1. Kvalifikasjoner
Må ha : Autorisasjon som hjelpepleier / helsefagarbeider
2. Organisatorisk plassering
I linje med avdelingssykepleier som nærmeste overordnet.
Arbeider under ledelse av sykepleier
3. Ansvarsområde/hovedoppgaver
• Medansvarlig for at den sykepleie som utføres er i overenstemmelse med SUS og Klinikk for kirurgi, nevrologi og rehabilitering sitt verdigrunnlag og mål.
• At sykepleiens kvalitet er av faglig forsvarlig standard. Jfr.Helsepersonelloven § 4
• Ta ansvar for nødvendige hjelpepleietiltak og rapporterer til ansvarlig sykepleier.
• Dokumentere de tiltak som utøves i gjeldende dokumentasjonssystem. All dokumentasjon skal undertegnes/signeres.
• Medansvar for at seksjonens utstyr/medisinsk teknisk utstyr forvaltes forsvarlig.
• Følge de prosedyrer og retningslinjer som er utviklet i henhold til sykehusets kvalitetssystem.
• Følge etiske retningslinjer og arbeidsmiljøloven herunder Arbeidstakers medvirkningsplikt.
• Gjøre seg kjent med og bruke avvikssystemet SYNERGI på SUS.
• Holde seg faglig ajour med utviklingen innen sine fagområder ved å delta på undervisning, kurs og møter. Jfr §4, se eget ansvar for å oppdatere seg.
• Veileder medarbeidere, nyansatte og lærlinger uti fra sin kompetanse og innenfor ressursområder.
• Avd.spl ved posten kan pålegge ulike arbeidsoppgaver for eksempel ansvar for varebestilling, ansvar for ernæringsscreening mm.
3.1. Sertifisering
• Sertifisering etter godkjente prosedyrer må gjennomføres før hjelpepleier/helsefagarbeider kan utføre delegerte oppgaver
• Pr. 1.1.21 har SUS sitt opplæringsprogram for SIK av kvinner, PVK (stell, skylling og fjerning) og sykepleie innkomstjournal (DIPS) m.m i egen kompetanseplan i Kompetanseportalen.
• Det er opp til leder innenfor hver seksjon som vurderer nødvendigheten av å søke/bruke dispensasjoner.
• Opplæring skal dokumenteres i kompetanseportalen.
4. Samarbeidsforhold
• Samarbeider nært med seksjonens øvrige personell og fagrupper.
• Samarbeider med andre aktuelle interne og eksterne samarbeidspartnere.
• Har medansvar for et godt arbeidsmiljø.
5. Spesielle bestemmelser
Endringer i stillingsbeskrivelsen kan foretas av arbeidsgiver etter at saken har vært forelagt stillingsinnehaver og dennes tillitsvalgte. Slike endringer skal gis skriftlig.
Forfatter: |
Anne Ree Jensen (Klinikksjef) |
---|---|
Godkjent av: |
Berit Haaland (Klinikksjef) |
Dokumentadministrator: | Bente Dorrit Rossavik |
Dokument-ID: | 22163 |
Gyldig fra: | 02.11.2023 |
Revisjonsfrist: | 01.11.2025 |
Kun små endringer som klinikknavn