Forandringer siden sist er understreket
Flytskjema:
Henvisningskjeden ved Kvinneklinikken
1) MOTTAK OG REGISTRERING AV HENVISNINGER.
Alle eksterne primærhenvisninger fra primærhelsetjenesten eller privatpraktiserende spesialister skal merkes ”Henvisning” og adresseres til:
”Felles henvisningsmottak”, Stavanger Universitetssjukehus, Helse Stavanger HF, P.b. 8100, 4068 Stavanger, Kvinneklinikken, og en av følgende avdelinger:
Gyn. pol. alt. Fødepol, alt. Genetikk, alt Innleggelse/operasjonshenvisning
Det er viktig at leger ute ikke adresserer til navngitt lege øverst på brevet, da det i så fall forsinkes, og må sendes til felles henvisningsmottak.
Her blir alle primærhenvisningen scannet inn i DIPS - elektronisk journal, og sendt til en av følgende elektroniske adresser:
So Stv KK Fødepol Henvisning
So Stv KK Genetikk Henvisning
So Stv KK Gynpol Henvisning
So Stv KK Inn/op Henvisning
Seksjonsoverlegen for hver av ovennevnte seksjoner, eller dennes stedfortreder, prioriterer deretter henvisningene elektronisk i DIPS i hht retningslinjene i ”Prioriteringsveileder Kvinnesykdommer” (Finnes på www.helsedirektoratet.no/prioritering)
Når vedkommende seksjonsoverlege har prioritert henvisningen, sendes den til tilhørende ansvarlig for timegiving, dvs. avdelingssykepleier eller pasientkoordinator på følgende adresser, som gir time i angjeldende DIPS ressurs evt. Or-plan, sender ut brev til pasient og henvisende lege om hvilken prioritet og frist pasienten har fått, klagerett og ev time:
So Stv KK Fødepol Kontor
So Stv KK Genetikk Kontor
So Stv KK Gynpol Kontor
So Stv KK Innl /op Kontor.
Dersom
en henvisning er feilsendt, videresendes den i DIPS til rette instans:
Seksjonsoverlegen gyn.pol. vurderer og prioriterer
henvisninger til utredning / uavklarte tilstander.
Omsorgs nivå Poliklinisk omsorg: undersøkelse, journalopptak, histologi, utredning, Urodynamiske utredning, etc. ,
Omsorgs nivå Poliklinisk dagbehandling: Konisering og laserbehandling i lokal anestesi
Dersom en finner indikasjon for operativt inngrep på SOP, sendes sekundærhenvisning til rette instans, for eksempel ”So Stv KK Innl/op”.
Time gies direkte av spl gyn polkl til konisering / laserbehandling i narkose, abrasio, ab.prov., Novasure ( St 9, el behandlingsrommet gyn polkl.)
Selv om privatpraktiserende spesialist har spesialkunnskaper innen gyn/obst, er det viktig at pasienten får beskjed om at det ved sykehuset vil bli foretatt en vurdering av videre undersøkelse og behandling, evt operasjon. I noen tilfeller vil en ta inn pasienter til en poliklinisk vurdering først, selv om de opprinnelig ble søkt innlagt.
Følgende prøver/undersøkelser vil en gjerne ha svar på før henvisning:
∙ Ultralydundersøkelse med angivelse av bl.a. endometrietykkelse
∙ Cervixcytologi.
∙ Endometrie-histologi, evt endom.-cytologi hvis pas. henvises for meno/metrorrhagi , tumores eller myomer.
∙ Kolposkopifunn, svar på portiobiopsier og cerv.abrasio ved henvisning til laserconisering
∙ Helsekort for gravide og skriftlig dokumentasjon for alle ultralydundersøkelser, helst på eget skjema ved henvisning i graviditeten.
∙ CA 125 ved tumores/cyster
a) Seksjonsoverlegen for den operative virksomheten KK
Prioriterer alle primærhenvisninger fra privatpraktiserende gynekolog der operasjonsindikasjon er stilt, samt andre innleggelser, og sekundærhenvisninger fra egen avdeling, så som:
Omsorgs nivå Heldøgn
Elektiv kirurgi store opersjoner, canser operasjoner, embolisering
Omsorgs nivå Poliklinisk Dagbehandling
Større dagkirurgi (operativ hysteroskopi), TVT/TVT-O, laparoskopisk sterilisering.
Fast-track kirurgi etter ERASprinsippene for narkose, der pasienten forventes å reise hjem samme dag eller i løpet av 24-48 timer, omsorgs nivå heldøgn / poliklinisk dagbehandling, alt etter om en forventer hjemreise samme dag eller ikke.
