Arbeidsbeskrivelse for gyn/ur seksjon
Avdelingssykepleier/fagansvarlig seksjonssykepleier har ansvar for:
• Markere første pasient på hver stue som ringt ned i Orbit, dersom både opr rekvisisjon og anestesi previsitt er godkjent
• Motta mobiltelefon, calling (*4-9006) og eventuelle beskjeder fra nattevaktene på vaktrommet kl 07.30
• Klargjøre medisiner til dagens første pasienter
• Ansvar for at stue 11, 12, 13 og 16 blir sjekket og anestesiapparat blir testet. Forrom 11 og 12; teste neopuff og sjekke asfyksibord. Sjekke holdbarhet på væsker i varmeskap og på sectiomedisiner i kjøleskap
• Organisere dagens program
• Se til at påførte pasienter blir klarert av anestesilege
• Delegert ansvar til å starte og avslutte anestesi til ASA 1 og ASA 2 pasienter
• Ringe ned og forberede medisiner og utstyr til neste pasient
• Sende blodskjema i retur til blodbanken - kontrollere utfylling
• Avløse til pause i samarbeid med anestesilegene
• Bistå med epiduraler på føden KUN dersom behov
• Kommunisere med koordinator (i samråd med seksjonsoverlege) ang behov for vakt-team
• Rullerende ansvar for varelageret sammen med de andre avdelingssykepleierne på SOP
• Rapportering og overlevering av calling og mobiltelefon til aftenvaktene kl.15.00 på konferanserommet
• Organisere fremlegging av utstyr til neste dags program.
• Ansvar for at daglige og ukentlige sjekkrutiner blir gjennomført – se egen liste over oppgaver på kommandopult.
• Bestille medisiner ved behov – må sendes før kl 09.30
• Narkotikaoppgjør kvartalsvis
Anestesisykepleierne har ansvar for:
• Orientere seg om opr.programmet på aktuell stue. Starte dagen med en kort brief sammen med operasjonssykepleierne på stua
• Kontrollere anestesiapparat og sjekke utstyr på aktuell stue
• Etter delegerte oppgaver, medansvarlig for gjennomføringen av dagens program
• Gi beskjed til gangpersonell når operasjon går mot avslutning.
• Føre narkotika etter bruk, fortrinnsvis etter hver pasient.
• Ved dagens slutt: Rydde stua og signere på utført sjekkliste (innføres oktober 2023), fylle på anestesikommode (jmf sjekklister) og fylle på medikamentboks
• Ansvar for at stue 11, 12 og 16 er klarert som akuttstuer. Stue 13 skal anestesiapparat ikke skrues av
• Påse at forrom er ryddig
Alle skal ha kjennskap til/plassering av:
• Defibrillator
• Glidescope
• Blærescanner
• Glukometer og hemoglobinmåler
• Blodprøveutstyr
• Ultralyd
• Seksjonens prosedyrer
• Skråputer til overvektige pasienter
• Reserve anestesiapparat
• Vanskelig luftveisbord (generell seksjonen)
• Trykkvaktplassering
• Branninstruks
Forefallende:
• Ta kontakt med medisinsk teknisk tlf.51518164 (561607) ved feil på utstyr. Fylle ut rekvisisjon for service på utstyr og levere ned til MTI
• Rapportere feil på annet utstyr/inventar via Xpand på intranett
• Ved hastesak ta telefonisk kontakt med servicesenteret; dagtid kl.08.00-14.30 tlf.51518144
• Melde oppdrag til portørsentralen via Imatis på intranett,
v/ øhjelp tlf: 51519212
Forfatter: |
Torfinn Våge |
---|---|
Godkjent av: |
Inger Brit Torkildsen Bakkalia |
Dokumentadministrator: | Liv Randi Bjåen (Avdelingssykepleier Gyn/Ur) |
Dokument-ID: | 14345 |
Gyldig fra: | 06.10.2023 |
Revisjonsfrist: | 05.10.2025 |
Oppdatert prosedyre etter dagens standard:-)