Klikk på innhold øverst i dokumentet og du får opp en innholdsfortegnelse
Basale smittevernrutiner gjelder ved arbeid med alle pasienter uavhengig av mistenkt eller bekreftet diagnose eller antatt infeksjonsstatus. Isolering er spesifikke smitteverntiltak som har til hensikt å forsterke de basale smittevernrutinene.
• Det er mottakende lege evt. avdelingens lege som i samarbeid med sykepleier, etter individuell vurdering av hvert enkelt tilfelle, avgjør om pasienten skal isoleres og hvilket regime som skal følges samt dokumenterer dette i DIPS og MEONA
• Legen er også ansvarlig for eventuell prioritering av pasienter til isolasjonspleie
• I akutte situasjoner før lege kan vurdere situasjonen, bør avgjørelse om midlertidig isolering tas av sykepleier. Ved mistanke om isolasjonstrengende infeksjon skal adekvat isolering starte umiddelbart, uten å vente på en bekreftelse av diagnosen, for eksempel svar på mikrobiologisk undersøkelse
• Avdelingens lege må avgjøre når isoleringen kan opphøre og dokumentere dette i DIPS og MEONA
• Sykepleier har ansvar for gjennomføring av isolasjonsregimet, for å informere alle berørte parter, d.v.s. pasienten, sykehuspersonell og pårørende, samt dokumentere isolering og dato for isolering / evt opphør av isolering i sykepleiedokumentasjonen i DIPS og MEONA
• Lege dokumenterer infeksjon / bærerskap av antibiotikaresistente bakterier under kritiske opplysninger i DIPS / MEONA første gang dette påvises i mikrobiologiske prøver. Dette for å sikre at nødvendige smitteverntiltak blir iverksatt ved evt. reinnleggelse
• Behandlende lege har ansvar for å informere pasienten om merkingen i journal
Gjelder alle pasienter med infeksjoner som er definert under de ulike isoleringsregimene.
Isolat: Kun enerom med forgang, eget toalett med dusj og dekontaminator defineres som dette. Alle 3 enhetene skal ha håndvask. Dørene skal være lukket.
Isoleringsrom: Andre rom som brukes til isolering. Døren skal være lukket.
• Pasienter som må isoleres i isolat eller enerom skal ved innleggelse om mulig ikke tas inn i pasientmottaket, men transporteres direkte til isolasjonsrommet hvor man foretar innskriving, journalopptak og andre undersøkelser
• Pasienter med isolasjonstrengende luftveisinfeksjon som influensa og COVID- 19, MRSA (dråpesmitte) og lungetuberkulose må benytte kirurgisk munnbind under transport internt i sykehuset.
Rom i akuttmottaket
Akuttmottaket skal ha et isolat eller et undersøkelsesrom som er innredet slik at rommet lett kan tømmes for overflødig utstyr. Rommets vegger og gulv må kunne tåle desinfeksjon, og helst ligge i nærheten av et desinfeksjonsrom med dekontaminator. Rommet skal ha håndvask.
Personalet
• Er det mistanke om at pasienten har en isoleringstrengende infeksjon, skal personalet bruke beskyttelsesutstyr i henhold til aktuell smitte
• Hvis det ikke har vært mulig å bruke beskyttelsesutstyr, skal arbeidsdrakten skiftes snarest mulig etterpå
• Hånddesinfeksjon/håndvask skal alltid utføres etter kontakt med en pasient
Orientering til pasienten / pårørende
• Det er viktig at pasienten forstår prinsippene for og hensikten med isolasjon. Derfor må det gis grundig informasjon både muntlig og skriftlig om isoleringstiltakene.
