Sikre at pasienter med behov for langvarige og koordinerte tjenester får tilbud om individuell plan (IP) i samsvar med gjeldende regelverk. Prosedyren skal bidra til at medarbeidere på SUS har kunnskap om rutiner for kartlegging av behov for IP.
Prosedyren er en overordnet prosedyre som gjelder alle avdelinger med klinisk virksomhet i Helse Stavanger, både dag-, døgn-, poliklinisk og ambulant behandling. Avdelinger/seksjoner kan lage interne sjekklister, maler og rutiner som er ytterligere tilpasset driften i den enkelte enheten.
Pasienter med behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester har lovfestet rett til å få utarbeidet en individuell plan (IP). Planen skal omhandle pasientens egne mål, behov og ressurser samt hvilke tiltak som skal iverksettes for å nå målet. Ansvar for hvert enkelt tiltak og hvordan tiltakene skal utføres skal komme tydelig frem i planen. En IP legger til rette for at tjenestene skal samarbeide slik at pasienten får en helhetlig oppfølging.
Avklaring av begrepet “langvarig og koordinerte helse og omsorgstjenester”:
Koordinator i spesialisthelsetjenesten: Det finnes en egen prosedyre for Koordinator i spesialisthelsetjenesten som omtaler denne rollen nærmere.
Det enkelte helsepersonells ansvar utdypes under punkt 5.
Avdelingsleder i den enkelte seksjon har ansvar for å utarbeide nødvendige interne rutiner for å sikre at kravene om varsel til kommunen, dokumentasjon mv. blir fulgt opp.
Koordinerende enhet har ansvar for at det foreligger oppdatert prosedyre for individuell plan. Ansvaret for implementering og gjennomføring av prosedyrer ligger hos klinikkdirektørene.
Det skal kun foreligge én IP. Dersom pasienten allerede har en IP som er opprettet i kommunen, skal det ikke opprettes en ny i spesialisthelsetjenesten.
Når pasienten ikke har IP:
Samtykke
Samtykke til å sende melding til kommunen om behov for IP eller til å opprette IP skal innhentes og registreres i journal. For umyndige eller pasienter uten samtykkekompetanse skal det hentes samtykke fra den som kan samtykke på vegne av pasienten.
Helsepersonell har ansvar for å orientere pasient eller representant for pasient om retten til å klage på at IP ikke utarbeides. Rett klageinstans er Statsforvalteren i Rogaland. For regler om klage se pasient- og brukerrettighetsloven §7-2 og §2.5.
Nærmere regler om hvem som skal utarbeide planen for pasienten og hvordan ulike deler av helse- og omsorgstjenesten skal samarbeide og medvirke står beskrevet i Lov om kommunale helse og omsorgtjenester § 7.1 , Spesialisthelsetjenesteloven § 2-5, psykisk helsevernloven § 4-1.
Forfatter: |
Kjersti Eide |
---|---|
Godkjent av: |
Ottar Arild Bjerkeset |
Dokumentadministrator: | Mona Plener Sandved |
Dokument-ID: | 20048 |
Gyldig fra: | 21.01.2025 |
Revisjonsfrist: | 21.01.2027 |
Høringsrunde gjennomført. Punktene "hensikt", "ansvar" og "fremgangsmåte" er tydeliggjort i samsvar med kommentarer fra høringsrunde. Prosedyren er noe forenklet og kortet ned. Arbeidet har vært gjennomført i fellesskap med de andre foretakene i Helse Vest.