Dersom fødepol. har stilt indikasjon for elektiv sectio, tas det direkte kontakt med pasient-koordinator, uten at seksjonsoverlegen for den operative driften KK trenger å prioritere dette.
b) Seksjonsoverlegen Fødepol
Prioriterer alle henvisninger til UL-screening fra primærhelsetjenesten, samt henvisninger for andre problemstillinger i svangerskap.
Omsorgs nivå: Poliklinisk Omsorg
Når prioritering er gitt, sendes den i DIPS til So Stv KK Fødepol Kontor for utsendelse av time, infoskriv om rettigheter etc.
c) Seksjonsoverlegen Genetikk
Omsorgs nivå: Poliklinisk omsorg Når prioritering er gitt, sendes den i DIPS til So Stv KK Genetikk Kontor for utsendelse av time , infoskriv om rettigheter etc.
2) PRIORITERING AV HENVISNINGER
Knfr "Lov om pasientrettigheter" av 2.juli 1999 og Forskrift nr. 1208 om prioritering av helsetjenester og rett til helsehjelp av 01.12.00, forslag til endring i lov av 2.7.99, gjeldende fra 1.7.04., samt ”Prioriteringsveileder Kvinnesykdommer”, november 2008, www.helsedirektoratet.no/prioritering)
Alle henvisninger til offentlige poliklinikker eller sykehus skal vurderes innen maksimalt 30 virke-dager fra mottatt henvisning, innen 15 virkedager ved mistanke om alvorlig eller livstruende sykdom. Legen skal vurdere om det er behov for helsehjelp, om pasienten har rett til nødvendig helsehjelp etter lov om pasientrettigheter, og det angis en tidsfrist som behandlingen skal skje innenfor når en tar hensyn til medisinsk forsvarlighet og i tillegg en antatt behandlingsfrist (for de som har rett til nødvendig helsehjelp).
Pasienten og henvisende lege sendes et brev hvor det fremgår om pasienten har behov for helsehjelp, og evt. i tillegg rett til nødvendig helsehjelp i henhold til pasientrettighetsloven, og hva som er planlagt (f.eks. vedlagt skriftlige pasientinformasjoner). Tid for innleggelse/ poliklinisk konsultasjon eller estimert ventetid, (i tillegg forsvarlighetsfrist for de som har rett til nødvendig helsehjelp) bør påføres brevet.
Det er utarbeidet standard brev i DIPS dette bruk. Brevet skal også henvise til et vedlegg som inneholder informasjon om fritt sykehusvalg , informasjon om klageadgang og frister i henhold til pas.rettighetsloven.
Utdrag fra pasientveilederen, side 1, del 2:
Lovmessig grunnlag og ansvar for rettighets-tildeling i spesialisthelsetjenesten
Alle henvisninger som mottas i spesialisthelsetjenesten1 skal vurderes i forhold til prioriteringsforskriften for å kunne avgjøre om
∙ pasienten har rett til prioritert («nødvendig») helsehjelp i spesialisthelsetjenesten
∙ pasienten har behov for helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten, men ikke rett til prioritert helsehjelp
∙ pasienten ikke har behov for helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten
∙ Pasienten har rett til prioritert («nødvendig») helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten når hvert av følgende vilkår er oppfylt:
∙ pasienten har et visst prognosetap med hensyn til levetid eller ikke ubetydelig nedsatt livskvalitet dersom helsehjelpen utsettes
∙ pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen
∙ de forventede kostnadene står i rimelig forhold til tiltakets effekt
Pasienter som får rett til prioritert helsehjelp skal få en medisinsk forsvarlig frist for når helsehjelpen senest skal starte. Det er denne fristen som er angitt i veiledertabellen.
Veiledertabellen er ment å dekke 75–80% av henvisningene innenfor fagområdet. Andre tilstander skal også vurderes i forhold til prioriteringsforskriften, men de er ikke innbefattet i veiledertabellen.
Det betyr ikke at pasienter med disse tilstandene er lavere prioritert. Helsehjelpen som er angitt i veiledertabellen er den som ligger til grunn for anbefalingen av rett og frist. Når helsehjelpen skal ytes, kan naturligvis også andre effektive tiltak benyttes. Veiledertabellen er ikke en faglig retningslinje, men en prioriteringsveileder. Bak anbefalingene om rettighet og frist som er angitt for hver tilstand ligger det en vurdering og gradering av hvert av vilkårene i prioriteringsforskriften. Graderingen er gjengitt i veiledertabellen. Det er fire graderingsalternativer som angir styrken av oppfyllelsen av vilkårene:
Tilstanden/helsehjelpen
∙ anses å være alvorlig/nyttig/kostnadseffektiv
∙ anses sannsynligvis å være alvorlig/nyttig/kostnadseffektiv
∙ anses under tvil å være alvorlig/nyttig/kostnadseffektiv
∙ anses ikke å være alvorlig/nyttig/kostnadseffektiv
For hver tilstandsgruppe gir veiledertabellen en oversikt over mulige individuelle forhold som kan tillegges vekt utover dem som generelt beskriver tilstandsgruppen. Eventuelle andre relevante forhold skal også tas i betraktning.