• Pasienten og pårørende skal instrueres i riktig håndhygiene og ha mulighet til å kunne gjennomføre dette. Pårørende må instrueres i bruk av beskyttelsesutstyret
• Det skal ikke innføres strengere isolasjonsregime enn nødvendig, og at isoleringen skal avvikles så fort smitte er avkreftet eller smittefaren er opphørt
• Pårørende informeres om retningslinjer for besøk og hvilke smitteforebyggende tiltak de må følge
Isolering - informasjon til pasient og pårørende (Ikke tilgjengelig)
På døren til isoleringsrommet skal det festes en plakat med opplysninger om det aktuelle isoleringsregimet
Plakat kontaktsmitte (Ikke tilgjengelig)
Plakat dråpesmitte (Ikke tilgjengelig)
Plakat luftsmitte (Ikke tilgjengelig)
• Fjern unødvendig utstyr og inventar
• Møblene i et isoleringsrom skal være av et materiale som er enkelt å desinfisere og rengjøre og ha mest mulig glatte og ubrutte flater
Det må ikke tas inn mer utstyr enn nødvendig på isoleringsrommet. Flergangsutstyr kan benyttes dersom utstyret kan desinfiseres tilfredstillende. Det er ikke nødvendig å bruke engangsutstyr i større utstrekning enn det som er vanlig for pasienter som ikke er isolerte
• Nødvendig undersøkelses- og pleieutstyr skal være rent. Blodtrykksapparat, staseslange, lommelykt o.l. bør være pasientbundet og oppbevares i pasientrommet.
• Usterile hansker – eskene plasseres i hyller, evt dispensere - i stor nok avstand fra vask for å unngå sprut
• Boks til stikkende/skjærende avfall
• Kjemisk desinfeksjonsmiddel som er aktuelt for daglig desinfeksjon av kontaktpunkt, desinfeksjon av prøveglass og når en tar ut boks til stikkende /skjærende avfall
• Evt pasientpapirer bør oppbevares på vaktrommet og skal ikke bringes inn og ut av isoleringsrommet
• For å hindre søl og spredning av infisert materiale skal en alltid tilstrebe og få kontroll med drenasje/utskillelse. Bandasjer skal være godt festet og hvis mulig dekke hele såret og fange opp alt puss. De må skiftes så ofte at en unngår gjennomsiving
• Drenasje/skyllesystemer fra infeksjonsfokus skal monteres og fungere slik at en unngår lekkasje til omgivelsene. Stomiposer bør brukes ved fistelsekresjon
• Ved infeksjoner som spres fra luftveiene må pasienten instrueres i hostehygiene
• Ved diare må forholdene legges best mulig til rette for at pasienten lett kan komme på toalett eller bekken
Hvis det likevel blir sølt, skal området flekkdesinfiseres (punkt 5.10) og fjernes som smittetøy eller smitteavfall.
• Isolerte pasienter og deres pårørende skal instrueres i håndhygiene. De skal ha tilgang til hånddesinfeksjon ved seng og ha tilgang til håndvask med såpe og vann
• Hånddesinfeksjon (20-30 sekunder) er førstevalget
• Håndvask (40-60 sekunder) anbefales når hendene er synlig tilskitnet, og ved Clostridioides difficile (60 sekunder) og Norovirus
Hansker Hanskebruk (Ikke tilgjengelig)
Hansker skal brukes ved all kontakt med pasienten og ved all kontakt med seng og mulig forurenset utstyr, gjenstander eller flater. Hansker reduserer risikoen for forurensning av hendene og at hendene skal bli kolonisert med sykdomsfremkallende mikroorganismer.
Behov for hanskeskift og håndhygiene er det samme på isolat som ved annen pleie*:
• Hansker skal skiftes mellom hver arbeidsoppgave hos pasient inne på isolatet
• Hansker må være tilgjengelig inne på isolatet (ikke plasseres på vask)
• Utfør håndhygiene mellom hvert hanskeskift
*Gjelder ikke ved smitterisikogruppe 4: Ebola ol.
Munnbind, øyebeskyttelse og visir
Bruk munnbind og øyebeskyttelse eller visir for å beskytte slimhinnen i øynene, nesen og munnen ved prosedyrer der det kan oppstå sprut av kroppsvæsker, inkludert blod, sekreter og ekskreter eller annet flytende materiale som kan innehold mikroorganismer.
Smittefrakk Smittefrakk (Ikke tilgjengelig)
Smittefrakk er nødvendig ved kontakt med smitteførende pasienter ved all kontakt med seng og mulig forurenset utstyr, gjenstander eller flater.
Lue og hette
Bruk av hette er vanligvis ikke nødvendig ved de ulike isoleringsregimene. Personer med langt hår bør sette opp håret, slik at håret ikke forurenses eller er årsak til forurensing ved stell av pasienten.
Sko
Skobytte er i de fleste tilfeller ikke nødvendig. I ekstreme situasjoner med mye søl av infisert materiale på gulvet bør det brukes egne rombundne sko eller støvler som tåler varmedesinfeksjon og som kan tas av og på uten bruk av hendene.
