Stillingsbeskrivelse - seksjonsleder Seksjon for henvisning - pasientdokumentasjon v. 1.6

Stillingsbeskrivelse - seksjonsleder Seksjon for henvisning – og pasientdokumentasjon

 

 

1.   Organisatorisk plassering

Seksjonsleder er i linjefunksjon og rapporterer til avdelingssjef i Dokumentavdelingen. Organisatorisk plassert på nivå 4. Seksjonsleder er medlem i avdelingens ledergruppe.

 

 

2.   Stillingens ansvarsområde/hovedoppgaver

 

         Ha ansvar for å lede seksjonen, samt forvalte seksjonens ressurser i samsvar med fullmaktstruktur og overordnede mål

         Opptre på vegne av arbeidsgiver i sitt daglige virke

         Bidra med å utvikle og effektivisere foretakets arkivtjeneste gjeldende pasientarkiv i henhold til gjeldende lover og forskrifter

         Bidra til at arkivansvaret for foretakets pasientarkiv er ivaretatt

         Være pådriver til at foretakets pasientdokumenter og dokumentflyt er i tråd med gjeldende regelverk og kvalitet

         Ha ansvar for fag-, personal og budsjett i seksjon for saksdokumentasjon

         Levere månedlige driftstall til avdelingssjef for Dokumentseksjonen

         Ansvarlig for å holde seg faglig oppdatert

         Bidra sammen med arkivleder til utarbeidelse av og ajourholde foretakets arkivplan

         Utføre oppgaver pålagt av nærmeste overordnede

         Bidra til å utvikle og effektivisere foretakets dokumentflyt knyttet til pasientdokumentasjon. 

         Ivareta et overordnet ansvar for mottak og registrering av henvisning og øvrig pasientdokumentasjon til foretaket.

         Kvalitetssikre og godkjenne journalkopi både for somatikk- og psykiatri før utsending

 

3.   Helse, miljø og sikkerhet

         Ha ansvar for at HMS-arbeid blir drevet etter gjeldende prosedyrer og retningslinjer.

         Ansvar for avvikshåndtering i seksjon for henvisning- og pasientdokumentasjon

         Arbeide aktivt for at fastsette standarder innen kvalitet, helse, miljø og sikkerhet blir nådd.

         Bidra til å skape et godt arbeidsmiljø.

 

4.   Samarbeidsforhold

         Informere, motivere og stimulere sine medarbeidere til å samarbeide om seksjonens, avdelingens og foretakets overordnede mål

         Aktivt samarbeide med interne og eksterne samarbeidspartnere, slik at en oppnår en brukervennlig og kostnadseffektiv drift

         Bidra til godt samarbeid med foretakets avdelingsledelse, tillitsvalgte, verneombud og eksterne samarbeidspartnere

         Utføre oppgaver pålagt av nærmeste overordnede

 

5.   Kvalifikasjoner

 

Stillingsinnehaver må ha:

 

        Høyere utdanning og/eller relevant og lang erfaring innen ledelse

        God kjennskap til sykehusdrift

        Gode samarbeidsevner

        Gode kommunikasjonsevner

        Gode IT- kunnskaper

        God system- og prosess forståelse

        Gode holdninger

 

6.   Generelle bestemmelser

 

a)      Stillingsinnehaver har taushetsplikt etter lov om spesialisthelsetjenesten §6-1

b)     Over tid må stillingsinnehaver regne med endringer i oppgaver innenfor rammen av hovedoppgavene i pkt. 2. Endringer skjer etter avtale mellom stillingsinnehaver og nærmeste overordnede. Slike endringer skal fremlegges skriftlig.

c)      Alt arbeid skal fortrinnsvis utføres innenfor normal arbeidstid. Unntaksvis kan driftssituasjonen ved avdelingen til tider nødvendiggjøre overtidsarbeid. Overtidsarbeid pålegges av leder.