Plan for pandemisk fase – trinn 0-3 ved Covid-19
Verdens helseorganisasjon, WHO, bruker faseinndelingen under for pandemisk influensa. Selv om denne faseinndelingen primært er knyttet opp mot influensapandemier, har vi funnet det formålstjenlig å benytte den som underlag i denne lokale nivåplanen for Covid-19.
Verdens helseorganisasjon sin faseinndeling av pandemisk influensa |
|
Interpandemisk fase |
Dette er perioden mellom influensapandemier. l denne perioden vil det oppstå nye subtyper influensavirus i dyrepopulasjoner som iblant kan smitte fra dyr til mennesker, men som først vil ha pandemisk potensiale når det oppstår smitte mellom mennesker. |
Høynet beredskapsfase |
Denne inntrer når det er påvist en ny subtype av influensa hos mennesker. Økt årvåkenhet og grundige risikovurderinger er viktig på lokalt, nasjonalt og globalt nivå. |
Pandemisk fase |
Denne inntrer når vi ser en global spredning (til flere WHO regioner) blant mennesker av en ny subtype av influensa. |
-Trinn 0 |
|
-Trinn 1 |
|
-Trinn 2 |
|
-Trinn 3 |
|
Overgangsfase |
Etter toppen av en pandemisk bølge, ved minsket global risiko vil man kunne redusere tiltak og bevege seg mot gjenoppbyggingsfasen. Her kan det komme nye pandemibølger. |
Den overordnede beredskapsplanen ved pandemi for Helse Stavanger HF beskriver hvordan organisasjonen skal arbeide i disse fasene. Dette dokumentet spesifiserer strukturelle og organisatoriske endringer, pasientflyt og bemanning i de ulike trinnene i den pandemiske fasen. Trinnene fargelegges i ulike grader av rødt, for å gjenspeile farger i tabell over.
Organisasjonen vil som hovedregel være i grønn beredskap i Trinn 0. Hvilket beredskapsnivå organisasjonen skal være på i de neste trinnene bestemmes av beredskapsledelsen, basert på en totalvurdering av situasjonen. Beredskapsledelsen beslutter iverksetting av enkelte eller alle tiltak i de ulike trinnene.
Interpandemisk fase og Høynet beredskapsfase beskrives i Overordnet pandemiplan. For mer detaljerte planer henvises til hver klinikk/enhet sitt planverk for håndtering av Covid-19 pasienter. Se oversikt over disse nederst i dette dokumentet. Overordnede og lokale prosedyrer er samlet og systematisert elektronisk i Covid-19 håndbok
Tabellen under er ikke gjeldende (11.7.2022), men ligger fortsatt tilgjengelig, og en kan ta elementer i bruk ved en eventuell ny stor bølge av Covid-19 pasienter.
Covid-19 er nå en integrert del av SUS sitt infeksjonskontrollprogram og sengeposter ivaretar egne fagspesifikke covid positive pasienter – så langt det lar seg gjøre, i enerom/isolat. Ved stor pågang kan også kohortisolering brukes. Se gjeldende prosedyre: Covid-19 - håndtering i sykehus (Ikke tilgjengelig)
Trinn |
Trinn 0
|
Trinn 1
|
Trinn 2
|
Trinn 3
|
Scenario |
Enkeltpasienter med påvist sykdom eller kjente nærkontakter vil ha behov for inneliggende helsetjenester. |
Et større antall pasienter har behov for innleggelse eller avklaring i spesialisthelsetjenesten.
|
Alle med mulige symptomer vil måtte anses å være i risiko. Nærkontaktregimet er ikke sikkert nok. Smittespredning utenfor oppgitte områder |
Ytterligere tilstrømming av pasienter med symptomer på Covid-19. |
Bekreftet positive på sengepost |
0-8
|
8-18
|
18-60
|
60-250
|
Pasienter som samtidig avventer smittestatus |
0-10
|
10-22
|
20-33
|
Over 33
|
Pasienter intermediær |
0 – 2(Covid positive) 0-16 (Covid negative) |
2 – 3 0-16 |
4 – 6 4-12 |
7-12 8-16 |
Pasienter intensiv på respirator |
0-1 (Covid positive) 0-8 (Covid negative) |
2 - 9 0-8+postop |
10-22 7 |
23 - 83 10 |
Barn på post |
0-1 |
1 - 2 |
3-5 |
Over 5 |
Strukturelle endringer akuttmottak
|
Somatikk: Pretriage og avklaringstriage er etablert i brakker utenfor akuttmottak.
