Testtekniker/Spesialpedagog HABU v. 1.4

Organisatorisk plassering:

Avdelingssjef er nærmeste overordnede.

Psykologfaglig rådgiver er bindeledd til avdelingssjef i faglige saker.

I spørsmål vedrørende organisering og videreutvikling av det testtekniker faglige arbeidet, forholder en seg til psykologfaglig rådgiver.

 

Kvalifikasjoner:

Bachelor innen helse/sosialfag eller pedagogikk.

Deltidsstudie over 3 år ved Universitetet i Bergen, eller Nevropsykologisk poliklinikk med veiledning fra lokal nevropsykolog.

 

Ansvarsområde:

Testtekniker utfører arbeidsoppgaver delegert fra inntaksteam, psykologfaglig rådgiver og nærmeste overordnede.

Testtekniker må å ha god kjennskap til administrasjon og skåring av de testinstrumentene som til enhver tid er i bruk i nevropsykologiske utredninger ved avdelingen.

 

Samarbeid:

Testtekniker/spesialpedagog samarbeider med nevropsykolog i forhold til testing av barn og unge som utredes ved HABU.

Testtekniker/spesialpedagog inngår i kompetanseteam rundt det enkelte barn og har ellers nært samarbeid med andre faggrupper på HABU og i spesialisthelsetjenesten.

Testtekniker/spesialpedag samarbeider med kommunalt fagpersonell/instanser, og andre aktuelle institusjoner.

 

Arbeidsoppgaver:

Bistå nevropsykologene i deres utredningsarbeid ved å administrere og tilrettelegge de ulike testene, hvilket innebærer:

- Forberede utredningen i samarbeid med nevropsykolog

- Administrere testverktøy

- Notere relevante observasjoner underveis som ikke inngår i selve testprotokollen

- Skåre testene

- Dokumentere skårer og atferdsobservasjoner i elektronisk journal

- Delta ved behov på tilbakemeldingssamtale med barn og foreldre når resultater/observasjoner gjennomgås og muntlig tilrettelegging drøftes

- Delta ved behov på interne pasientdrøfter

- Eventuelt delta på enkelte pasientrettede formøter/ samarbeidsmøter med kommunen

Bistå psykologfaglig rådgiver med å innhente opplysninger i pasientsaker med tanke på avklaring.

Gjennomgå spørreskjemaer som f.eks Vineland-3 med foresatte, lærer og andre fagpersoner

Undervisning og veiledning internt og eksternt

Kontaktperson mot Nav/Hjelpemiddelsentralen, foresatte/ungdom og skole i forhold til kognisjonshjelpemidler

 

Fagutvikling:

Plikter å holde seg ajour innen eget fag og habiliteringsfeltet.

 

Dokumentasjon:

Etter Lov om Helsepersonell (helsepersonelloven) § 40. Krav til journalens innhold m.m.

Journalen skal føres i samsvar med god yrkesskikk og skal inneholde relevante og nødvendige opplysninger om pasienten og helsehjelpen, samt de opplysninger som er nødvendige for å oppfylle meldeplikt eller opplysningsplikt fastsatt i lov eller i medhold av lov. Journalen skal være lett å forstå for annet kvalifisert helsepersonell.

Det skal fremgå hvem som har ført opplysningene i journalen.