Kvalifikasjoner
- Off. godkjent radiograf
- Videreutdanning i stråleterapi eller tilsvarende
- Bred klinisk erfaring
- Fortrinnsvis administrativ utdanning på høyskolenivå / universitetsnivå
- Fortrinnsvis praksis som leder
Organisatorisk plassering
- Faglig og administrativt underordnet sjefstråleterapeut / seksjonsleder
- Faglig og administrativt overordnet stråleterapeuter knyttet til henholdsvis behandlingsavsnittet eller planleggingsavsnittet
- Representerer arbeidsgiver overfor de ansatte
- Representerer de ansatte overfor arbeidsgiver
Ansvarsområder for Avdelingstråleterapeut Behandlingsavsnittet
• Avdelingsstråleterapeut har det daglige driftsansvaret ved Behandlingsavsnittet
• Koordinere pasientflyt og personell ved avsnittet. I samarbeid skal avdelingstråleterapeutene ha felles oversikt over ressursene og fordele disse helhetlig ved planlagt eller uforutsett fravær
• Delta på tverrfaglig morgenmøte som representant for Behandlingsavsnittet, se EQS ID 32879 for instruks
• Lede avsnittsmøte for Behandlingsavsnittet
• Delta på ukentlig driftsmøte som representant for Behandlingsavsnittet
• Drive opplæring av medarbeidere og studenter, samt legge til rette for nødvendig kompetanseheving, FoU, prosjektdeltagelse mm
• Godkjenningsansvar i GAT ved forespørsler om korttidsfravær fra eget avsnitt
• Avdelingsstråleterapeut Behandlingsavsnittet fungerer under sjefstråleterapeutens fravær som stedfortreder med hensyn til plikter, rettigheter og ansvar
Ansvarsområder for Avdelingstråleterapeut Planleggingsavsnittet
- Avdelingsstråleterapeut har det daglige driftsansvaret ved Planleggingsavsnittet som består av CT og Doseplan
- Koordinere pasientflyt og personell ved avsnittet. I samarbeid skal avdelingstråleterapeutene ha felles oversikt over ressursene og fordele disse helhetlig ved planlagt eller uforutsett fravær
- Lede tverrfaglig morgenmøte ved Stråleterapien, se EQS ID 32879 for instruks
- Lede avsnittsmøte for CT og doseplan
- Delta på ukentlig driftsmøte som representant for Planleggingsavsnittet
- Drive opplæring av medarbeidere og studenter, samt legge til rette for nødvendig kompetanseheving, FoU, prosjektdeltagelse mm
- Godkjenningsansvar i GAT ved forespørsler om korttidsfravær fra eget avsnitt
- Avdelingsstråleterapeut Planleggingsavsnittet fungerer under sjefstråleterapeutens fravær som stedfortreder med hensyn til plikter, rettigheter og ansvar
Dette ansvaret innebærer:
1. Kvalitet
- Ansvar for at arbeidet ved stråleterapien blir utført med høy faglig standard og mest mulig hensynsfullt
- Sørge for en best mulig koordinering av pasientflyt mellom seksjonene innenfor sin avdeling
- Ansvar for at stråleterapiens målsetting er i samsvar med ABK og SUS sin målsetting
- Gi tilbakemelding på ønskede / uønskede holdninger og handlinger
2. Økonomisk styring
- Ansvar for at stråleterapien disponerer sine ressurser mest mulig hensiktsmessig i forhold til budsjettrammer og målsetting
- Medansvar for at inventar/medisinskteknisk utstyr forvaltes forsvarlig
3. Utviklingsarbeid
- Ansvar for opplæring av personal og studenter
- Orientere sjefstråleterapeut om medarbeideres behov for undervisning innenfor de ulike fagdisipliner
4. Helse, miljø og sikkerhet (HMS)
- Bidra til at kvalitetssikrings- og HMS-arbeid, f. eks. dokumentasjon og behandling av avvik / skade, uhell og næruhell, blir utført etter gjeldende prosedyrer
5. Personaladministrasjon
- Sørge for en best mulig koordinering av personalressursene
- Være verdiskaper
- I samarbeid med de ansatte å være motiverende for fagutvikling
- Være oppmerksom på opplæringsbehov
- Holde seg faglig ajour med utviklingen innen sitt fagområde
Samarbeidsforhold
Avdelingstråleterapeuten skal stimulere til godt samarbeid og god kommunikasjon i nært samarbeid med:
- Stråleterapiens øvrige personell
- Andre avdelinger, enheter og yrkesgrupper ved SUS
- Aktuelle undervisningsinstitusjoner
- Ansatte for å skape et godt arbeidsmiljø som gagner både pasienter og ansatte
Spesielle bestemmelser
Avdelingsstråleterapeut har underlagt taushetsplikt i henhold til Helsepersonell loven.
Endringer i stillingsbeskrivelsen kan foretas av arbeidsgiver, etter at saken har vært forelagt stillingsinnehaveren og dennes tillitsvalgte. Slike endringer skal gis skriftlig.