Sikre at drosje til og fra behandling blir korrekt bestilt, slik at pasienten unngår problemer i forbindelse med transporten.
Det må være helsemessige årsaker til at pasienten ikke kan benytte rutegående transport på hele eller deler av reisen.
Prosedyren omfatter elektronisk drosjebestilling, av helsemessig årsak, som enkeltbestilling eller ved å bruke attestløsning.
NISSY: IKT-system for opprettelse av elektronisk bestilling av pasientreiser.
Attest: Det opprettes en tidsbestemt attest i NISSY. Pasienten er deretter selv ansvarlig for å bestille, endre og avbestille drosje ved å logge inn på Helsenorge eller ved å ringe til Pasientreiser på tlf: 05515
Tilrettelagt reise: Å reise med tilrettelagt reise betyr at Pasientreiser tilrettelegger transporten ut fra pasientens helsemessige behov, som kommer frem i bestillingen.
Organisert reise : Å reise med organistert reise betyr at helseforetaket betaler transporten. Pasienten må betale egenandel frem til de har opptjent frikort. Pasientreiser organiserer reisen, og velger det transportmiddelet som er mest hensiktsmessig ut fra bestillingen.
Ansvarlig behandler/rekvirent: Den behandleren eller andre som helseforetaket har utnevnt, som vurderer behovet for tilrettelagt transport. I Helse Vest kan dette være lege, avdelingssykepleier, sykepleier i sykehus, fysioterapeut eller fagansvarlige på røntgenavdeling og laboratorier.
Det er kun de ansvarlige behandlerne/rekvirenter som kan attestere behovet for tilrettelagt transport, selv om for eksempel helsesekretær fyller ut selve rekvisisjonen eller den tidsbestemte attesten på vegne av disse. I Helse Vest er ansvarlig behandler/rekvirent vanligvis lege, avdelingssykepleier, sykepleier i sykehus, fysioterapeut eller fagansvarlige på røntgenavdeling og laboratorier. Se Pasientreiseforskriften og/eller Nasjonal rekvisisjonspraksis, under relatertfanen, for full oversikt over hvilke behandlere dette gjelder.
Bestilling av pasientreise, av helsemessig årsak, kan gjøres elektronisk, i NISSY, hele døgnet. Pasientreisekontoret kan bistår med teknisk support i åpningstiden hverdager, kl 08.00 og 15.30 på telefon 05515.
Lenke til Nasjonal rekvisisjonspraksis, bestilling av ny bruker/behandlingssted i Nissy og veileder for elektronisk bestilling i NISSY - se relatert - fanen.
Meldes i Synergi
|
http://www.pasientreiser.no/ Pasientreiseforskriften
|
|
| Forfatter: |
Mona Beate Dale Gunstead (Samhandlingskonsulent) |
|---|---|
| Godkjent av: |
Lena Ailin Heimvik (Klinikksjef) |
| Dokumentadministrator: | Mona Beate Dale Gunstead (Samhandlingskonsulent) |
| Dokument-ID: | 10802 |
| Gyldig fra: | 04.12.2025 |
| Revisjonsfrist: | 04.12.2026 |
Det er lagt til i rutinen at sykepleiere ved sykehus kan vurdere pasienters behov for transport og rutine for registrering i IMATIS er lagt til
| "Nye SUS" - Permisjonsreiser gjennom Pasientreiser (Ikke tilgjengelig) |