Prosedyre Kvinneklinikken SUS ©
Prosedyren er omarbeidet
Mål
· Kvalitetsmål Kvinne- og barnedivisjonen (Gyldig)
· Målsetting ved KK Målsetting Kvinneklinikken
Relaterte dokumenter
Kvalitetsråd- medlemmer og oppgaver (Ikke tilgjengelig)
Virksomhetsplanlegging/handlingsplaner
1. Ansvar
Ledere i alle nivåer, og seksjonsoverleger, har et ansvar for at Kvinneklinikken arbeider systematisk med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet. Dette inkluderer internkontroll for å sikre faglig forsvarlige tjenester.
Avdelingssjef KK har det overordnede hovedansvaret for at Kvinneklinikken holder høy standard og god kvalitet på alle oppgaver.
Ledere og seksjonsoverleger har ansvaret for at prosedyrene innenfor sitt ansvarsområde er oppdatert i EQS. De skal ha oversikt over registrerte uønskede hendelser og saksbehandle disse i sine ansvarsområder.
2. Kvalitetsutvalg
Kvalitetsutvalget ved Kvinneklinikken fører oversikt og koordinerer klinikkens systematiske arbeid i kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet.
Kvalitetsutvalgets sammensetning og formål, se Faste møter, komiteer og utvalg (Gyldig, passert revisjonsfrist) Faste møter, komiteer og utvalg (Høringsrunde)
Dokument «Kvalitetsråd i Helse Stavanger HF», ID 15520 - EQS
2.1. Arbeidsoppgaver for kvalitetsutvalget
· Vurdere forslag til reviderte og nye prosedyrer i EQS (se pkt 3)
· Gjennomgang av alvorlige pasientrelaterte hendelser, samt identifisere områder med stor risiko i pasientbehandlingen («nesten-hendelser»)
· Identifisere forbedringsområder på bakgrunn av uønskede hendelser registrert i Synergi
· Gjennomgang av NPE-saker
· Klagesaker/erstatningssaker tas opp i kvalitetsutvalget i den utstrekning det er av betydning for kvaliteten på KKs ytelser.
· Gjennomgang av statistikk og resultater ved KK
· Rapporteringsorgan for pågående kvalitetsforbedringsprosjekter
2.2 Saksgang i kvalitetsutvalget
· Alle ansatte har mulighet til å melde saker direkte til HMS, kvalitet- og pasientsikkerhetskoordinator (HMS-KP) ved KK.
· Dokumentadministrator sender revidert/ny prosedyre på høring bredt ut i avdelingen, samt til medlemmene i kvalitetsutvalget. Prosedyren ferdigstilles av dokumentadministrator/forfatter og sendes til HMS-KP ved KK.
· Som en hovedregel settes prosedyren opp til neste møte i Kvalitetsutvalget, dersom prosedyren ikke egner seg for seksjonsvis behandling (mindre korreksjoner i prosedyren)
· Saksbehandler sender aktuelle synergisaker, klagesaker/erstatningssaker som skal tas opp til HMS-KP ved KK.
· HMS-KP ved KK innkaller til møter, distribuerer møteinnkalling sammen med foreslåtte prosedyrer som vedlegg.
2.3 Gjennomgang av registrerte uønskede hendelser i kvalitetsutvalget
Gjennomgangen skal avdekke årsaker til uønskede hendelser med fokus på læring og forebygging for å unngå lignende hendelser.
Systematisk gjennomgang av meldinger om skade /uhell og feilbehandling(er) på pasient(er) og personalet ift. gjeldende prosedyrer vil kunne føre til at prosedyrer revideres, evt. at det utarbeides nye.
I hovedsak er det pasientrelaterte saker som gjennomgås i kvalitetsutvalget. Ansattskader og HMS-avvik behandles i Kvinne- og barneklinikkens arbeidsmiljøutvalg (AMU) Arbeidsmiljøutvalg - lokale arbeidsmiljøutvalg (AMU) (Ikke tilgjengelig)
· HMS-KP ved KK utarbeider ulike saksframlegg til gjennomgang i møtene, f.eks. saker oversendt Statens helsetilsyn (§ 3-3a) og status over antall åpne/avsluttede saker ved KK i Synergi, eller trender (sakstype) i Synergi.
· Meldte saker kontrolleres opp mot føde-datasystemet for å se om alle saker er registrert i Synergi
· Gjennomgang av hendelser som har ført til, eller kunne ført til betydelig skade på pasient.
· Uønskede hendelser skal vurderes mot gjeldende prosedyrer
· Hendelsesanalyse vurderes ved hendelser som har ført til, eller kunne ført til betydelig skade på pasient. Hendelsesanalyser ved uønskede hendelser (Ikke tilgjengelig)
· Kvalitetsutvalget skal vurdere om alvorlige pasientrelaterte hendelser er aktuelle for publisering på Helse Stavangers internettside.
