Pasientreiser når pasienten ikke har penger v. 1.4

 

Hensikt:

Sikre korrekt forvaltning av Pasientreiseforskriften, samt ivareta likebehandlingsprinsippet.

 

Omfang:

Rutinen beskriver hvordan avdelinger skal forholde seg når pasienter ikke har penger til å betale reisen fra behandling.

 

Ansvar:

Ansatte i Helse Stavanger HF, med ansvar for pasienter som skal reise til eller fra behandling uten å ha tilgang til penger.

 

Beskrivelse:

Pasientreiser kan ikke dekke drosjeutgifter for pasienter på bakgrunn av de ikke har penger. Dette strider mot likebehandlingsprinsippet - Pasient- og Brukerrettighetsloven §1-1.                                                                                                                                  

 

Pasientenes rett til syketransport følger av pasient- og brukerrettighetsloven § 2-6 med tilhørende forskrift, Pasientreiseforskriften.

 

Hovedregelen er at pasienten, ved reise til helsetjenester, har rett til å få dekket «nødvendige utgifter» jf. § 2-6 første ledd. Siden ordlyden gir pasienten rett til utgiftsdekning og ikke et transporttilbud er hovedregelen at pasienten selv er ansvarlig for å planlegge, bestille og gjennomføre transporten, for deretter å søke refusjon for sine utgifter.

 

Regelverket gir ikke pasienten rett til å kreve direktebetaling av reisen fra helseforetaket. Dette betyr at pasienten selv må ha midler til å legge ut for sin reise før han kan søke refusjon hos Pasientreiser.

Pasientreiser har ikke avtaler med f. eks buss-, ferge- eller togselskap, men pasienten har mulighet for å betale for offentlig transport med sin mobiltelefon.

 

 

Avdelingen kan velge å dekke pasientens drosjereise ved å rekvirere i NISSY og legge inn avdelingens kostnadssted. Avdelingen intern faktureres i etterkant.

 

Fremgangsmåte:

  • Legg inn rekvisisjon i NISSY
  • Endre egenandel til 0 (se lynguide under relatert)
  • Huk av for faktureres eget HF (se lynguide under relatert)
  • Skriv avdelingens kostnadssted i begrunnelse (se lynguide under relatert)

 

 

Avvik:

Meldes i Synergi.

 

 

Kilder/Referanser:

Pasientreiseforskriften

Pasient- og brukerrettighetsloven

Juridisk uttalelse