Ernæring før mage-tarm kirurgi (ERAS) v. 1.1, 15.05.2017

Ernæring før mage og -tarmkirurgi

Mage- og tarmkirurgi omfatter større eller mindre inngrep i fordøyelseskanalen. Personer som er underernært før en operasjon har større risiko for å få komplikasjoner etter operasjon, som for eksempel infeksjoner, redusert sårtilheling og liggesår. Det er derfor viktig å sikre en best mulig ernæringsstatus før operasjon. Dersom du har hatt ufrivillig vekttap eller har dårlig matlyst er det viktig å ha fokus på ernæring før operasjon.

For deg som har hatt ufrivillig vekttap eller som har dårlig matlyst:
Mål: Unngå vektreduksjon før operasjon for å optimalisere ernæringsstatus. Dette vil være med på å forebygge komplikasjoner og at man kommer seg raskere etter operasjon.

  • En multivitamin-mineraltablett daglig før operasjon. Fås kjøpt på apotek.

 

  • 1-2 næringsdrikker daglig 1-2 uker før operasjon, helst 2 uker. Dersom du har holdt vekten er det tilstrekkelig med 1 stk daglig, ellers er målet 2 stk daglig. Næringsdrikkene fås kjøpt på apotek. Det finnes to hovedtyper næringsdrikker:

-          Melkelignende næringsdrikker

-          Saftlignende næringsdrikker

Det kan være greit å forsøke ulike smaker og typer og se hvilke man liker best. En hel næringsdrikk om gangen kan ofte oppleves som mektig.  Man kan da innta næringsdrikkene som en «shot». Næringsdrikkene smaker best når de er kalde.  Når en næringsdrikk først er åpnet, holder den seg i kjøleskapet i 24 timer. Serveringstips:

-          Som «shot» 50-100 ml etter måltid

-          Serveres med isklumper

-          Melkelignende næringsdrikker kan spes ut med melk / lage smoothie med frosne bær/ lage milkshake med iskrem

-          Saftlignende næringsdrikker kan spes ut med eplejuice/ sitronbrus/ ingefærøl

 

  • Energi- og næringstett kost:

-          Små og hyppige måltider: 4 hovedmåltid og 2-3 mellommåltid

-          Bruk smør/ margarin/ majones og næringsrike pålegg (ost/ majonessalater/ fiskepålegg/ egg/ posteier / fårepølse/ peanøttsmør/ avokado)

-          Berik maten med fløte/ egg/ smør/ margarin/ olje/ rømme, for eksempel:

     Fløte i suppe og saus, krem til kakao

     Smørøye i grøt og potetstappe

     1 ss nøytral olje rørt ut i yoghurt (raps-/ soya-/solsikkeolje)

     Rømme i saus/ dressing/ på vafler

-          Forslag til mellommåltid: Yoghurt, ost og kjeks, smoothie, vafler, gjærbakst, lefser, dessert, sjokolade, nøtter

-          Som alternativ til brødmat, kan man bruke kornblanding/ grøt/ost og kjeks 

-          Dersom middag byr i mot, erstatt dette med noe annet (for eksempel omelett, suppe, fiskekake/ karbonade på brødskive, ostesmørbrød, bakt potet).