Pretriage er et område for avklaring i forhold til inklusjonskriterier for testing for Covid-19. Pasienter som ikke skal testes går videre til ordinært akuttmottak, pasienter som skal testes går til avklaringstriage eller direkte på behandlingsrom for testing.
Avklaringstriage er et område i brakkene, bemannet av sykepleier og helsesekretær hvor pasienter som venter på avklaring av prøvesvar kan vente, dersom de blir triagert til en hastegrad som tilsier at dette er medisinsk forsvarlig
Akuttmottak har utvidet sitt areal til også å omfatte Tun 1 på OBA. Her håndteres primært indremedisinske pasienter.
Mottak for barn med mistenkt smitte er etablert på 3E
ØH- pasienter til Gyn/KK tas imot ved 4AC. ØH- pasienter til føden blir tatt imot ved 7H. Ustabile, uavklarte gravide med mistenkt covid-19 tas imot på 2I.
Psykiatri: Mottak av Covid-pasienter ved KPHV er beskrevet i dette dokumentet
Mottak av Covid-pasienter ved KPU BURA PBUD er beskrevet i dette dokumentet |
Tiltak videreføres fra Trinn 0 |
Akuttmottak deler drift i rent og urent akuttmottak: - «Rent» akuttmottak i akuttmottakets etablerte lokaler i u. etg. MOBA - Luftveismottak i OBAs lokaler 1.etg. MOBA
OBA reetableres i lokaler ved 1A, se Covid-19 Opprettelse av pandemiposter
Psykiatri: Pretriage etableres på post C1 for prøvetaking og triagering.
|
Tiltak videreføres fra Trinn 0, utvidelse av kapasitet ved hjelp av ekstra brakker vurderes |
Intensiv |
2M har klargjort ISO 8 på avd. 2I for mottak av Covid-19 intensivpasient. ISO 1 i beredskap 0-2 intensivplasser
|
Bruk av ISO 8 (luftsmitteisolat) ISO 1, ISO 2, ISO 3 (kontaktsmitteisolat) Alltid 1-2 rom i beredskap til ny, uavklart pasient Tot. 3 intensivplasser
Lokaler i avd. 2M (stue 2, 3 og 5) tas i bruk (kohort) 2 pasienter på hvert rom. Totalt 6+3 = 9 intensiv-plasser
Generelle intensivpasienter/ 2M+ postop på 1G/H, totalt 18 plasser
|
1. De resterende 3 rommene på 2M tas i bruk til pasienter med COVID-19 (sengerom 6, 7og 1). Totalt 15 intensivplasser
2. Lokaler i 1G/H tas gradvis i bruk til Covid-19 pasienter 2M: 12 plasser 2I: 3 plasser 1H: 7 plasser Totalt 22 intensivplasser
Generelle intensivpasienter og postoperative «Storesal» 1H og 1G
|
1. Fortetting av 2M og 2I. Ved å legge 3 pasienter på 2-manns rom og ta i ta i bruk et av beredskapsrommene 2M/2I vil man kunne tilføre 8 ekstra senger her, totalt 20 senger 2. Fortetting av 1G/H, totalt 22 senger 3. Omgjøring av intermediærsenger på MIO/MIKO til intensivkohort, totalt 20 senger
Generelle intensiv pasienter/ postop behandles i DK Syd og 2øst, fortetting gir totalt 10 plasser
Trykkvakt i hver enkelt etasje i MOBA bygg har kapasitet til 20 respiratorer 4. Gymsal Hjertelaget. Gymsal på 700m2 innredes som kohort intensivavdeling for Covid-19 pasienter, Totalt 40 senger |
Intermediær og kardiologiske poster |
ISO 7 er i beredskap for Covid-19 intermediærpasienter. Er til daglig i bruk til pasient fra 3F, rom er operativt innen 10 min.
Tun 6 MIO er omdisponert til kontorplasser og lager for utstyr.
