Asperger syndrom er en utviklingsforstyrrelse som varer over tid. Følgelig vil det være nødvendig å ha et langsiktig perspektiv på oppfølgingsarbeidet. I tillegg til grunnskole vil dette involvere videregående skoleverk, fritidstilbud, tilpasninger i voksen alder m.h.t. arbeid osv. Grad og omfang av oppfølging vil avhenge av funksjonsnivå, og mange personer med diagnostisert Asperger vil klare seg godt i både i ungdomstid og voksen alder.
PPTs rolle ved oppfølging
Så lenge barn/unge er under opplæring vil PPT ha et ansvar for å bistå opplæringsinstitusjonene med å sikre et likeverdig og forsvarlig opplæringstilbud. Dersom barn/unge med Asperger syndrom har behov for spesialundervisning vil PPT ha ansvar for å utarbeide sakkyndig vurdering.
Forfatter: |
Sissel Judith Eike Pettersen Lars Conrad Moe (Klinikksjef) |
---|---|
Godkjent av: |
Kjetil Hustoft (Avdelingsoverlege) |
Dokumentadministrator: | Lars Ravn Øhlckers |
Dokument-ID: | 15466 |
Gyldig fra: | 11.06.2012 |
Revisjonsfrist: | 03.06.2025 |
Dokumentet var lagt i feil enhet.
Har endret dette slik at det nå tilhører Barne og ungdoms psyk