RUTINER VED NYANSETTELSE
Mottagelse, informasjon og opplæring
Endringer siden sist er understreket og merket med pil
Generelt:
Rutinene gjelder ved både fast ansettelse og ved midlertidige ansettelser/vikariater.
Rutinene gjelder også for studenter og hospitanter så langt det er hensiktsmessig og praktisk mulig
(bedømmes av hver enhetsleder), med mindre
særskilte bestemmelser er beskrevet under hvert punkt.
All opplæring dokumenteres i eget excelark med ny kolonne for hvert opplærings-tiltak
med navn og
dato.
1. RUTINER VED NYANSETTELSER AV LEGER
2. RUTINER VED NYANSETTELSER AV JORDMØDRE/BARNEPLEIERE
3. RUTINER VED NYANSETTELSER AV SYKEPLEIERE/HJELPEPLEIERE
GYN.SEKSJONENE
4. RUTINER VED NYANSETTELSE MEDISINSK KONTORFAGLIG
PERSONELL
1. LEGER
1.1 Mål for rutiner ved nyansettelse:
Legen skal få orientering om Kvinneklinikken og arbeidsforholdene før tiltredelse i stillingen.
Begynnelsesdagen skal legen bli tatt imot med oppmerksomhet og vist rundt i avdelingen, (vanligvis viser veileder Kvinne-barneklinikken legen rundt).
En ønsker at nyansatte leger skal føle seg velkomne i avdelingen, og skal ha en del basisinformasjon som letter arbeidet i begynnelsesfasen.
1.2 Informasjon før tiltredelsesdag
Så snart det er klart at legen skal begynne ved avdelingen skal mest mulig informasjon sendes til legen. Følgende informasjon bør sendes før tiltredelse:
a) Kvalitetshåndbok, opplysninger om hvor den kan finnes på Internett, www.kvinneklinikken-sus.com
b) Mal for vakter og arbeidsorganisering, kap.8.4 i Kval.håndbok KK.
c) Gjeldende tjenesteplaner
d) Aktuelle ferdig utarbeidete vaktlister
e) Kvinneklinikkens interne utdanningsplan for spesialiteten gynekologi/obstetrikk (Kap.3.4 i Admin. Kvalitetshåndbok)
f) Opplysninger om at Legeforeningens målbeskrivelse for faget gynekologi/obstetrikk
finnes på Legeforeningens Internettsider
g) Opplysninger om veileder hvis den nyansatte er spesialistkandidat
Avdelingsoverlegen sender informasjon til veileder ved KB-klinikken om nye leger som begynner/hospiterer så snart dette er klart.
Veileder ved KB-klinikken bestiller nødvendige IT-tilganger, brukernavn og passord for legen.
1.3 Rutiner tiltredelsesdagen
a) Den nye legen møter på morgemøtet kl.08.00 på Konferanserommet, Barselavdeling 7H.
b) Legen introduseres for de andre kollegene.
c) Legen får en mappe som inneholder følgende:
d) Trykt informasjon om bruk av EDB ved Kvinneklinikken
e) Skjema til sikkerhetsansvarlig for tildeling av nøkkel
f) Legen får utdelt nøkkel og KK’s Kvalitetshåndbok i ”stor” og ”liten” utgave. I kvalitets-håndboken må legen orientere seg om diverse rutiner for arbeidsorganisering, behandlings-prinsipper og diverse andre rutiner. I tillegg informeres om hvor andre håndbøker for SUS kan finnes elektronisk, og at en må sette seg inn i disse håndbøkene.
g) Etter morgenmøtet følges legen rundt i avdelingen av veileder KB-klinikken, som bl.a. viser den nye legen kontor, alle poster, administrasjonsbygget, tøylager.Legen følges til personal-konsulent KB-klinikken for nærmere opplysninger om ID-kort, personalskjema-utfylling etc.Den nyansatte får opplysninger om hvor og hvem en skal kontakte videre samme dag (fremgår av vakt- og arbeidsfordelingslisten).
h) Kode- og prosjektansvarlig KK gir informasjon til nye leger ved KK om diagnosesetting, koding av operasjons-og prosedyrekoder, takster, elektroniske journalrutiner etc.
i) Lære seg bruk av utstyr på Kvinneklinikken. Seksjonsoverlegene på hver seksjon, og overlege på vakt, vil kunne gi opplæring. Sertifiseres i STAN-overvåkning. Delta på opplæring i akuttsituasjoner ved KK.
2.RUTINER V. NYANSETTELSER JORDMØDRE/BARNEPLEIERE
1) Den nyansatte avtaler med avdelingen hvilket tidspunkt som passer å begynne på.
2) Ass. avd. jordmor/kontaktperson skal ta seg av den nyansatte. Gi henne informasjon, gi omvisning, eventuelt følge henne til administrasjonen hvis hun ikke allerede har vært der.
3) Undervisningsjordmor organiserer opplæringen i samråd med avdelingsjordmødrene
4) Opplæringen varer i 1-2 uker alt etter behov for yrkeserfaring. Opplæringen skal fremgå med oppfølging av en kontaktperson og skal om mulig skje på alle vakter.
5) Den nyansatte må:
3. RUTINER VED NYANSETTELSER
SYKEPLEIERE/HJELPEPLEIERE GYN. SEKSJONENE
1) Den nyansatte avtaler med avdelingen hvilket tidspunkt som passer å begynne på.
2) Ass. avd. sykepleier/kontaktperson skal ta seg av den nyansatte. Gi henne informasjon, gi omvisning, evt. følge henne til administrasjonen, hvis hun ikke allerede har vært der.
3) Opplæringen varer i 1-2 uker, alt etter behov og yrkeserfaring. opplæringen skal fremgå med oppfølging av en kontaktperson, og skal om mulig skje på alle vakter.
4) Den nyansatte må:
4. RUTINER VED NYANSETTELSE MED. KONTORFAGLIG PERSONELL
Ved nyansettelse må:
Den nyansatte må:
Forfatter: |
Oddrun Dorthea Hompland Astrid Louise Betten Rygh (Overlege) Jorunn Austenaa Reigstad Sissel M Lichtenberg (Divisjonsdirektør) |
---|---|
Godkjent av: |
Marianne Løland Vestly |
Dokumentadministrator: | Eva Næss |
Dokument-ID: | 8874 |
Gyldig fra: | 29.03.2011 |
Revisjonsfrist: | 29.03.2013 |
Tatt bort noen kategorier.