Prosedyre Kvinneklinikken SUS ©
Endringer er understreket
I) MÅL FOR HELSE-, MILJØ- OG SIKKERHETSARBEID
Utgangspunktet er SUS's målsetting for HMS-arbeidet:
Overordnet HMS-mål for SUS i perioden 2017-2020:
• Ingen ansatte utsettes for skade på jobb
• Arbeidsmiljøet fremmer arbeidsglede, utvikling og kvalitet, og er preget av likeverd, respekt og åpenhet
• Det jobbes for å styrke jobbnærværet og hindre frafall fra arbeidslivet
• Det fysiske arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, sikkerhet og velferd
• Ansatte har relevant og tilstrekkelig opplæring og kompetanse til å ivareta egen og andres sikkerhet
HMS mål for Helse Stavanger HF 2021-2023 (Ikke tilgjengelig)
HMS arbeid handler om å gjøre arbeidsmiljøet trygt og ta vare på det ytre miljøet. Trygge forhold
for medarbeidere gir trygge forhold for pasientene.
Gjennom systematisk gjennomføring av tiltak vil vi fremme forbedringsarbeid på Kvinneklinikken innen:
• Arbeidsmiljø og sikkerhet
• Forebygging av helseskade eller miljøforstyrrelser fra produkter eller forbrukertjenester
• Vern av det ytre miljø mot forurensing og en bedre behandling av avfall
Dette gjenspeiles i KKs prosedyrer, spesielt i KKs målsetting og i ulike
stillingsbeskrivelser.
HMS og miljømål med tiltak for Kvinneklinikkens enheter er beskrevet i enhetenes HMS-handlingsplaner.
Link til HMS-Bedriftshelsetjenesten sine sider på intranett.
HMS-lover og aktuelle forskrifter (Ikke tilgjengelig)
II) ORGANISERING AV ARBEIDET
HMS arbeidet på KK er satt opp i årsplanen ”HMS-året/lederkalender 2017 for Kvinneklinikken”:
HMS-året / lederkalender 2022 - Kvinneklinikken
II a) Kartlegging av arbeidsmiljøet med risikovurdering
Link til info og ulike presentasjoner vedrørende HMS-kartlegging
Arbeidsmiljøet kartlegges innenfor følgende hovedområder:
Sjekkliste 0: Systematisk HMS arbeid
Sjekkliste 1A: Ergonomi
Sjekkliste 1B: Ergonomi, arbeid ved dataskjerm
Sjekkliste 1C: Forflytning
Sjekkliste 2: Psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø
Sjekkliste 3: Rus og avhengighet
Sjekkliste 4: Kjemikalier
Sjekkliste 5: Strålevern
Sjekkliste 6: Inneklima/støy/belysning/arbeidslokaler
Sjekkliste 7: Smittevern
Sjekkliste 8: Vold og trusler
Sjekkliste 9: Elektromedisinsk utstyr, maskiner og teknisk utstyr
Sjekkliste 10: Brannvern
Sjekkliste 11: Ytre miljø
Sjekkliste 12: Inkluderende arbeidsliv(IA)
Sjekkliste 13: Stikkende/skarpe gjenstander
Sjekkliste 14: Sikring
Sjekkliste 15: Andre forhold
Vedrørende innholdet i de forskjellige områdene, henvises til HMS prosedyrer for SUS.
Det foretas en risikovurdering av arbeidsmiljøet i henhold til prosedyren:
Systematisk HMS arbeid - Kartlegging og risikovurdering (Ikke tilgjengelig) (link til sjekklistene er i denne prosedyren).
II b) Handlingsplaner med risikovurdering
Avdelingssykepleier/avdelingsjordmor, seksjonsoverlege, kontorleder og lokalt verneombud utarbeider handlingsplaner for sin post/ansvarsområde innen 01.05 hvert år. Utarbeidelsen skjer av Avdelingssykepleier/avdelingsjordmor, seksjonsoverlege, kontorleder, verneombud og de ansatte. Avdelingsoverlege gjennomfører kartlegging for legene.
Etter oppsatt plan gjennomføres vernerunder på den enkelte enhet hvor resultat fra kartleggingen gjennomgås. Avdelingssjef deltar på vernerunde. Divisjonsverneombud inviteres til vernerundene.
