Organisatorisk plassering:
Psykologfaglig rådgiver er bindeledd til avdelingssjef i faglige saker.
I spørsmål vedrørende organisering og videreutvikling av det testtekniker faglige arbeidet, forholder en seg til psykologfaglig rådgiver.
Kvalifikasjoner:
Bachelor innen helse/sosialfag eller pedagogikk.
Deltidsstudie over 3 år ved Universitetet i Bergen, eller Nevropsykologisk poliklinikk med veiledning fra lokal nevropsykolog.
Ansvarsområde:
Testtekniker utfører arbeidsoppgaver delegert fra inntaksteam, psykologfaglig rådgiver og nærmeste overordnede.
Testtekniker må å ha god kjennskap til administrasjon og skåring av de testinstrumentene som til enhver tid er i bruk i nevropsykologiske utredninger ved avdelingen.
Samarbeid:
Testtekniker/spesialpedagog samarbeider med nevropsykolog i forhold til testing av barn og unge som utredes ved HABU.
Testtekniker/spesialpedagog inngår i kompetanseteam rundt det enkelte barn og har ellers nært samarbeid med andre faggrupper på HABU og i spesialisthelsetjenesten.
Testtekniker/spesialpedag samarbeider med kommunalt fagpersonell/instanser, og andre aktuelle institusjoner.
Arbeidsoppgaver:
Bistå nevropsykologene i deres utredningsarbeid ved å administrere og tilrettelegge de ulike testene, hvilket innebærer:
- Forberede utredningen i samarbeid med nevropsykolog
- Administrere testverktøy
- Notere relevante observasjoner underveis som ikke inngår i selve testprotokollen
- Skåre testene
- Dokumentere skårer og atferdsobservasjoner i elektronisk journal
- Delta ved behov på tilbakemeldingssamtale med barn og foreldre når resultater/observasjoner gjennomgås og muntlig tilrettelegging drøftes
- Delta ved behov på interne pasientdrøfter
- Eventuelt delta på enkelte pasientrettede formøter/ samarbeidsmøter med kommunen
Bistå psykologfaglig rådgiver med å innhente opplysninger i pasientsaker med tanke på avklaring.
Gjennomgå spørreskjemaer som f.eks Vineland-3 med foresatte, lærer og andre fagpersoner
Undervisning og veiledning internt og eksternt
Kontaktperson mot Nav/Hjelpemiddelsentralen, foresatte/ungdom og skole i forhold til kognisjonshjelpemidler
Fagutvikling:
Plikter å holde seg ajour innen eget fag og habiliteringsfeltet.
Dokumentasjon:
Etter Lov om Helsepersonell (helsepersonelloven) § 40. Krav til journalens innhold m.m.
Journalen skal føres i samsvar med god yrkesskikk og skal inneholde relevante og nødvendige opplysninger om pasienten og helsehjelpen, samt de opplysninger som er nødvendige for å oppfylle meldeplikt eller opplysningsplikt fastsatt i lov eller i medhold av lov. Journalen skal være lett å forstå for annet kvalifisert helsepersonell.
Det skal fremgå hvem som har ført opplysningene i journalen.
Forfatter: |
Ellen Elise Bakkan Kari Helene Bjo Reinås (Fagsjef) Cathrine Grude |
---|---|
Godkjent av: |
Cathrine Grude |
Dokumentadministrator: | Cathrine Grude |
Dokument-ID: | 9001 |
Gyldig fra: | 12.11.2024 |
Revisjonsfrist: | 11.11.2029 |
Prosedyren er revidert i samarbeid med testtekniker Ellen Bakkan.