Individuelle forhold kan tilsi at rettighetsstatus og/eller frist blir annerledes for den aktuelle pasienten enn for tilstands-gruppen som pasienten tilhører.
Veiledertabellen er ment som beslutningsstøtte. Spesialisten er ansvarlig for vurderingene og avgjørelsene om rettighetsstatus og frist for start helsehjelp for den enkelte pasient.
Slik bruker du veiledertabellen:
pasienten har rett til prioritert («nødvendig») helsehjelp i spesialisthelsetjenesten:
∙ pasienten har behov for helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten, men ikke rett til prioritert helsehjelp
∙ pasienten har ikke behov for helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten
Gjelder som hovedregel ikke pasienter som allerede er i et forløp som forutsettes å være medisinsk forsvarlig, se utfyllende tekst i Prioriteringsveileder, generell del, kap. 4
Sykdomsgruppe (se tabell side 2) påføres. Faggruppe
”Rett til nødvendig helsehjelp” påføres, J (Ja) eller N (Nei).
Pasienten har rett til nødvendig helsehjelp i henhold til Pasientrettighetsloven, hvis følgende 3 kriterier er innfridd:
1) Pasienten skal ha et visst prognosetap med hensyn til livslengde eller ikke ubetydelig nedsatt livskvalitet hvis behandlingen utsettes og
2) Pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen og
3) De forventede kostnader står i et rimelig forhold til tiltakets effekt.
For KK, SUS vil rett til nødvendig helsehjelp i hht til Pasientrettighetsloven bl.a. omfatte følgende lidelser:
Sykdomsgruppe 1-3:Abdominelle tumores eller cyster hvor en ikke kan utelukke malignitet.
Sykdomsgruppe 4: Påvist cancer, inkludert dysplasier/ca in situ.
Sykdomsgruppe 15: Abortus provocatus
Sykdomsgruppe 16: Mistanke om ekstrauterin graviditet
Sykdomsgr.18 og 20:Indikasjon for behandling/inngrep ved fødsel - sectio.
Sykdommer/komplikasjoner i svangerskapet
Andre sykdomsgrupper kan også falle inn under ventetidsgarantien, hvis de ovennevnte kriterier er oppfylte, f.eks. dolores, sykd.gruppe 5 og 17.
For de som har rett til nødvendig helsehjelp har forsvarlighetsfristen stor betydning, hvis en ikke klarer å overholde denne, har pas. rett på behandling ved annet sykehus/institusjon som det regionale helseforetaket har avtale med. Det regionale helseforetak hvor pasienten er bosatt må betale behandlingen.
Antall dager/uker pasienten må inn før påføres, listen nedenfor er veiledende:
(Listen gjelder både innleggelser og dagbehandling/-kirurgi og poliklinikk)
Ventelistetabell for Kvinneklikken / SUS
(Gjelder både poliklinisk omsorg, heldøgnsinnleggelser, poliklinisk dagbehandling for fagområde 200 )
Felter merket gult er hentet fra Nasjonal prioriteringsveileder (NPV nummer)
|
3) INNLEGGELSESTID/TIME TIL POLIKLINISK BEHANDLING / DAGKIRURGI/-DAGBEHANDLING/FAST-TRACK-OPERASJON
a. Innleggelser
Pasientkoordinator gir time elektronisk etter påsatt prioritet, og etter elektronisk mal for daglig oppsett av operasjonsprogram på Sentrale Operasjonsavdeling. Time gis elektronisk via Dips. De som skal opereres, legges inn i OR-plan.
Standard elektronisk innleggelsesbrev påført innleggelsestid sendes pasientene og henv. lege, sammen med egne pasientinformasjoner utarbeidet ved Kvinneklinikken. Evt. annen informasjon legges ved.
Der det er aktuelt, vedlegges brosjyre om pasienthotellet. Pasienter som ikke omfattes av rett til nødvendig helsehjelp i henhold til Pasientrettighetsloven , eller som av annen grunn ikke kan få time med en gang, får tilsendt et brev om at de er registrert og hvilken prioritet de har fått etc.