Kartleggingsskjema med risikovurdering etter prosedyren Systematisk HMS arbeid - Kartlegging og risikovurdering (Ikke tilgjengelig)
og handlingsplanen fra den enkelte post/verneområde leveres til HMS/kvalitetskoordinator KK på vernerundene, evt. sendes før vernerunden.
HMS/kvalitetskoordinator KK samordner planene fra BUK, HABU og KK. Planen sendes til HMS-avdeling v/HMS-sjef, hovedverneombud, klinikkens ledergrupper, avdelingssykepleiere, avdelingsjordmødre, seksjonsoverleger, medlemmer av klinikkens-AMU og verneombud KK innen 15.06 hvert år.
HMS-handlingsplan gjennomgås på aktuelle møter ved KK, for eksempel personalmøter, lokalt AMU, felles seksjonsmøter osv.
En del tiltak kan settes i gang lokalt ved KK uten tilførsel av ekstra midler. HMS-handlingsplanen benyttes i budsjettarbeidet for neste år. HMS-handlingsplanen er tilgjengelig på Kvinneklikkens sider på intranett og Min avdeling.
II c) Oppfølging/kontroll
Ansvarlig for internkontrollarbeidet, inkludert oppfølging, er klinikksjef ved Kvinne-og barneklinikken.
Det blir foretatt gjennomgang med revidering av handlingsplanen hvert år. HMS/kvalitets-koordinator KK er saksbehandler. En forutsetter at sykehusets administrasjon følger opp de foreslåtte tiltak.
KKs plan gjennomgås i klinikkens-AMU og på seksjonsmøter 1 gang årlig. Det som fremkommer i HMS-handlingsplan brukes ved oppsett av budsjett og utarbeidelse av Strategisk Handlingsplan for Kvinne-og barneklinikken.
III VERNEOMBUD MED VERNEOMRÅDE
Klinikkverneombud: Janne Brathetland
VERNEOMBUD |
VARA |
VERNEOMRÅDER |
Viktoria Egeli |
Kjersti Kleppa Hartmann |
Gynekologisk post 4AC
|
Kjersti Kleppa Hartmann |
Viktoria Egeli |
Gynekologisk poliklinikk
|
Kjersti Kleppa Hartmann |
Viktoria Egeli |
Ekspedisjon KK, ledelse og stab
|
Elin Jørpeland |
Heidi Eilerås |
Fødeavdelingen
|
Vanja Låstad Larsen Heidi Jensen |
|
Fødeloftet/spesialpost 7H Barselpost 7G
|
Janne Brathetland
|
Elisabeth Vetrhus |
Fødepol. og ul.lab. |
Grete Anita Nesvåg |
Berit Grønnevik |
Barselenhet 7I/hotellet
|
IV BRANNVERN
Alle medarbeidere skal gjøre seg kjent med brannvernrutiner for egen enhet.
Det holdes 2 brannøvelser årlig på alle avdelinger/sengeposter. Brannvern er tema i september og mai. Alle medarbeidere tildeles kompetanseplan for brannvern.
Praktisk brannøvelse blir organisert ifm fagdager x 1 per år. Leger og kontorpersonell blir invitert til å delta.
Deltakelse på brannvernkurs registreres i kompetanseportalen
V OPPLÆRING I HMS-ARBEID
Se prosedyre for SUS
HMS-opplæring i Helse Stavanger (Ikke tilgjengelig)
• HMS-avdelingen arrangerer regelmessig kurs for verneombud, ledere, AMU-medlemmer og ansatte av alle yrkesgrupper. Kursene fremgår av læringsportalen på intranett, og dekker alle områder innen HMS-arbeidet. Deltakelse på kurs dokumenteres i kompetanseportalen.
• I samarbeid med HMS-avdelingen er det utarbeidet bedriftshelsetjenestens plan for bistand til Kvinne-og barneklinikken 2017-2019. I tillegg meldes behov for lokale HMS-kurs av ledere ved Kvinne-og barneklinikken til HMS-avdelingen.
• HMS skal være fast punkt på sakslisten på alle ledermøter ved Kvinne-og barneklinikken, på personalmøter, ulike undervisnings/fagdager, m.m.