Pasientreiser KK v. 1.5

Prosedyre Kvinneklinikken SUS©

                           

      Hverdager

Ring pasientreiser for bestilling av transport tlf: 05515/51849060, Åpningstid - hverdager kl. 08:00- 16:00

 

Kveld/natt/helg/helligdager

Føde- barselavdelingene har avtale med pasientreiser om at ved behov for drosje til pasienter kan vi ringe drosjeselskap i aktuell kommune. Lenke til

liste over dosjeselskap som SUS har avtale med: 

https://helsevest.sharepoint.com/:w:/r/sites/HST-intranett-prehospital-klinikk/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7B72D9C934-8B2E-4F97-B55B-FE9FA2B3B5C5%7D&file=2025%20-%20februar%20Oversikt%20transport%25u00f8rer.docx&action=default&mobilere

 

  • Alle transportbestillinger skal ha papir rekvisisjon

         Papir rekvisisjoner finnes på vaktrom på alle avdelinger

 

  • Bestilling av ambulansefly/rutefly (pasienttransport)

    Alle bestillinger skal skje via Pasientreiser som utsteder elektronisk rekvisisjon på vegne av avdelingen. 

    Pasientreiser tlf: 05515/ 51849060, Åpningstid - hverdager kl. 08:00- 16:00

         Utenom åpningstidene er det AMK som ordner bestillingene.

 

  • Rutine for bestilling på rød hastegrad: ring 113.

 

  • Reiseregning ved bruk av egen bil/kollektiv transport fylles ut av pasienten selv. Skjema finnes ved å logge inn på https://helsenorge.no/

  Papirutgave kan skrives ut fra samme sted.

  Det er ikke behov for å legge ved oppmøtebekreftelse eller kvitteringer.  

 

  • Eksempel på når det kan være aktuelt å bestille taxi til kvinne og nyfødt barn:

  1) Kvinnen ringer på fødetelefonen, vi vurderer at hun skal komme til kontroll som ø-hjelp, har ikke tilgang til bil/kollektivtilbud.

  2)Hjem fra føde/barsel; ikke tilgang til bil/helsetilstand gjør at mor ikke kan benytte seg av kollektivtransport)

  3)Poliklinisk kontroll/blodprøver av barnet, ikke tilgang til bil/helsetilstand gjør at mor ikke kan benytte seg av kollektivtransport. 

  Unntak; kvinnen kommer med taxi uten rekvisisjon, men har rett til å få reisen dekket:

  •     Kvinnen ettersender reiseregningsskjema innen 6 mnd, se: Reiseregningsskjema 
  •     Det innebærer at kvinnen må selv betaler reisen, men får dekket det som overstiger egenandelen. 

 

Når barn overflyttes fra 3D til annet sykehus, bestiller 3D reisen for barnet, dersom mor og far(ledsager) følger barnet bestiller 3D også for dem. Transport til og fra andre sykehus 3D (Ikke tilgjengelig)

 3D ringer barsel/føde om overflytting av barn til annet sykehus, avtal om jordmor eventuelt skal komme til 3D for å bistå i organisering. Husk:

·     Avklar mors tilstand i forhold til transport sammen med barnet, eventuelt avvente til dagen etterpå dersom dette er mulig i forhold til barnets tilstand, da kan eventuelt far følge som ledsager i ambulansefly. (Dersom mor må reise senere, se nedenfor*.)

  •         Navn på kvinnen, også navn på nødvendig ledsager
  •         Fødsels- og personnummer på pasienten
  •         Kvinnens telefonnummer
  •         Nødvendig bagasje
  •         Eventuelt smertestillende til mor
  •         Følge mor til inngang 5 til avtalt tidspunkt
  •         Kvinner som ikke er ferdig med sitt barselopphold på SUS skal overflyttes som pasient til ny barselpost
  •         Jordmor ringer barselavdeling ved aktuelt sykehus. Lege/jordmor skriver epikrise/overflyttingsnotat. Kopi av medikamentkurve, helsekort og aktuelle journalnotat   skal følge kvinnen.

A    Ambulanse til/fra flyplassene inngår i bestillingen.

·     Dersom far skal reise etter i rutefly må reisen bestilles fra G-travel: 37 05 24 15 (kostnadsstednummer for avdelingen må oppgis.) 

Dersom mors helsetilstand ikke tillater overflytting sammen med barnet, bestiller føde/barsel reisen; følg aktuell forklaring ovenfor for bestilling av fly.

·     Avklar mors tilstand i forhold til transport, barselkvinner må fortrinnsvis ha direktefly eventuelt må ambulansefly benyttes. Eventuelt ambulansetransport til/fra flyplass: ring AMK – SUS: 51 81 53 06. 

Se     Retur helsepersonell

·      Dersom jordmor/lege fra KK følger må retur bestilles via Pasientreiser. Husk å oppgi at dette gjelder personal fra sykehuset, ikke pasient, og oppgi navnet på pasienten.

·      Se ovenfor; Pasientreiser 0-05515 for bestilling av returreise.

·      Dersom reisen er utenfor Pasientreiser sin åpningstid; rød nødrekvisisjon fylles ut og reisen bestilles på G –Travel: 37 05 24 15