Dette brevet bør helst sendes i løpet av 1 uke, med kopi til henv lege. Hvis dato ikke gis, skal brevet inneholde opplysninger om fritt sykehusvalg m.m..
b. Polikliniske henvisninger/ dagkirurgi/dagbehandling/fast-track-operasjoner
Personell ved Gynekologisk poliklinikk gir timer til journalopptak på Gyn.pol, og øvrige timer til inngrep/annen dagbehandling. Nødvendig informasjon, papirutfylling, blodprøvetaking og rekvisisjon til evt. andre undersøkelser gjøres ferdig på Gyn.pol. Polikliniske timeavtaler og timer til dagkirurgi gis elektronisk etter den prioritet som er gitt, og operative inngrep legges inn i OR-plan i henhold til elektronisk mal. Brev til pasientene og henv. lege utgår på samme måte som for pasienter til innleggelse vedlagt aktuelle pasientinformasjoner etc.
4) VENTELISTER/KONTROLL
Henvisning scannes inn og registreres elektronisk i Dips av Henvisningskontoret, og henvisningen prioriteres elektronisk av lege.
Sekretær ved de forskjellige enheter tar ukentlig ut ventelisterapporter for kontroll og retting av feil. 1.sekretær KKs ekspedisjon lager ukentlig og månedlig statistikk over bl.a. ventelister, - bl.a. vises antall med rett til nødvendig helsehjelp og fristbrudd. Disse statistikkene distribueres til alle ledere ved Kvinne-barneklinikken
Når pasienten møter til innleggelse eller dagbehandling/dagkirurgi/fast-track-operasjon, avmerkes dette elektronisk i Dips.
Etter innleggelse/konsultasjon er det viktig å avslutte journalen riktig elektronisk, og avslutte henvisningen. (Påse at det ikke står åpne henvisninger fra tidligere hvis pas. Er kommet inn som ø.hjelp).
De pasientene som ikke blir behandlet innen satt tidsfrist, (gjelder pasienter med rett til nødvendig helsehjelp), har rett til behandling ved annen institusjon hvis de ønsker det.
De som har ventet 6 måneder, skal tilskrives med spørsmål om de fortsatt ønsker å stå på venteliste.
Liste over omsorgsnivå, seksjoner, lokalisering og poster ved Kvinneklinikken Dips :
1) Inneliggende pasienter:
Alle pasienter på føde- barselseksjonene (inkludert friske nyfødte) og gynekologiske seksjoner legges inn på Kvinneklinikken.
Avd: KK – HST
Omsorgsnivå: Heldøgn
Lokalisering: Sykehuset Våland
Seksjoner: Gynekologi / Føde – Barsel / Genetikk
Poster: 4A Generell gynekologi
4C Gynekologisk onkologi
7G Barselpost
7H Fødeloft / Spesialpost
FA Fødeavdeling
1G Intensivavdeling
1H Oppvåkning
H-4A Pasienthotell 4A
H-4C Pasienthotell 4C
H-7H Pasienthotell 7H
H-7I Barselhotell
H-Føde Pasienthotell føde
Friske nyfødte legges inn på den post de skal ligge.
2) Polikliniske og dagkirurgiske pasienter:
Avd: KK – HST
Omsorgsnivå: Poliklinisk Omsorg / Poliklinisk Dagbehandling
Seksjoner: Gynekologi / Føde – Barsel / Genetikk
Lokalisering: Gynekologisk poliklinikk
Poliklinikk 4A
Poliklinikk 4C
Poliklinikk føden
Poliklinikk post 7G
Poliklinikk post 7H
Poliklinikk post 7I
Fødepoliklinikk
Ultralydpoliklinikk
RESSURSER INNENFOR DE ULIKE LOKALISASJONER:
SEKSJON GYNEKOLOGI:
1) Gynekologisk poliklinikk:
LEGER: Aktuelle leger som er ansatt ved Kvinneklinikken kan bruke sine initialer som ressursangivelse ved gynekologisk poliklinikk.
SPL27: Sykepleier ved poliklinikken.
2) Poliklinikk 4A/4C
SOPKK: Sentral operasjonsavdeling (dagkirurgi)
ST 9: Dagbehandling ved stue 9 SOP (tidligere avd. 2ØST)
ST 12
ST 11
MABP: Medisinsk ab.prov.
INTA/INTC: Intern henviste pasienter, brukes kun for innlagte pasienter ved sykehuset som skal ha vurdering ved gyn. seksjonene.
4A /4C: Brukes for poliklinisk arbeid på gynekologisk seksjon, td ø.hj kveld/natt.
1) Fødepoliklinikken:
DIAP: Oppfølging av gravide med diabetes
XPOL: CRL-måling før PND
SPES: Kontroll
JP: Jordmor samtale / liste
2) Ultralyd poliklinikk:
JM: Jordmor
JM 2: Jordmor
JM 3: Jordmor
3) Poliklinikk Føden:
JOUR: Journalopptak fødeavdeling
SOPKK: innskriving til sectio
4) Poliklinikk 7G:
POL 7G
5) Poliklinikk 7H / fødeloft:
POL 7H
JOUR2