- Styrke samarbeid mellom Psykisk helsevern barn og unge (PBU) og Barne- og ungdomshabilitering (HABU) om felles pasientsaker, saker hvor det kan være behov for deltjenester fra en av partene eller hvor det er behov for veiledning m.t.p. videre utredning og behandling/oppfølging. Det vil også være mulig å melde opp problemstillinger/temaer knyttet til samarbeid generelt.
- Øke kunnskap om hverandres målgruppe og felles oppgaver
- Utvikle samarbeidsformer som sikrer at nødvendig kompetanse fra begge instanser er tilgjengelig for å finne gode løsninger til beste for pasientene.
- Bedre pasienttilbudet ved å skape mer oversiktlige pasientforløp, hindre dobbeltarbeid og unødvendige videre henvisninger.
Avtalen bygger på lovverk om barn og unges rett til nødvendig helsehjelp og prioriteringsveilederne for habilitering av barn og unge og for psykisk helsevern for barn og unge.
Alle behandlere i PBU og HABU kan melde problemstillinger knyttet til utredning, diagnostisering eller behandling/
oppfølging i enkeltsaker eller på systemnivå. Avgjørelser som tas i konsultasjonsteam i den enkelte sak skal være gjensidig forpliktende for de to avdelingene.
Psykisk helsevern barn og unge (PBU)
Barne- og ungdomshabilitering (HABU)
Faste konsultasjonsmøter mellom PBU og HABU.
- Som hovedregel: Torsdag hver 14.dag kl.14.00.-15.00. Det sendes ut e-post en gang per semester ifht når det er møter.
- Møtet er lagt til HABU og teamleder i konsultasjonsteam styrer møtet. Møtene gjennomføres digitalt via Teams.
- På hvert møte skal det delta en med delegert ansvar fra hver avdeling som tar beslutninger på vegne av avdelingen.
- Henvisning til konsultasjonsteamet sendes på gul lapp i DIPS til mappen SO STV HABU TILSYN
- Møteleder har ansvar for å sette opp timeplan. Det beregnes ca. 20 minutter pr. sak.
- Det er ønskelig at den som henviser en sak også deltar på møtet for å presentere. Der dette ikke er mulig, drøftes saken basert på innholdet i den gule lappen og ut fra relevant journal.
- Det vanlige vil være å innhente samtykke fra foreldre eller foresatte før henvisning. Dette dokumenteres i DIPS.
- Saker kan, der dette er mest hensiktsmessig, drøftes anonymt.
- Den som har meldt sak til drøft deltar for å presentere saken til konsultasjonsteamet og skriver notat i DIPS som inneholder problemstilling og forslag til konklusjon samt dokumenterer hvem som var til stede i møtet.
Dersom prosedyren fravikes, skal dette dokumenteres i DIPS. Behandler har myndighet til å gi dispensasjon fra prosedyren.
Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) - Lovdata
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m. (spesialisthelsetjenesteloven) - Lovdata
Psykisk helsevern for barn og unge - Helsedirektoratet
Habilitering av barn og unge i spesialisthelsetjenesten - Helsedirektoratet
|
|
Forfatter: |
Bjørg Tove Haaland Marit Nygaard Inger Hellerdal Rasmussen (Avdelingsoverlege) Lars Conrad Moe (Klinikksjef) |
---|---|
Godkjent av: |
Johan Aske Lund Lars Ravn Øhlckers |
Dokumentadministrator: | Cathrine Grude |
Dokument-ID: | 17063 |
Gyldig fra: | 12.08.2024 |
Revisjonsfrist: | 12.08.2026 |
Små endringer og oppdatering av lenker