseferdigheter på forventet nivå for alderen? |
Ja |
Nei |
13. |
Har han/hun stort sett de samme interesser som jevnaldrende? |
Ja |
Nei |
14. |
Har han/hun en interesse som tar så mye tid at han/hun gjør få andre ting? |
Ja |
Nei |
15. |
Har han/hun venner som er mer enn bare bekjente? |
Ja |
Nei |
16. |
Kommer han/hun ofte med noe han/hun er interessert i og viser det til deg? |
Ja |
Nei
|
17. |
Liker han/hun å være spøkefull? |
Ja |
Nei |
18. |
Har han/hun vansker med å skjønne reglene for god oppførsel? |
Ja |
Nei |
19. |
Synes han/hun å ha en uvanlig god hukommelse for detaljer? |
Ja |
Nei |
20. |
Har han/hun en uvanlig stemme (f.eks. altfor voksen, flat eller svært monoton)? |
Ja |
Nei |
21. |
Er mennesker viktig for han/henne? |
Ja |
Nei |
22. |
Kan han/hun kle på seg selv? |
Ja |
Nei |
23. |
Er han/hun flink til å ta tur i en samtale? |
Ja |
Nei |
24. |
Leker han/hun fantasi- og rollespill med andre barn (f. eks. mor, far og barn o.l.)? |
Ja |
Nei |
25. |
Gjør eller sier han/hun ofte ting som er taktløst eller sosialt upassende? |
Ja |
Nei |
26. |
Kan han/hun telle til 50 uten å hoppe over et tall? |
Ja |
Nei |
27. |
Gir han/hun normal blikk-kontakt? |
Ja |
Nei |
28. |
Har han/hun noen uvanlige og gjentatte bevegelser? |
Ja |
Nei |
29. |
Er hans/hennes sosiale atferd svært ensidig og alltid på hans/hennes premisser? |
Ja |
Nei |
30. |
Sier han/hun av og til “du” eller “han/hun” når han/hun egentlig mener “jeg”? |
Ja |
Nei |
31. |
Foretrekker han/hun fantasiaktiviteter som å spille skuespill eller fortelle historier framfor tall eller opplisting av fakta? |
Ja
|
Nei |
32. |
Er det av og til vanskelig for lytteren å få med sammenhengen, fordi han/hun ikke forklarer hva han/hun prater om? |
Ja |
Nei |
33. |
Kan han/hun sykle (gjelder også med støttehjul)? |
Ja |
Nei |
34. |
Forsøker han/hun å pålegge seg selv og andre rutiner til en slik grad at det skaper problemer i hverdagen? |
Ja |
Nei |
35. |
Bryr han/hun seg om hvordan andre oppfatter han/henne? |
Ja |
Nei |
36. |
Bruker han/hun heller å dreie samtalen inn på sine favorittemner enn å følge det andre vil snakke om? |
Ja |
Nei |
37. |
Bruker han/hun merkelige eller uvanlige ord, uttrykk eller setninger? |
Ja |
Nei |
38. |
Har lærere, helsestasjonen eller liknende noen gang uttrykt bekymring over hans/hennes utvikling? Hvis ja, spesifiser bekymringene: ………………………………………………………………………….. |
Ja |
Nei |
39. |
Har han/hun noen gang fått noen av følgende diagnoser? Språkforsinkelse Hyperaktivitet/Oppmerksomhetssvikt (ADHD) Hørsels eller synsforstyrrelse Autismespektrum - tilstander (inklusive Aspergers Syndrom) Somatisk sykdom Ev. annet (spesifiseres): ...................................................................................................... |
Ja Ja Ja Ja Ja Ja |
Nei Nei Nei Nei Nei Nei |
21. |
Er mennesker viktig for han/henne? |
Ja |
Nei |
22. |
Kan han/hun kle på seg selv? |
Ja |
Nei |
23. |
Er han/hun flink til å ta tur i en samtale? |
Ja |
Nei |
24. |
Leker han/hun fantasi- og rollespill med andre barn (f. eks. mor, far og barn o.l.)? |
Ja |
Nei |
25. |
Gjør eller sier han/hun ofte ting som er taktløst eller sosialt upassende? |
Ja |
Nei |
26. |
Kan han/hun telle til 50 uten å hoppe over et tall? |
Ja |
Nei |
27. |
Gir han/hun normal blikk-kontakt? |
Ja |
Nei |
28. |
Har han/hun noen uvanlige og gjentatte bevegelser? |
Ja |
Nei |
29. |
Er hans/hennes sosiale atferd svært ensidig og alltid på hans/hennes premisser? |
Ja |
Nei |
30. |
Sier han/hun av og til “du” eller “han/hun” når han/hun egentlig mener “jeg”? |
Ja |
Nei |
31. |
Foretrekker han/hun fantasiaktiviteter som å spille skuespill eller fortelle historier framfor tall eller opplisting av fakta? |
Ja
|
Nei |
32. |
Er det av og til vanskelig for lytteren å få med sammenhengen, fordi han/hun ikke forklarer hva han/hun prater om? |
Ja |
Nei |
33. |
Kan han/hun sykle (gjelder også med støttehjul)? |
Ja |
Nei |
34. |
Forsøker han/hun å pålegge seg selv og andre rutiner til en slik grad at det skaper problemer i hverdagen? |
Ja |
Nei |
35. |
Bryr han/hun seg om hvordan andre oppfatter han/henne? |
Ja |
Nei |
36. |
Bruker han/hun heller å dreie samtalen inn på sine favorittemner enn å følge det andre vil snakke om? |
Ja |
Nei |
37. |
Bruker han/hun merkelige eller uvanlige ord, uttrykk eller setninger? |
Ja |
Nei |
38. |
Har lærere, helsestasjonen eller liknende noen gang uttrykt bekymring over hans/hennes utvikling? Hvis ja, spesifiser bekymringene: ………………………………………………………………………….. |
Ja |
Nei |
39. |
Har han/hun noen gang fått noen av følgende diagnoser? Språkforsinkelse Hyperaktivitet/Oppmerksomhetssvikt (ADHD) Hørsels eller synsforstyrrelse Autismespektrum - tilstander (inklusive Aspergers Syndrom) Somatisk sykdom Ev. annet (spesifiseres): ...................................................................................................... |
Ja Ja Ja Ja Ja Ja |
Nei Nei Nei Nei Nei Nei |
CAST Sum poeng:
Forfatter: |
Sissel Judith Eike Pettersen Lars Conrad Moe (Klinikksjef) |
---|---|
Godkjent av: |
Kjetil Hustoft (Avdelingsoverlege) |
Dokumentadministrator: | Lars Ravn Øhlckers |
Dokument-ID: | 13389 |
Gyldig fra: | 11.06.2012 |
Revisjonsfrist: | 13.06.2025 |
Dokumentet var lagt i feil enhet.
Har endret dette slik at det nå tilhører Barne og ungdoms psyk