· HMS-KP skriver inn resultatet av Kvalitetsutvalgets vurderinger av § 3-3a meldinger og avslutter synergisakene.
· Alle avvik er en nyttig læresituasjon og skal brukes aktivt i tverrfaglige fora. Ledere har ansvar for å legge til rette for slike fora/møter.
Avvikshåndtering: Pasientrelaterte avvik og uønskede hendelser Avvik og uønskede hendelser, håndtering i Helse Stavanger HF (Ikke tilgjengelig)
3. Medisinskfaglige og administrative prosedyrer ved Kvinneklinikken
EQS er dokumentstyringssystem for Helse Stavanger. Her ligger alle styrende dokumenter, prosedyrer og retningslinjer, både på overordnet og lokalt nivå.
Alle Kvinneklinikkens medisinskfaglige og administrative prosedyrer er tilgjengelige i
EQS på intranett, og på internett via sus.no/kvinneklinikken
De medisinskfaglige prosedyrene ved Kvinneklinikken er inndelt i følgende lokale kategorier:
Alle ansatte ved KK som avdekker behov for oppdatering av en prosedyre har anledning til å gi melding til dokumentadministrator i EQS, ved å benytte funksjonen ”gi kommentar”. Dokumentadministrator avgjør om prosedyren skal settes i ny revisjon,
eller om endringen kan vente til neste revisjon, og gir tilbakemelding (muntlig el skriftlig) til den som har gitt kommentar.
3.1 Ansvar, utarbeidelse, revisjon og godkjenning av prosedyrer:
Flytskjema utarbeidelse og godkjenning av prosedyrer i EQS:
Prosedyrer Kvinneklinikken - Flytskjema utarbeidelse og godkjenning av prosedyrer
Mal for medisinskfaglige prosedyrer Kvinneklinikken (Gyldig)
3.2 Ansvar
Avdelingssjefen, avdelingsoverlegen, avdelingsjordmødre,
avdelingssykepleiere, kontorleder og seksjonsoverleger ansvarlige for, og er dokumentadministratorer, for prosedyrer innen sitt ansvarsområde. Dokumentadministratortilgang kan delegeres til andre med relevant kompetanse.
Disse er ansvarlige for å gjennomgå prosedyrer de er dokumentadministrator for/sitt ansvarsområde ca. en gang per år. Under denne gjennomgangen skal det avdekkes behov for revisjon, sletting og/eller opprettelse av nye prosedyrer.
En gang per år utarbeider HMS-KP ved KK oversikt til avdelingssjef KK over medisinskfaglige og administrative prosedyrer som er under revisjon i klinikken fordelt på de ulike dokumentadministratorene. Avdelingssjef har ansvaret for å følge oversikten ovenfor ledere og dokumentadministratorer.
Når ansatte med dokumentadministratorfunksjon slutter/endrer stilling må dokumentene den ansatte er dokumentansvarlig for overføres til andre. Nærmeste leder er ansvarlig for melde fra til HMS-KP ved KK.
3.3 Utarbeidelse og revisjon
Det tilstrebes at alle prosedyrer utarbeides og revideres i tverrfaglig fellesskap.
Seksjonsoverlegene og avdelingssykepleiere/avdelingsjordmødre ved de ulike seksjonene
samarbeider ved oppdatering av medisinskfaglige prosedyrer.
Administrative prosedyrer utarbeides av i hovedsak av fagansvarlige og
stabspersonell.
Utarbeidelse og revisjon for medisinskfaglige og administrative prosedyrer kan
fordeles til andre aktuelle forfattere etter vurdering. Etter godkjenning av prosedyren
skal aktuell fagansvarlig leder stå som dokumentadministrator for prosedyren.
Høringsrunden er sentral i prosessen frem til at en ny/revidert prosedyre godkjennes, og bør være bred (ledere, leger, fagutviklingsansatte, tillitsvalgte, andre etc.)
Kommentarer fra høringsrunden, samt vurdering i kvalitetsutvalget, understøtter avdelingsoverlegens og avdelingssjefens godkjenning. Unntaket er mindre korreksjoner i
prosedyrer. Etter høring oppdaterer dokumentadministrator prosedyren og sender den til HMS-KP.