Skoovertrekk skal ikke benyttes.
Slusen er delt i en ren og uren sone. Under isolering betraktes slusen som ren – ved opphør av isolering betraktes slusen som uren
• Her skal være håndvask
• Adskilte knaggerekker for smittefrakker og arbeidstøy som brukes utenfor isolatet
• En lagrer kun:
• nødvendig beskyttelsesutstyr - hengt opp i dispensere med stor nok avstand fra håndvask for å unngå sprut
• en smitteeske i papp med gul pose til smitteavfall
• en avfallsbøtte til brukte papirhåndkle (se punkt 6.12)
Påkledning
• Det personlige beskyttelsesutstyret skal tas på og av i sluse/forgang
Større mobilt utstyr (EKG-apparat, røntgenapparat o.l.) og annet utstyr som ikke kan varmedesinfiseres, må desinfiseres med egnet kjemisk desinfeksjonsmiddel før det bringes ut av isoleringsrommet. En benytter Perasafe ved Clostridioides difficile og tuberkulose – ellers benyttes Virkon.
• Ved isolering for kontaktsmitte er det som regel tilstrekkelig med flekkdesinfeksjon av synlig søl samt desinfeksjon av berøringspunkter (håndtak, brytere, knotter) før utstyret bringes ut av rommet
• Ved isolering for luftsmitte skal også de deler av utstyret som kan være forurenset via luften desinfiseres. Desinfeksjonen må da utføres i slusen
• Sørg for å fukte kluten godt med aktuelt desinfeksjonsmiddel
• Overhold virketiden for aktuelt desinfeksjonsmiddel
• Etter kjemisk desinfeksjon fjernes søl og rester av desinfeksjonsmiddel med vann. Rengjøringen kan utføres etter at utstyret er brakt ut av isolatet (f.eks. i sluse/forgang eller i avdelingens desinfeksjonsrom)
Som hovedprinsipp skal pasienten oppholde seg i isoleringsrommet helt til isoleringen kan oppheves. Dette er spesielt viktig ved isolering for luftsmitte
• Må pasienten likevel forlate isolatet, f.eks. for røntgenundersøkelse o.l. eller overflytning til annen avdeling, skal pasienten skifte til rent tøy og ha ren seng eller båre. Rullestol anbefales ikke
• Eventuelle bandasjer og/eller bleier skal være nyskiftede og godt festet og drenasjesystemer uten lekkasjer. Det må forøvrig ikke være fare for spredning av infisert materiale til omgivelsene
• Det er en forutsetning at pasienten vasker/desinfiserer hendene før sykerommet forlates, følger pleiepersonalets anvisninger og forøvrig har forståelse for hvordan han/hun skal oppføre seg for å unngå smittespredning
• Pasienter med isolasjonstrengende luftveisinfeksjon som influensa og COVID- 19, MRSA (dråpesmitte) og lungetuberkulose må benytte kirurgisk munnbind under transport internt i sykehuset
• Når pasienten skal undersøkes/opereres eller overflyttes til annen avdeling, skal personalet der på forhånd informeres om at pasienten har en infeksjon og om hvilke smitteforebyggende tiltak som er nødvendige. Disse vil vanligvis samsvare med de tiltak som anvendes ved sengeavdelingen. Transportveien må være klargjort (f. eks. heis) for å unngå unødig stopp underveis
• Pasienten skal ikke oppholde seg i felles venterom, men bringes direkte til det rommet der undersøkelsen eller behandlingen skal foregå. Personalet som utfører transporten, må få instruksjon i nødvendige smitteforebyggende tiltak
Alle flater/inventar som kan ha blitt kontaminert med infeksiøst materiale desinfiseres.