Covid-negative intermediærpasienter behandles på MIO/MIKO |
MIO/MIKO kan benytte 2-3 rom på 2I til Covid-19 pasienter. (ISO 3,4, 5 eller 6 – må ses på i sammenheng med behov hos Intensiv 2M og 3F)
Covid-negative intermediærpasienter behandles på MIO/MIKO |
MIO/MIKO trekkes ut av 2I, åpner MIKO, tun 4 til intermediære Covid pasienter. Totalt 4-7 sengeplasser Avklaringspasient kan evt. gå til 2I (ISO 5) Covid-negative intermediærpasienter behandles på tun 5 og 3G
|
Kohort for Covid-19 på hele MIO/MIKO (Tun 4 og 5). Totalt 12 sengeplasser Covid-negative intermediærpasienter behandles på 3G, totalt 16 senger
Etter hvert som intensivavdelingen overtar lokaler vil Covid positive intermediærpasienter måtte behandles i samme lokaler som intensivpasienter |
Avklaringsarealer |
Avklaringstriage i brakkene utenfor akuttmottaket, samt behandlingsrom i ordinært akuttmottak og OBA tun 1, benyttes til pasienter som venter på avklaring av Covid-19 status
Barn som venter på avklaring av prøvesvar isoleres på 3E ØH-pasienter til gyn/KK testes på 4AC (egne rom) og isoleres der til prøvesvar. ØH pasienter til føden testes og isoleres på 7H (egne avklaringsrom). Ustabile, uavklarte gynekologiske pasienter (hovedsakelig pre eklampsi), skal til 2I.
Psykiatri: Pasienter til KPHV som må avklares for smitte tas imot og avventer svar ved AMC2, nærmere beskrivelse i dette dokumentet
Rutiner for pasienter til KPH BURA PBUD som må avklares for smitte er beskrevet i dette dokumentet
|
I tillegg til tiltak i trinn 0 kan noen flere rom ved OBA benyttes til vent-ut etter undersøkelse |
Luftveismottak og avklaringstriage benyttes for avklaring av pasienter. Dersom kapasiteten her overskrides tas behandlingsrom i akuttmottaket i bruk i tillegg
Avklaringspost for KK/ Føden etableres på 7H
Avklaringspost for pasienter til KPHV er etablert i deler av C1.
|
Pasienter må gå til post med uavklart smittestatus, og avklares på post.
|
Pandemiposter |
Covid-19 positive pasienter ivaretas på 2I og 3F, dette er beskrevet i dokumentet Covid-19 opprettelse av pandemiposter
Detaljert plan for bruk av 2I finnes her
Fødende med positiv Covid-19 ivaretas på ISO 7 ved 2I. Dersom det er fødsel på ISO 7 må en vurdere å frigjøre ISO8 til bruk for resuscitering av den nyfødte før videre transport til 3D.
|
Diagnostisk post omgjøres til kohortpost for bekreftet positive pasienter når antall pasienter på 2I og 3F tilsammen overskrider 8 (dette tallet er må sees i sammenheng med 2M og MIO/MIKO sitt behov for å bruke rom på 2I).
Diag. pandemipost 1 Posten trappes opp i to trinn, med kapasitet på 5 pasienter i hvert trinn, totalt 10 pasienter Covid-19 Opprettelse av pandemiposter
Deler av C1 er etablert som pandemipost for psykiatriske pasienter |
Somatikk: Luftveismottak: Ved etablering av luftveismottak i OBAs lokaler, og reetablering av OBA ved 1A, etableres et tilbud for geriatriske og ortogeriatriske pasienter i deler av 5E, se Covid-19 Opprettelse av pandemiposter
Diag. Pandemipost 1 videreføres
5G: 8 senger omgjøres fra kirurgiske til medisinske senger for å veie opp for bortfall av senger i medisinsk flytsone.
5D/E pandemipost 2 for bekreftet Covid positive pasienter etableres i 5. etasje Vestbygg. Se prosedyre Covid-19 Opprettelse av pandemiposter
Psykiatri: Pandemipost KPHV: Hele sengepost C1
Pandemipost barn/ungdom: Akuttpost M1, BUPA, samt avd. familieleilighet ved K1. Samme areal brukes også som «luftveismottak og avklaringspost».
Pandemipost rus: Samhandling med Rogaland A-senter.
Pandemipost unge voksne og flyktninger: På Engelsvoll og Gausel. Samme areal brukes også som «luftveismottak og avklaringspost».