Det er en fordel at nye/endrede prosedyrer diskuteres i «naturlige» fora, f. eks
avdelingssykepleiermøte/avdelingsjordmormøte, seksjonsoverlegemøte etc. før
prosedyren sendes til kvalitetsutvalget. Alle prosedyrer som utarbeides/revideres ved KK skal av dokumentansvarlig i EQS settes opp med varsel om revisjon etter 2 år. Ved varsel om revisjon vurderer dokumentadministrator om oppdatering er nødvendig. Dersom ingen endring sendes prosedyren til godkjenning i EQS. Ellers følges prosedyre for utarbeidelse og godkjenning av prosedyrer.
Endringer i prosedyren merkes med understreking.
3.4 Godkjenning
HMS-KP sjekker at prosedyren er lagt i riktig enhet og dokumentkategori.
Prosedyrer som godkjennes i kvalitetsutvalget sendes til avdelingsoverlegen eller avdelingssjef ved KK for endelig elektronisk godkjenning i EQS.
Medisinskfaglige prosedyrer godkjennes av avdelingsoverlege (kan også gjøres av
avdelingssjef KK ved fravær). Administrative prosedyrer godkjennes av avdelingssjef.
Godkjente rutiner informeres de ansatte via in-situ simuleringer, simuleringsdager, kasuistikker, e-post og/eller andre aktuelle fora. Prosedyre vedrørende høring og godkjenning skal følges
4. KVALITETSSIKRING I DET DAGLIGE/PRAKTISKE ARBEID.
Jevnlig (daglig/ukentlig) foregår det utstrakt kvalitetssikring av arbeidet gjennom praktisk undervisning og veiledning. Ved uhell og feilbehandling gjennomgår en hendelsen og prosedyrer på arbeidsstedet og gir veiledning om hva en kan gjøre for å unngå det samme senere. Meldinger sendes etter gjeldende prosedyrer. Se pkt. 2.3.
5.MØTER/DATABASER ETC.
Ved rapportmøter, morgenmøter, veiledningsmøter, fagdager, personalmøter, kasuistikkmøter og fellesmøter med andre avdelinger vil en få en kontinuerlig diskusjon og kvalitetssikring av arbeidet. Ved bruk av databaser vil en kunne få en systematisk tilbakemelding på eget arbeid. Eksempler på disse er NGER og MFR-statistikk.
Det gjøres automatisk uttrekk fra NATUS, og disse gjennomgås jevnlig i kvalitetsrådet. Uttrekk kan tilpasses i samarbeid med analyse. Se prosedyren: Databaser ved Kvinneklinikken (Gyldig, passert revisjonsfrist) Databaser ved Kvinneklinikken (Under utforming)
Faste møter, komiteer og utvalg
Dette innebærer kontinuerlig resultatkontroll og dermed oversikt over kvaliteten på arbeidet.
6. Helse, miljø og sikkerhetsarbeid (HMS)
Kvinneklinikken arbeider systematisk og kontinuerlig med HMS-arbeid.
Ledere med personalansvar har ansvar for HMS-arbeidet i egen enhet.
I tillegg til felles retningslinjer for SUS, er det utarbeidet lokale prosedyrer:
HMS arbeid ved Kvinneklinikken (Gyldig)
Kilder:
a) Spesialisthelsetjensteloven - https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-61
b) Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring, spesielt §§ 8 og 9 - https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-10-28-1250
c) Veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/ledelse-og-kvalitetsforbedring
Forfatter: |
Marianne Løland Vestly (HMS, kvalitet- og pasientsikkerhetskoordinator) Erik Andreas Torkildsen (Seksjonsoverlege gynekologisk poliklinikk) |
---|---|
Godkjent av: |
Torill Tegle Brådland (Jordmor - og sjukepleiefaglig koordinator) |
Dokumentadministrator: | Marit Halonen Christiansen (Avd.sjef Kvinneklinikken/Konst. Fagdirektør) |
Dokument-ID: | 8041 |
Gyldig fra: | 21.11.2022 |
Revisjonsfrist: | 20.11.2024 |
Hele rutinen er omarbeidet. Gjort større endringer for å tilpasse nye måter å gjennomføre kvalitetsarbeid, samt definisjoner og nye lover og forskrifter. Endret metoden for å utarbeide nye prosedyrer, det det er fokus på at ledere og seksjonsoverleger samarbeider ved utarbeidelse av prosedyrer. Det er også lagt til at høringen er så bred som mulig internt, uten at man trenger å legge til alle ansatte ved KK.
HMS/kvalitetskoordinator for som hovedoppgave å lede møtene og følge opp at prosedyrer vedlikeholdes. Denne prosedyren var gjennomgått i kvalitetsutvalget 10/11-22. Som avtalt høring før innsending til riksrevisjonen. OBS kort frist, rutinen blir godkjent utan ny muntlig gjennomgong. Sendes til godkjenning hos stedfortreder til avdelingssjef