Denne planen bygger på beredskapsplan og varslingsplan for Helse Stavanger HF:
Overordnet Beredskapsplan for Helse Stavanger HF (Ikke tilgjengelig)
Overordnet Varslingsplan for Helse Stavanger HF (Ikke tilgjengelig)
Ved fase 1 alarm varsles nøkkelpersonell i klinikken fra listen under via HelseCIM.
NB! Gyn/fødevaktene innkaller bakvakt etter behov.
|
Navn |
Stilling |
Mobil |
Møtt |
|
Kvinne-klinikken |
|
|
|
|
Therese Salvadores - Hansen |
Avdelingsoverlege |
906 95 048 |
|
|
Torill Tegle Brådland |
Jordmor-/ |
957 62 331 |
|
|
Marit Halonen Christiansen |
Avdelingssjef |
901 29 089 |
|
|
Eva Næss |
HMS, kvalitet -og pasientsikkerhetsrådgiver |
913 11 586 |
|
|
Vakthavende lege Kvinneklinikken |
Fødevakt 1:
Gyn forvakt |
Fødevakt 1: 908 42 026
|
|
|
Barne- og ungdomsklinikken |
|
|
|
|
Ann Marit Gilje |
Avdelingsoverlege |
930 09 322 |
|
|
Vakthavende leger Barneklinikken |
Vakthavende barnelege-forvakt
Vakthavende barnelege -bakvakt |
Må søke opp rollen i Imatis/Kollegasøk 900 93 021
Må søke opp rollen i Imatis/Kollegasøk 901 55 680 |
|
|
Berit Helgeland Kyllevik |
Avdelingssjef |
975 44 043 |
|
|
Anne Karin Halås |
HMS, kvalitet -og pasientsikkerhetsrådgiver |
480 97 273 |
Klinikksjef er kvinne – og barneklinikkens representant i operativ beredskapsstab, stedfortreder er avdelingssjef Kvinneklinikken. Hvis det ikke oppnås kontakt med dem, kan beredskapsvakten ringes (tlf. 909 19 035).
Dersom både medlem og stedfortreder er borte, må disse selv skaffe stedfortreder og varsle videre ved innkalling av beredskapsledelsen.
Klinikksjef/stedfortreder sender ut sms til nøkkelpersonell om videre aksjon ut fra hendelsens karakter. Ved oppmøte er felles møteplass møterom i A4 Sør A4241.
Se videre steg under Fase 2 alarm.
Innkalling av personell ved fase 2 alarm er klinikkens/avdelingens ansvar.
Gruppe av nøkkelpersonell på Kvinne- og barneklinikken har ansvar for innkalling av personell ved Fase 2 alarm.
Den som ankommer først av nøkkelpersonell, innkaller denne gruppen til teamsmøte, og leder møtet inntil avdelingssjefene eller klinikksjef/stedfortreder ankommer og overtar ledelsen av møtet. Referent er HMSKP fra enten KK eller BUK. Referat fra møtet logges i Teams kanal «beredskap» under kvinne- og barneklinikkens ledergruppe (mal ligger under filer).
Se tiltakskort for arbeidsoppgaver fremst i beredskapspermen: Tiltakskort for beredskapsledelsen ved Kvinne - og barneklinikken
Gruppen av nøkkelpersonell vurderer fortløpende behov for å kalle inn mer personell. Personell innkalles ut ifra behov, kompetanse og erfaring. Oppmøtested defineres i innkalling, vurdert ut fra hendelsens karakter.
Varslingslister med navn og telefonnummer er hentet fra GAT (rapport 80), og er tilgjengelige i papirversjon i beredskapspermene som oppbevares ved de enkelte enheter. Leder med personalansvar har ansvar for at varslingslistene i egne enheter er oppdaterte.
Felles oppmøtested for klinikken er møterom i A4 sør A4241, om ikke annet er oppgitt i innkalling.
NB! Gyn/fødevaktene og forvakt barnelege innkaller bakvakt som har hjemmevakt med privat mobilnr. hvis det er behov. Vurderes i første møte. Ledere innkalles: Avdelingssykepleiere, avdelingsjordmødre, seksjonsoverleger og kontorledere.
