Bestilling av pasientreise med drosje i Nissy v. 2.6

1.    Hensikt: 

Sikre at drosje til og fra behandling blir korrekt bestilt, slik at pasienten unngår problemer i forbindelse med transporten.

Det må  være helsemessige årsaker til at pasienten ikke kan benytte rutegående transport på hele eller deler av reisen.

2.    Omfang:

Prosedyren omfatter elektronisk drosjebestilling, av helsemessig årsak, som enkeltbestilling eller ved å bruke attestløsning. 

3.    Definisjoner:

NISSY:   IKT-system for opprettelse av elektronisk bestilling av pasientreiser.

Attest:  Det opprettes en tidsbestemt attest i NISSY. Pasienten er deretter selv ansvarlig for å bestille, endre og avbestille drosje ved å logge inn på Helsenorge eller ved å ringe til Pasientreiser på tlf: 05515

Tilrettelagt reise: Å reise med tilrettelagt reise betyr at Pasientreiser tilrettelegger transporten ut fra pasientens helsemessige behov, som kommer frem i bestillingen.

           Organisert reise :  Å reise med organistert reise betyr at helseforetaket betaler transporten. Pasienten må betale egenandel frem til de har opptjent                           frikort.  Pasientreiser organiserer reisen, og velger det transportmiddelet som er mest hensiktsmessig ut fra bestillingen.    

Ansvarlig behandler/rekvirent: Den behandleren som vurderer behovet for tilrettelagt transport. I sykehus er dette vanligvis lege, avdelingssykepleier,  fysioterapeut eller fagansvarlige på røntgenavdeling og laboratorier. Se Pasientreiseforskriften og/eller Nasjonal rekvisisjonspraksis, under relatertfanen, for full oversikt.
 

4.    Ansvar:

Det er kun de ansvarlige behandlerne som kan attestere behovet for tilrettelagt transport, selv om for eksempel helsesekretær fyller ut selve rekvisisjonen eller den tidsbestemte attesten på vegne av behandler. I sykehus er ansvarlig behandler vanligvis lege, avdelingssykepleier,  fysioterapeut eller fagansvarlige på røntgenavdeling og laboratorier. Se Pasientreiseforskriften og/eller Nasjonal rekvisisjonspraksis, under relatertfanen, for full oversikt over hvilke behandlere dette gjelder. 

5.    Beskrivelse:

Bestilling av pasientreise, av helsemessig årsak, kan gjøres elektronisk, i NISSY, hele døgnet. Pasientreisekontoret kan bistår med teknisk support i åpningstiden mandag  – fredag kl 08.00 og 16.00 på telefon 05515. 

Bestillingsrutiner:

Bestilling av planlagte reiser til behandling: 

Bestilles fortrinnsvis innen kl. 13.00 siste virkedag før reisen skal utføres. Ved flere behandlinger, kan det bestilles reiser for inneværende og kommende måned samtidig. 

Bestilling av reiser fra behandling: 
Bestilles så tidlig som mulig innen pasientreiser`s åpningstid, slik at reisene kan samkjøres. Bestillinger som utstedes etter kl. 16.00, samt i helger og/eller helligdager, rutes direkte til transportør med avtale.   
Planlagte utskrivninger i helg: 
Bestilles så tidlig som mulig, og helst innen kl. 13.00, fredag. 

 

Ventested ved hjemreise for utskrevet pasient: 

  •            Reiser i Pasientreisers åpningstid:             Pasienter som reiser ut av Stavanger kommune, venter på avdeling til bilen er på vei.                                                                                                                    Avdelingen kontaktes når bilen er på vei.
  •           Reiser utenfor Pasientreisers åpningstid: Pasienter går til inngangen som oppdraget er bestilt fra, til oppsatt tid.                                                                                                                                                                                    
Permisjonsreiser dekkes vanligvis ikke av Pasientreiseforskriften. Se link til dokument under fanen "Relatert".

 

Bestilling, endring og avbestilling av reise:
  • Pasienten kan selv endre og avbestille reise ved å logge inn på Helsenorge og trykke på fanene til Pasientreiser
  •             Pasient med aktiv attest kan selv bestille drosje ved å logge inn på Helsenorge og trykke på fanene til Pasientreiser. Dette må gjøres senest                      kl.13.00 virkedag før reisen skal gjennomføres
  •             Pasientreisekontoret kontaktes på tlf: 05515 ved behov for hjelp
  •             Ved avbestilling/endring utenfor pasientreisekontorets åpningstid, kontaktes transportør direkte. Oversikt over transportører med avtale
Bestilling ved driftsbrudd i NISSY benyttes papirrekvisisjon og drosje bestilles direkte fra transportør med avtale, PR - Bestilling av pasientreise ved nedetid i NISSY 

Lenke til Nasjonal rekvisisjonspraksis, bestilling av ny bruker/behandlingssted i Nissy og veileder for elektronisk bestilling i NISSY - se relatert - fanen.

 

6.    Avvik:

Meldes i Synergi

7.    Kilder/Referanser:

          http://www.pasientreiser.no/  Pasientreiseforskriften