|
6D/E Pandemipost 3 for bekreftet positive pasienter etableres i 6. etasje Vestbygg. Se prosedyre Covid-19 Opprettelse av pandemiposter
Pandemipost 4 etableres i E-bygget for bekreftet positive, eller som erstatning for annen post som må overtas til behandling av Covid-pasienter
På dette nivået kan pasienter flyttes til egnede lokaler innenfor sykehuset, eventuelt utenfor sykehuset ved behov. Dette er nærmere beskrevet i prosedyren Covid-19 etablering av ekstra sengekapasitet
|
Test av Covid-19 med mistanke om smitte |
Fasiliteter for testing av eget personell og studenter er etablert. Tom. desember 2020 i test-teltet ved administrasjonsbygget, etter dette i Hjertelagets lokaler
Covid-19 rådgivningstelefon er etablert
Kapasitet for testing av inntil 1200 pasienter pr. døgn med ordinær test, er etablert i brakkebygg utenfor mikrobiologisk avdeling
Hurtigtest for inntil 30 prøver/døgn er etablert i akuttmottaket
|
Tiltak videreføres fra trinn 0, kapasitet utvides til 1200-1800 prøver i døgnet |
Som trinn 1, men kapasitet utvides til opp mot 3000 prøver i døgnet |
Som trinn 2, men mikrobiologisk avdeling har utvidet kapasitet og åpningstid. |
Adgangskontroll og besøksrestriksjoner, skallsikring |
Besøksrestriksjoner er innført i henhold til nasjonale føringer. Alle besøkende registreres. Plakater med informasjon er hengt opp på alle inngangsdører og i avdelingene. Se også egen rutine for besøkende under pandemien
Skallsikring iverksatt. Egne vektere/ dørvakter kontrollerer innganger.
Endrede transportveier internt for å redusere smittefare.
|
Tiltak videreføres fra trinn 0 |
Tiltak videreføres fra trinn 0 |
Nødvendig ekstra personell kalles inn for å ivareta stor pasienttilstrømning |
Utvidet lagerkapasitet/ logistikk til smittevernutstyr. |
Kontinuerlig oversikt fra sentrallageret over lagerbeholdning av aktuelt smittevernutstyr. Egen prosjektleder forsyning er etablert.
Egne bestillingsordninger for smittevernutstyr internt på SUS er etablert.
Sykehusinnkjøp HF og Helse Vest RHF koordinerer forsynings-situasjonen i samarbeid med representanter fra HFene.
Nasjonale forsyningsordninger er etablert for helseforetak og kommuner tom. 31.12.20 |
Tiltak videreføres fra trinn 0 |
Tiltak videreføres fra trinn 0 |
Desentralisert forsyning til poster som opprettes utenfor kjerneområdet på Våland, f.eks. på Hjertelaget. |
Pleiepersonell |
Pretriage bemannes Sykepleier nivå 1 fra akuttmottaket Avklaringstriage bemannes med Sykepleier nivå 3, og helsesekretær fra akuttmottaket (ukedager)/ helsefagarbeider fra OBA (helger)
2I/3F bemannes med ordinære personellressurser
Fødende på 2I: Ved behov for å bruke dedikert rom for fødende på 2I bemannes dette av eget personell fra fødeavdelingen.
Intensiv: Normal bemanning – post operativ og 2M buffres mot hverandre, ekstra innleie, se PHA (plan for høy aktivitet.) Barneavdelingen tilfører personell dersom pasient er under 18 år
MIO/MIKO: Bidrar med personell/kompetanse på 2I dersom de har pasienter her.
|
Diagnostisk post – pandemipost 1: Trinn 1, inntil 5 pasienter: Posten bemannes av personell fra Diagnostisk post med tilførsel av sykepleieressurser fra bemanningssenteret og hjelpepleiere/helsefagarbeidere fra kirurgisk flytsone. Trinn 2, inntil 10 pasienter: I tillegg til eksisterende bemanning tilføres pleieressurser fra kirurgisk og medisinsk flytsone, se detaljer i Covid-19 Opprettelse av pandemiposter
Intensiv: Int.spl.faktor 1,25: 1(18 senger =23 personer) Ansv.havende spl: 3 pers. ISO/2M/1G Mottak ny pasient: 2 pers(ISO8) Behov 26 spl/skift= 78 spl/døgn .
MIO/MIKO: Bemanner inntil 3 rom på 2 I med intensivsykepleiere.
Støttefunksjoner: Apotek: Utvidet tjeneste Renhold: Reingjøring av lokaler, sengeplasser og MTU Vareforsyning/ logistikk: Personalavdeling: Avtaler, innleie og koordinering, kartlegging av intensivsykepleiere, sykepleiere og masterstudenter på SUS/ av personell/oppfølging av ansatte
|
Somatikk: Andre poster og bemanningssenteret bidrar med personell til Pandemipost 2 og Pandemipost 3, samt avklaringspost, arbeid med dette koordineres av egen arbeidsgruppe
Ved etablering av Luftveismottak i OBAs lokaler og reetablering av OBA funksjon ved 1A, bemannes OBA i henhold til plan i Covid-19 Opprettelse av pandemiposter
Intensiv: Int.spl.faktor 1,25: 1(48 senger =60 personer) Ansv.havende spl: 5 pers. ISO/2M/1G/1H/DK Syd Mottak ny pasient: 2 pers(ISO8) Behov: 67 spl/skift= 201 spl/døgn Post operativ 1G/ 2Øst: Elektivt program reduseres – kun ø.hj. / Intensivsykepleierne er brukt til intensivpasienter/ Avdelingene bemannes av operasjon og anestesi personell Støttefunksjoner: Videreføres fra trinn 1, evt. utvides
MIO/MIKO: Spl. bemanner inntil 7 Covid-positive senger på tun 4. 3G/H sykepleiere bemanner inntil 8 rene intermediærsenger med støtte fra MIO/MIKO
Psykiatri: Pretriage, avklaringspost og pandemipost bemannes av personell fra KPHV.
