Kols, Førerkortdispensasjon, fylkesmannes retningslinjer v. 1.1

 

21 Respirasjonssvikt

 

21.1 Forskriftens krav

Alle klasser: Vedlegg 1 § 2 nr. 6 jf. §§ 3 og 4: ” Det må ikke være andre sykdomstilstander som gjør eller kan gjøre føreren uskikket til å føre motorvogn.”

21.2 Hva omfattes av forskriftens krav?

Respirasjonssvikt defineres som arteriell pO2 < 8 kPa eller pCO2 > 6,7 kPa når det pustes luft ved havnivå. Ved respirasjonssvikt nedsettes konsentrasjonsevne, kritisk sans, hukommelse og reaksjonsevne. Dette kan være en sikkerhetsrisiko ved bilkjøring, og forskriftens krav kan som regel ikke anses oppfylt.

21.3 Dispensasjonspraksis

Dersom oksygentilførsel holder oksygentrykket høyere enn 8 kPa og det ikke er klinisk påvirkning av evt. hypercapni (høy pCO2), kan det gis dispensasjon for førerkort i kl. A, B, M, S og T på vilkår av at det benyttes oksygen under kjøring, etter behandlende spesialists anbefaling. Personer med respirasjonssvikt kan få ganske brått innsettende forverrelser av oksygentensjon og CO2-nivå, f.eks. under fysiske eller psykiske belastninger. Det bør derfor ikke gis dispensasjon for kl. C1, C, D1, D eller kjøreseddel m.v. Hos yngre søkere med helt stabil, ikke progredierende lungelidelse, og med tilfredsstillende oksygentensjon (helst minst 9-10 kPa) med tilførsel, og uten hypercapni (dvs. pCO2 < 6,7 kPa), kan det gis dispensasjon for fornyelser også av kl. C1, C, D1, D eller kjøreseddel når lungespesialist gir klar anbefaling om dette, og avslag ville medføre tap av erverv. Vi vil anta at dette gjelder et svært lite antall personer.

21.4 Søvnapnoe

Søvnapnoe kan gi sterk søvntrang og trolig også redusert kognitiv funksjon om dagen. Tilstanden kan omfattes av § 2 nr. 6 om ”andre tilstander” i slike tilfelle, dersom behandlende spesialist mener tilstanden gir så alvorlige symptomer om dagen. Vurderingen må være mer forsiktig for høyere klasser og kjøreseddel enn for lavere klasser.

 

 

Kilde: Helsedirektoratet, Retningslinjer for fylkesmenn i behandling av førerkortsaker