Kvalitetshåndbok Kvinneklinikken SUS ©
Endringer er understreket
* Driftsrapporter.Hver uke måned og år mottar avdelingssjef og rådgiver og pas.koordinator rapporter fra Dips om antall pasienter innlagt totalt, som ø.hjelp og elektive innleggelser.
* Driftsstatistikker. Det utarbeides måneds og årsstatistikker for følgende data, i tillegg til de data som er nevnt under seksjonene:
Antall pas. behandlet som innlagte og polikliniske pasienter.
Antall ø.hjelp-pas. og elektive innlagte og polikliniske pas.
Antall på ventelister, polikliniske og innlagt fordelt på sykdomsgrupper.
Kvalitetsrapporter
Fra fødeavdelingen
Fra operasjonsaktiviteten
* Nimes. I SUSs nettverk ligger programmet Nimes vis som tillater uttak av diverse rapporter om bl.a. DRG /ISF etc. Data tas ut regelmessig av kontorfagleder og brukes bl.a. til kontroll av kodekvalitet DRG. Rapporter viser også DRG gjeldende år i forhold til forrige år.
Databaser er utarbeidet for bl.a. operasjonsvirksomhet, cancerbehandling og Føde-/Barsel- virksomheten, screeningdatabase, genetikkdatabase, hospitaldatabase og nyfødtdatabase. Det kjøres ut standard rapporter som evalueres i forhold til prosedyrer og faglig aksepterte gode standarder. Resultater publiseres på Internett: www.sus.no/kvinneklinikken
Alle data evalueres mot det antall behandlede pasienter en har i målsettingen.
* Brukerundersøkelser. Det foretas brukerundersøkelser over virksomheten ved Kvinneklinikken, hvor en hvert år tar for seg spesielle deler av virksomheten.
* Medarbeiderundersøkelser Som et ledd i virksomhetsplanleggingen utarbeides det hvert år en intern rapport på KK over deler av virksomheten, og i disse rapportene inngår årlig medarbeiderundersøkelser. Resultatene sammenlignes med tidligere års medarbeiderundersøkelser.
* Skade-og klagesakregistrering
Erstatningssaker-rutiner Kvinneklinikken
En fører statistikk over antall saker på KK, og skademeldingene/klagene sammenlignes med gjeldene prosedyrer. Prosedyrene evalueres, ved behov for endring tas dette opp i Kvalitetsutvalget. Skade-/klage-sakene tas opp internt med aktuelle personer/poster, evt. poliklinikker
* Kliniske studier, forskningsopplegg etc. hvor en evaluerer om gjeldene prosedyrer er fulgt og om en har gode nok resultater, evt. om det er grunnlag for å endre gjeldende prosedyrer.
Relaterte prosedyrer
Evalueringsrutiner for Føde/barselseksjonen
Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)
Evalueringsrutiner for gynekologisk seksjon 4A/4C og seksjon for operativ drift SOP
Forfatter: |
Sissel M Lichtenberg (Divisjonsdirektør) |
---|---|
Godkjent av: |
Torbjørn Moe Eggebø (Avdelingssjef) |
Dokumentadministrator: | Marit Halonen Christiansen (Avd.sjef Kvinneklinikken/Konst. Fagdirektør) |
Dokument-ID: | 9690 |
Gyldig fra: | 31.07.2013 |
Revisjonsfrist: | 14.03.2015 |
ok