Pandemistrukturer i BURA bemannes av eget personell.
|
Alle poster og bemanningssenteret bidrar med personell til pandemiposter og avklaringspost. Arbeid med dette koordineres av egen arbeidsgruppe
Intensiv: Int.spl.faktor 1,25: 1(93 senger =116 personer) Ansv.havende spl: 7 pers. ISO/2M/1G/1H/DK Syd/MIKO/hjertelaget Mottak ny pasient: 2 pers(ISO8) Behov: 125 spl/skift= 375 spl/døgn (fortsatt 3 delt skift) Post operativ 1G/ 2Øst: Videreføres Støttefunksjoner: Videreføres fra trinn 1, evt. utvides
Forslag tilførsel av personalressurser til intensiv (gjelder i alle trinn): 1) Bruk av vikarbyrå 2)Personell fra post operativ overføres til behandling av intensivpasienter 3) Intensiv pensjonister og anestesi/ operasjonssykepleiere overtar post operativ funksjon og deltar i intensivteam 4)PreLIS- leger – 8 stk 5)Pensjonister- 7 7) Utlån av sykepleiere fra andre avdelinger -20? (her må vi ha hjelp) 8)Anestesi 10 årsverk – 20? Operasjonssykepleiere 4 – 6 årsverk - 30 6)Tidligere intensivsykepleiere – andre arbeidsgivere – 20stk 7)Masterutd. AIO/jordmor begge kull: 60? arb.gruppe mtp simulering nedsatt 8) Personell UIS? – 10?
MIO/MIKO: Sykepleiere bemanner inntil 12 Covid-positive senger på tun 4 og 5. 3G/H sykepleiere bemanner inntil 16 rene intermediærsenger med støtte fra MIO/MIKO |
Legebemanning |
Leger bemanner de poster de bemanner til daglig
Intensivleger har medisinskfaglig ansvar for intensivpasienter på 2I. Tilsyn fra moderpost.
MIO lege har ansvar for avklarings/Covid positive intermediærpasienter på 2I
|
Medisinske leger har ansvar for pasienter på Diag. Pandemipost 1, andre spesialiteter bidrar med tilsyn som de gjør til daglig.
Intensivleger har medisinskfaglig ansvar for intensiv- og intermediær-pasienter på 2I. Tilsyn fra moderpost.
Lunge-/infeksjonsleger inngår i driften på MIO/MIKO. |
Mottaksklinikken styrkes med leger fra andre avdelinger, og pandemiposter bemannes i henhold til vedtatt prosedyre: Fordeling av legeressurser Covid 19
Lunge-/infeksjonsleger inngår i driften på MIO/MIKO. Intensivleger har medisinskfaglig ansvar for intensiv- og intermediær-pasienter på 2I. Tilsyn fra moderpost.
|
Pandemiposter bemannes med leger i henhold til vedtatt prosedyre: Fordeling av legeressurser Covid 19
Lunge-/infeksjonsleger inngår i driften på MIO/MIKO. Intensivleger har medisinskfaglig ansvar for intensiv- og intermediær-pasienter på 2I. Tilsyn fra moderpost.
|
Pre-triage |
Overordnet rutine for bruk av Pretriage/ Avklaringstriage bygget |
|||
Overordnet rutine for pasientflyt |
Overordnet pasientflytdokument med mistenkt/ bekreftet smitte av korona (corona) virus covid-19 |
|||
Intensiv |
||||
Intermediær |
Intermediæravdeling for Covid positive/negative – prosess for etablering |
|||
Barn |
Pasientflyt for barn som skal til barne- og ungdomsklinikken Covid -19 |
|||
KPHV |
KPHV- Innleggelser og utskrivelser av pasienter for vaktlag og AAT oppfølging – Covid-19 |
|||
KPH BUPA |