Seksjonsleder er i linjefunksjon og rapporterer til avdelingssjef i Dokumentavdelingen. Organisatorisk plassert på nivå 4. Seksjonsleder er medlem i avdelingens ledergruppe.
• Ha ansvar for å lede seksjonen, samt forvalte seksjonens ressurser i samsvar med fullmaktstruktur og overordnede mål
• Opptre på vegne av arbeidsgiver i sitt daglige virke
• Bidra med å utvikle og effektivisere foretakets arkivtjeneste gjeldende pasientarkiv i henhold til gjeldende lover og forskrifter
• Bidra til at arkivansvaret for foretakets pasientarkiv er ivaretatt
• Være pådriver til at foretakets pasientdokumenter og dokumentflyt er i tråd med gjeldende regelverk og kvalitet
• Ha ansvar for fag-, personal og budsjett i seksjon for saksdokumentasjon
• Levere månedlige driftstall til avdelingssjef for Dokumentseksjonen
• Ansvarlig for å holde seg faglig oppdatert
• Bidra sammen med arkivleder til utarbeidelse av og ajourholde foretakets arkivplan
• Utføre oppgaver pålagt av nærmeste overordnede
• Bidra til å utvikle og effektivisere foretakets dokumentflyt knyttet til pasientdokumentasjon.
• Ivareta et overordnet ansvar for mottak og registrering av henvisning og øvrig pasientdokumentasjon til foretaket.
• Kvalitetssikre og godkjenne journalkopi både for somatikk- og psykiatri før utsending
• Ha ansvar for at HMS-arbeid blir drevet etter gjeldende prosedyrer og retningslinjer.
• Ansvar for avvikshåndtering i seksjon for henvisning- og pasientdokumentasjon
• Arbeide aktivt for at fastsette standarder innen kvalitet, helse, miljø og sikkerhet blir nådd.
• Bidra til å skape et godt arbeidsmiljø.
• Informere, motivere og stimulere sine medarbeidere til å samarbeide om seksjonens, avdelingens og foretakets overordnede mål
• Aktivt samarbeide med interne og eksterne samarbeidspartnere, slik at en oppnår en brukervennlig og kostnadseffektiv drift
• Bidra til godt samarbeid med foretakets avdelingsledelse, tillitsvalgte, verneombud og eksterne samarbeidspartnere
• Utføre oppgaver pålagt av nærmeste overordnede
Stillingsinnehaver må ha:
• Høyere utdanning og/eller relevant og lang erfaring innen ledelse
• God kjennskap til sykehusdrift
• Gode samarbeidsevner
• Gode kommunikasjonsevner
• Gode IT- kunnskaper
• God system- og prosess forståelse
• Gode holdninger
a) Stillingsinnehaver har taushetsplikt etter lov om spesialisthelsetjenesten §6-1
b) Over tid må stillingsinnehaver regne med endringer i oppgaver innenfor rammen av hovedoppgavene i pkt. 2. Endringer skjer etter avtale mellom stillingsinnehaver og nærmeste overordnede. Slike endringer skal fremlegges skriftlig.
c) Alt arbeid skal fortrinnsvis utføres innenfor normal arbeidstid. Unntaksvis kan driftssituasjonen ved avdelingen til tider nødvendiggjøre overtidsarbeid. Overtidsarbeid pålegges av leder.
Forfatter: |
Nina Nysted (Kontstituert avdelingssjef Forsyning) |
---|---|
Godkjent av: |
Hege Larsen Vuyk |
Dokumentadministrator: | Hege Larsen Vuyk |
Dokument-ID: | 8256 |
Gyldig fra: | 17.11.2023 |
Revisjonsfrist: | 16.11.2025 |
Oppdatert prosedyre