Funksjonsbeskrivelse bedriftslege v. 2.0

1.           Hensikt

Beskrive arbeidsoppgaver og ansvar til bedriftslegen/arbeidsmedisiner ansatt ved Helse Stavanger BHT.

2.           Omfang

Gjelder for lege ansatt i bedriftshelsetjenesten.

 

 

3.           Beskrivelse

 

Stillingen har overordnet ansvar for medisinskfaglige vurderinger knyttet til bedriftshelsetjenesten, og skal gi medisinskfaglige råd til ansatte i BHT, og til avdelingsleder BHT, slik at denne kan utøve sin funksjon i tråd med gjeldende regelverk på området.

 

Stillingen inngår i det tverrfaglige teamet ved Helse Stavanger BHT, og arbeider i henhold til aktuelle lover og forskrifter samt interne prosedyrer. Arbeidet varierer mellom det å ha selvstendige oppgaver med stor handlefrihet, til det å samarbeide med alle i teamet om ulike oppgaver og gjennomføre planlagte aktiviteter internt og i bedriften forøvrig.

 

Det er ønskelig at legen som er ansatt er spesialist i Arbeidsmedisin eller under spesialisering for å bli dette.

 

 

Overordnede krav til medarbeidere i Bedriftshelsetjenesten (BHT):

Arbeidsmedisiner skal utføre arbeidet i overensstemmelser med arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter, helsepersonell loven, etiske regler og andre til enhver tid gjeldene lover, forskrifter og bestemmelser av betydning for virksomheten. Dette gjelder både faglige relevante instrukser, prosedyrer og retningslinjer.

Gjeldende verne- og sikkerhetsbestemmelser skal overholdes.

 

Arbeidsmedisiner skal bidra til at BHT jobber kunnskapsbasert.

Arbeidsmedisiner plikter å holde seg oppdatert på utviklingen innen eget fagområde og generell informasjon som gis gjennom referater, rundskriv etc.  Dette kan gjøres ved å delta på kurs, webinarer, delta i arbeidsmedisinske fellesskap, abonnere på nyhetsbrev fra ulike statlige og faglige organ etc.

 

Arbeidsmedisiner skal søke å ha et bevisst forhold til utvikling i eget fag og hva dette innebærer for egen rolle, BHT sin rolle og arbeidsoppgaver.

 

Bedriftshelsetjenesten bistår ledere, ansatte, verneombud og AMU i deres arbeidsmiljøarbeid. Hovedfokus skal være på forebyggende arbeid med utgangspunkt i de risikoforhold i virksomheten som har utløst plikten til BHT.

 

Hovedoppgaver/ ansvarsområder for bedriftslege:

 

  • Bidra i strategisk planlegging overordnet for BHT, men også ifht de enkelte enhetene som mottar bistand. For å få den nødvendige innsikten skal det være en balanse mellom oppgaver på individnivå, avdeling/enhetsnivå og systemnivå.
  • Rådgivning og bistand i spørsmål vedrørende arbeidsmedisin og risikoforhold
  • Delta i og ta initiativ til relevante prosjekter
  • Initiere, utføre og bistå i: befaringer, kartlegginger og vurderinger
  • Utarbeide statistikker og rapporter
  • Utarbeide rutiner og hensiktsmessige arbeidsformer
  • Intern veiledning i BHT
  • Prioritere og definere eget arbeidsområde
  • Bistå i utvikling/revidering av prosedyrer
  • Kartlegge og vurdere enkeltsaker med spørsmål om yrkessykdom/yrkesskade
  • Melde til Arbeidstilsynet ved mistanke/funn om yrkessykdom og yrkesskade
  • Sende relevante meldinger/korrespondanse med NAV
  • Henvise arbeidsmedisinske/yrkesrelaterte problemstillinger videre ved behov, evt i samarbeid med annet helsepersonell
  • Bidra til kompetanseheving innen fagfeltet arbeidsmedisin internt i BHT, samt når det er nødvendig undervise i aktuelle tema for ansatte, ledere og verneombud
  • Gjennomføre målrettede helseovervåking basert på eksponeringer i arbeidsmiljøet i samarbeid med bedriftssykepleier, men hvor arbeidsmedisineren har det overordnede faglig ansvaret.
  • Bidra til at gjennomføring av målrettede arbeidshelseundersøkelser og vurderinger er i samsvar med krav i lover og forskrifter innenfor de til enhver tid gjeldene eksponeringer for SuS
  • Rådgivning i forhold til arbeidsmedisinske funksjonsvurderinger og oppfølging ved sykefravær i de langvarige/kompliserte sakene som krever arbeidsmedisinerens kompetanse.
  • Rådgivning og bistand i rusforebyggende arbeid.
  • Følge med i utviklingen i det medisinske fagfeltet og bidra til at BHT oppfyller de krav som stilles til god medisinskfaglig standard
  • Ivareta kontakten med interne legespesialister i helseforetaket som benyttes til vurdering av arbeidshelse for ansatte.

 

Øvrige oppgaver:

  • Ha en generell kompetanse innen HMS og oppdatere seg faglig innen dette feltet
  • Deltakelse i arbeidet med å utarbeide handlingsplaner for BHT sitt arbeid i de ulike enhetene i foretaket
  • Undervise LIS leger i arbeidshelseutfordringer for deres faggruppe

 

 

 

Samarbeid med avdeling for smittevern

 

Ansattes risiko for å bli utsatt for smitte i et sykehusmiljø anses som betydelig, dersom det ikke er innarbeidede gode smitteverntiltak. Bedriftsoverlegen samarbeider med helseforetakets avdeling for smittevern i forebyggingsarbeid og oppfølging av arbeidstakere, der dette anses hensiktsmessig.

 

Samarbeid om strålevern

 

Bedriftsoverlegen samarbeider med helseforetakets stålevernkoordinator i forebyggingsarbeid og oppfølging av arbeidstakere, der dette anses hensiktsmessig.

 

 

 

5.0 Avvik

 

Avvik i forhold til denne prosedyren tas opp med Personal- og organisasjonsdirektør.