Sikre at drosje til og fra behandling blir korrekt bestilt, slik at pasienten unngår problemer i forbindelse med transporten.
Det må være helsemessige årsaker til at pasienten ikke kan benytte rutegående transport på hele eller deler av reisen.
Prosedyren omfatter elektronisk drosjebestilling, av helsemessig årsak, som enkeltbestilling eller ved å bruke attestløsning.
NISSY: IKT-system for opprettelse av elektronisk bestilling av pasientreiser.
Attest: Det opprettes en tidsbestemt attest i NISSY. Pasienten er deretter selv ansvarlig for å bestille, endre og avbestille drosje ved å logge inn på Helsenorge eller ved å ringe til Pasientreiser på tlf: 05515
Tilrettelagt reise: Å reise med tilrettelagt reise betyr at Pasientreiser tilrettelegger transporten ut fra pasientens helsemessige behov, som kommer frem i bestillingen.
Organisert reise : Å reise med organistert reise betyr at helseforetaket betaler transporten. Pasienten må betale egenandel frem til de har opptjent frikort. Pasientreiser organiserer reisen, og velger det transportmiddelet som er mest hensiktsmessig ut fra bestillingen.
Ansvarlig behandler/rekvirent: Den behandleren som vurderer behovet for tilrettelagt transport. I sykehus er dette vanligvis lege, avdelingssykepleier, fysioterapeut eller fagansvarlige på røntgenavdeling og laboratorier. Se Pasientreiseforskriften og/eller Nasjonal rekvisisjonspraksis, under relatertfanen, for full oversikt.
Det er kun de ansvarlige behandlerne som kan attestere behovet for tilrettelagt transport, selv om for eksempel helsesekretær fyller ut selve rekvisisjonen eller den tidsbestemte attesten på vegne av behandler. I sykehus er ansvarlig behandler vanligvis lege, avdelingssykepleier, fysioterapeut eller fagansvarlige på røntgenavdeling og laboratorier. Se Pasientreiseforskriften og/eller Nasjonal rekvisisjonspraksis, under relatertfanen, for full oversikt over hvilke behandlere dette gjelder.
Bestilling av pasientreise, av helsemessig årsak, kan gjøres elektronisk, i NISSY, hele døgnet. Pasientreisekontoret kan bistår med teknisk support i åpningstiden mandag – fredag kl 08.00 og 16.00 på telefon 05515.
Bestilles fortrinnsvis innen kl. 13.00 siste virkedag før reisen skal utføres. Ved flere behandlinger, kan det bestilles reiser for inneværende og kommende måned samtidig.
Lenke til Nasjonal rekvisisjonspraksis, bestilling av ny bruker/behandlingssted i Nissy og veileder for elektronisk bestilling i NISSY - se relatert - fanen.
Meldes i Synergi
http://www.pasientreiser.no/ Pasientreiseforskriften
|
|
Forfatter: |
Mona Beate Dale Gunstead (Samhandlingskonsulent) |
---|---|
Godkjent av: |
Helge Lorentzen |
Dokumentadministrator: | Mona Beate Dale Gunstead (Samhandlingskonsulent) |
Dokument-ID: | 10802 |
Gyldig fra: | 03.07.2025 |
Revisjonsfrist: | 01.10.2025 |
Det er gjort en del endringer i forhold til endrede begreper hos Pasientreiser nasjonalt.
Det legges inn revisjon om 3 mnd, da det må legges til info om ventesone på Ullandhaug
PR - Permisjonsreiser gjennom Pasientreiser (Ikke tilgjengelig) |