BHM - Arbeidstøy v. 1.2

1.     Hensikt 

Dokumentet skal beskrive rutiner for bruk og logistikk av arbeidstøy ved Avdeling for behandlingshjelpemidler (BHM)

2.     Omfang

Ansatte som har arbeid nært til pasient, som er innom andre institusjoner eller hjemme hos pasient, eller i forbindelse med medisinsk utstyr eller arbeid i lager ved Hjalmar Johansensgate.

 

Dokumentet beskriver hvilket arbeidstøy som skal brukes og logistikk av arbeidstøyet.

3.     Definisjoner

Mellomgang: kjøkkenrom i u-etasje defineres som mellomrom u-etg. og 1. etg.

4.     Ansvar

 

Avdelingsledelsen: er ansvarlig for at denne prosedyren er utarbeidet og gjort kjent blant medarbeiderne.

Medarbeidere: er ansvarlig for å gjør seg kjent med de lokale- og globale retningslinjene for arbeidstøy.

5.     Beskrivelse

Medarbeidere som har pasientkontakt og/eller arbeider med utstyr som ikke er desinfisert, skal benytte full arbeidstøybekledning (bentøy + overdel). Arbeidstøyet skiftes daglig eller ved synlig forurensning. Det er ikke anledning til å bære smykker (armbånd, armbåndsur, ring, halssmykker, ørepynt eller annen piercing). Negler skal være kortklipte og frie for neglelakk.

 

Det vises også til overordnede prosedyrer:

Arbeidstøy (Ikke tilgjengelig)

Håndhygiene (Ikke tilgjengelig)

 

            5.1 Retur av skittent arbeidstøy

         

Brukt arbeidstøy legges i retursekk som står i for-rommet til herregarderoben i u-etg. Medarbeidere må selv snøre og bytte sekk når den er ikke mer enn 3/4 full. Ta sekken ut av stativet og forflytt den til returtralle i K-lageret. Husk å henge opp ny sekk i stativet.

 

5.2 Henting og levering av arbeidstøy

Nor Tekstil avhenter tøy til vask og leverer nytt tøy på onsdager. Tøyet blir da levert i varemottak u-etg.

For å unngå at Nor Tekstil går gjennom rent lager med de nye leveransene, må BHM forflytte nye tøysekker fra varemottak til mellomgangen.

 

5.3 Bestilling og utpakking av rent tøy

 

Medisinsk teknisk assisient gjør:

-      Plassere rent tøy, mottatt fra vaskeriet i skapene for arbeidstøy.

-      Brukte filler og tørkehåndklær fra vaskerommet legges i rød sekk. Hvis tøyet er vått legges det først i en pose før det legges i sekken.

-      Ved behov, sørge for at rød sekk blir sendt i retur til vaskeriet ved å plassere sekken i returtralle i K-lager

-      Ha kontakt med Nor Tekstil hvis mengden filler, tørkehåndklær eller personaltøy ønskes endret.

 

 

5.4 Henting og levering av privat arbeidsuniform

 

De medarbeidere som bruker privat arbeidsuniform levert fra Ahlsell kan levere tøyet sitt til vask direkte til Renholdsentralen i T-etg Vestbygg. Det rene tøyet kan hentes påfølgende virkedag ved samme sted.

6.     Avvik

Avvik meldes i Synergi. Avvik og uønskede hendelser, håndtering i Helse Stavanger HF (Ikke tilgjengelig)

7.     Kilder/Referanser

 

EQS ID 44299 Retur av medisinsk utstyr direkte innlevert