6.6 Når isoleringstrengende infeksjon oppstår hos pasient på flersengsrom
• Når en pasient som ligger på flersengsrom får en infeksjon som krever isolering, vil man enten måtte flytte pasienten til et isolat, eller flytte ut de øvrige pasientene og benytte flersengsrommet som midlertidig isolat
• Dersom man velger å flytte ut pasienten med infeksjon, vil rommet måtte behandles som ved opphør av isolasjon. De gjenværende pasientene flyttes da ut midlertidig, nødvendig desinfeksjon og rengjøring gjennomføres, og pasientene får rene senger, rent tøy og utstyr før de flyttes tilbake til rommet (for eksempel ved Norovirus, MRSA, VRE, ESBL karba)
• Avhengig av en vurdering av risikoen for at de øvrige pasientene kan være smittet, vil det kunne være aktuelt å skrive ut eller isolere de eksponerte pasientene til utløpet av inkubasjonstiden
• Kontakt evt. seksjon smittevern for råd
• Besøkende begrenses til 1-2 personer om gangen
• Barn under 10 - 12 års alderen bør ikke få adgang til å besøke den isolerte pasienten, dersom det ikke er sterke psykososiale grunner for dette
• Pårørende til pasient som er isolert skal ikke benytte fellesarealet for pårørende utenfor isolatet, og ikke ha kontakt med andre pasienter eller pårørende. Pårørende bør oppfordres til å bevege seg rett ut av sykehuset etter besøk
• Pårørende skal vanligvis følge de forholdsregler som gjelder for pleiepersonalet angående beskyttelsesutstyr. Dette kan fravikes i noen tilfeller etter samråd med seksjon smittevern. Smittefrakk kastes alltid etter bruk.
Pårørende/ besøkende som oppholder seg lenge i isolatet
• Når foreldre/foresatte skal oppholde seg lenge i isolatet og evt. overnatte, må det tas spesielle forholdsregler, avhengig av hvilken infeksjon pasienten / barnet er isolert med. Det er ofte ikke nødvendig at pårørende bruker personlig beskyttelses-utstyr på samme måte som personalet, spesielt når formålet med beskyttelse-utstyret først og fremst er å hindre smitteoverføring til andre pasienter. Kontakt seksjon smittevern ved behov.
• Pårørende til barn som er isolerte skal uansett ikke benytte fellesarealer for pårørende utenfor isolatet, og ikke ha kontakt med andre pasienter eller deres foreldre.
• Pasienten må få tilbud om håndhygiene før alle måltider
• Det brukes vanlig servise og bestikk, som etter bruk bringes direkte til desinfeksjonsrom på isolatet når dette finnes / desinfeksjonsrom i avdelingen for varmedesinfeksjon i dekontaminator før det behandles sammen med den øvrige oppvasken i oppvaskmaskin / steamer
• Renholdspersonalet må følge de instrukser som gjelder for det aktuelle isoleringsregime med hensyn til påkledning osv. Daglig renhold utføres med vanlig rengjøringsmiddel (ferdig uttynnet på flaske)
o Flasken skal tømmes og spyles på slutten av hver dag. Settes opp/ned for å tørke. Flasken dekontamineres en gang pr uke. Dette utføres for å hindre oppvekst av tarmbakterier
• Utstyret som brukes til rengjøring skal være rombundet. Vaskeutstyr som ikke kan varmedesinfiseres (langkost, svaber, moppestativ o.l.), desinfiseres med kjemisk desinfeksjonsmiddel, men dette behøver ikke gjøres før isoleringen opphører
• Dersom det brukes engangs klut/mopp, kastes denne etter bruk
• Flergangsklut og mopp sendes til vask som smittetøy
Kontaktsmitte - veiledning (Ikke tilgjengelig)
Dråpesmitte - veiledning (Ikke tilgjengelig)
Luftsmitte - veiledning (Ikke tilgjengelig)
• Pleiepersonell er ansvarlig for daglig rengjøring og evt. desinfeksjon av nattbord, alarmsnor, seng (sengehester), medisinsk teknisk utstyr. Kontaktpunktene rengjøres i retning seng (mest skitten). Renhold er ansvarlig for de resterende kontaktpunktene
• Renhold: Kontaktpunktene rengjøres i denne rekkefølgen: lysbrytere, dørhåndtak, dørkarmer, skapdører, håndtak på skap, kraner på servant, veggen der smittefrakken har hengt, inventar, vask, desinfeksjonsrom, bad, WC
• Den som søler infisert materiale eller oppdager slikt søl, skal straks foreta flekkdesinfeksjon. Det vil ofte være mest praktisk å fjerne sølet mekanisk ved hjelp av et absorberende materiale (cellstoff e.l.) og kaste dette direkte som smitteavfall (bruk hansker)
• Deretter fukter man området med desinfeksjonsmiddel og lar dette virke i den tiden som er angitt for ikke tilsølte flater. Desinfeksjonen blir da raskere og mer effektiv
• En benytter Perasafe ved Clostridioides difficile og tuberkulose – ellers benyttes Virkon
• Etter flekkdesinfeksjon foretas rengjøring etter avdelingens vanlige rutiner
Kjemisk og teknisk desinfeksjon (Ikke tilgjengelig)
Flergangsutstyr skal desinfiseres før det transporteres ut av isolatet.
