Arbeidsbeskrivelse for gyn/ur seksjon
Avdelingssykepleier/fagansvarlig seksjonsykepleier har ansvar for:
• Motta mobiltelefon, calling (9006) og eventuelle beskjeder fra nattevaktene på vaktrommet
• Slå på anestesiapparat og pc på de aktuelle operasjonsstuer.
• Klargjøre medisiner
• Ansvar for at stue 11, 12 og 16 blir sjekket, asfyxibord, intubasjonsbord, neopuff, 2 stk Ringer ac med infusjonssett i varmeskap og sectiomedisiner
• Organisere dagens program
• Se til at påførte pasienter blir klarert av anestesilege
• Delegert ansvar til å starte og avslutte anestesi til ASA 1 og ASA2 pasienter
• Ringe ned og forberede til neste pasient
• Sende blodskjema til blodbanken, kontrollere utfylling
• Avløse til pause i samarbeid med anestesilegene
• Bistå med epiduraler på føden dersom behov. Hente epiduralskjema. Fylle på Marcain 2,5 mg/ml og Xylocain m/adr. 10 mg/5 mikrogram i skap på fødeavd.
• Avtale med koordinator ca. kl.1300 for å fordele vakt-team
• Sjekke defibrillator
• Rullerende ansvar for varelageret sammen med de andre avdelingssykepleierne på SOP
• Rapportering og overlevering av calling og mobiltelefon til aftenvaktene kl.15.00
• Organisere fremlegging av utstyr til neste dags program.
• Fredag: kontroll av barnebord, ekstraappart forrom stue 13, kjøleskapstemperatur og egen sjekkliste føden (husk signatur)
• Bestille medisiner mandag og onsdag og ellers ved behov
• Rekvisisjonen skal sendes elektronisk før 09
• Narkotikaoppgjør kvartalsvis
Anestesisykepleierne har ansvar for:
• Orientere seg om opr.programmet på aktuelle stue
• Kontrollere anestesiapparat, sjekke utstyr
• Etter delegerte oppgaver, medansvarlig for gjennomføringen av dagens program
• Gi i god tid beskjed om når neste pasient kan ringes ned til slusen
• Telle narkotika
• Ved dagens slutt:
Sjekke og fylle på anestesibord og medikamentboks
• Slå av anestesiapparatene unntatt stue 11, 12 og 16
• Ansvar for at stue 11, 12 og 16 er klarert som akuttstuer
• Påse at operasjonsstuen og forrom er ryddig, se sjekklister
• Sjekke og event.fylle på i skap forrom
• Signere for utført sjekk på skjema plassert på forrom
Alle skal ha kjennskap til:
• Plassering av defibrillator
• Plassering av vanskelig intubasjonsbord
• Plassering av glukometer og hemoglobinmåler
• Branninstruks
• Trykkvaktplassering
• Påfyllskap for barnebord
• Blodprøveutstyr
• Kjenne til kvalitetssystemet ,EQS og plassering av seksjonens prosedyrer
• Blærescanner
• Skråpute til vanskelig intubasjon
Forefallende:
• Ta kontakt med medisinsk teknisk tlf.51518164 (561607) ved feil av utstyr
• Ta kontakt via e-post med servicesenteret for å rapportere feil på annet utstyr
• Ved hastesak ta telefonisk kontakt med servicesenteret, dagtid kl.08.00-14.30 tlf.51518144
• Utenom arbeidstid øhj. portørsentralen tlf. 51519212