Personell fra Barne- og ungdomshabilitering (HABU)innkalles ved behov, knyttet til mulig bruk av areal og personell.
Katastrofeliste ledergruppen Barne- og ungdomsklinikken (Ikke tilgjengelig)
Liste over telefonnummer til vaktrom/ansvarlig på de ulike avdelingene eller sengeområdene
|
Post |
Telefonnummer/Imatis |
Merknad |
|
Nyfødtintensiv-C3 |
Rolle: Ansvarshavende sykepleier nyfødtintensiv |
|
|
Sengeområde barn og ungdom- D3 |
Rolle: Områdekoordinator |
|
|
Barne- og ungdomspoliklinikken-D1 |
Avdelingssykepleier |
|
|
Barne- og ungdomsmottak |
Rolle: Teamleder BUMOTT |
|
|
A3 – nord Observasjon gravide og barsel |
Rolle: Ansvarshavende jordmor |
|
|
A3 – nord Fødeavdeling |
Rolle: ansvarshavende jordmor |
|
|
A4 – nord Fødeloftet |
Rolle: ansvarshavende jordmor |
|
|
A4 – sør Barsel |
Rolle: ansvarshavende jordmor |
|
|
A4 – sør Gynekologisk sengeområde |
Rolle: områdesykepleier dagtid/ansvarshavende sykepleier (kveld/natt/helg) |
|
|
Gynekologisk poliklinikk-Våland |
Avdelingssykepleier |
|
|
Fostermedisinsk poliklinikk-Våland |
Avdelingsjordmor |
|
|
HABU |
Avdelingssjef Cathrine Grude: 94360583 Avdelingsoverlege: Johan Aske Lund: 47712043 |
|
Nedskalering / avslutting av beredskap skal alltid avklares med operasjonell ledelse.
Overordnet Varslingsplan for Helse Stavanger HF (Ikke tilgjengelig)
Kvinneklinikken og BUK: HMS -, kvalitet – og pasientsikkerhetsrådgiver har ansvar for årlig påminnelse av oppdatering av varslingslister fra GAT til beredskapspermen.
Barne- og ungdomshabilitering: Konsulent har ansvar for årlig utskrift av varslingsliste over ansattes private telefonnummer som oppbevares i resepsjonen og i klinikkens beredskapsperm.
Nye SUS, Overordnet beredskapsplan for mottak av masseskade, Ullandhaug (Ikke tilgjengelig)
Her kommer ny informasjon etter masseskadeøvelse og nytt tiltakskort
Som spesialavdeling vil vi vanligvis ikke få ansvar for mottak, men stå i beredskap for å avgi personell evt. og lokaler /senger ved en fase 2 situasjon. Ved katastrofer av svært stort omfang vil dette kunne endres.
Nye SUS, Overordnet beredskapsplan for mottak av masseskade, Ullandhaug (Ikke tilgjengelig)
Masseskade barn
Ved mottak av barn i akuttmottaket, kan «akutt barneteam» bli involvert. Avdelingssykepleier/områdekoordinator ved sengepost barn og ungdom, skal også informeres.
Se beredskapsplan for SUS: Overordnet Beredskapsplan for Helse Stavanger HF (Ikke tilgjengelig)
For oversikt over vaktpersonell ved en beredskapssituasjon, se:
Dokument «Interne hendelser -ikke direkte pasientrelatert, generell prosedyre», ID 17118 - EQS
Se enhetens beredskapsperm i EQS Dokument «Beredskapsperm», ID 46041 - EQS
| Forfatter: |
Marianne Løland Vestly (HMS, kvalitet- og pasientsikkerhetskoordinator) Kari Gjeraldstveit Grete Opsal Arne Heggheim |
|---|---|
| Godkjent av: |
Oddny Hovtun Bjorland (Klinikksjef) |
| Dokumentadministrator: | Oddny Hovtun Bjorland (Klinikksjef) |
| Dokument-ID: | 16038 |
| Gyldig fra: | 16.11.2025 |
| Revisjonsfrist: | 15.11.2028 |
Oppdatert plan som følge av flytting.
Slått sammen 16038 og 26029.
| Katastrofeliste ledergruppen Barne- og ungdomsklinikken (Ikke tilgjengelig) |