• Utstyr som tåler varmedesinfeksjon skal desinfiseres i isolatets dekontaminator. Etter desinfeksjonen transporteres utstyret direkte ut i forgang/sluse (rene hender). Utstyret trenger da ikke og pakkes inn
• Dersom isolatet ikke har egen dekontaminator, må forurenset utstyr pakkes i plastpose og transporteres direkte til dekontaminering i avdelingens desinfeksjonsrom. Den som bringer det forurensede utstyret til desinfeksjonsrommet, har ansvaret for at utstyret desinfiseres snarest mulig. Man bør være oppmerksom på muligheten for lekkasje av infisert væske fra utstyr som bringes ut
• Utstyr som må desinfiseres og som ikke tåler varmebehandling eller å ligge nedsenket i godkjent desinfeksjonsmiddel, skal i stedet fuktes med desinfeksjons-middel som får virke i godkjent virketid. Ved behov må desinfeksjonsmiddel påføres flere ganger. Deretter foretas vanlig rengjøring
Blomster stelles og oppbevares på pasientrommet eller i det tilstøtende desinfeksjonsrommet / badet.
Sortering
• Med smitteavfall / infisert avfall menes: Avfall som er direkte forurenset med smittefarlig materiale slik som brukte bandasjer, drenasjemateriell, bleier, alt beskyttelsesutstyr o.a. Posen skal alltid lukkes før den tas ut av isolatet
• Ved luftsmitte ses alt avfall på som smittefarlig
• Ved kontaktsmitte og dråpesmitte har en både smitteavfall og restavfall
o Håndtørkepapir og blomsterpapir og annen emballasje som kastes i slusen er vanligvis ikke direkte forurenset og kan behandles som vanlig ikke infisert avfall / restavfall og emballeres for seg
Emballering
• Alt infisert avfall fra isolatet legges i egen plastpose som lukkes godt igjen. Er avfallsposen tilsølt av infisert materiale på utsiden, skal den dobbeltemballeres i ny plastpose. Rutinemessig dobbelemballering er imidlertid ikke nødvendig. Se videre i Smittefarlig avfall (Ikke tilgjengelig)
• Stikkende / skjærende avfall legges i kanyleboks som lukkes og desinfiseres på utsiden med egnet desinfeksjonsmiddel før den tas ut på urent lager. En benytter Perasafe ved Clostridioides difficile og tuberkulose – ellers benyttes Virkon
• Alt tøy behandles som smittetøy
• Unngå unødvendig risting av sengetøy. Skittentøyet rulles forsiktig sammen inne på sykerommet. Smittetøy legges så direkte (uten mellomlagring på nattbord, møbler, gulv e.l.) i gul plastpose (som henger over en stol) som lukkes og legges i rød tøysekk
• Blir den gule plastposen tilsølt på utsiden med infisert materiale, skal den dobbeltemballeres med ny plastpose før den bringes ut til skittentøysekken. Rutinemessig dobbeltemballering er imidlertid ikke nødvendig
• Dersom en pasient avisoleres og flyttes til annen sengepost skal pasienten ha rent tøy, rent utstyr, rene hender og ren seng.
• Angående pasientens eiendeler
- Vurder om enkelte eiendeler kan kastes – som tannkost, tannkrem etc.
- Desinfiser det som kan desinfiseres, som toalettveske, barbermaskin etc.
- Privat tøy skal sendes hjem for vask. Det skal sendes hjem i en ren gul pose og man skal informere om at tøyet må håndteres som urent. Privattøy rengjøres i henhold til beskrivelse for den enkelte type tekstil.
6.14 Prøvetaking
Utstyr
Utstyr til prøvetaking som staseslange skal oppbevares i pasientrommet så lenge isoleringen pågår. Prøvetakingstralle skal etterlates utenfor rommet. Rekvisisjonen som følger prøven skal ikke bringes inn i isolatet.
Prøvetaking
• Ved rekvirering av prøver skal det opplyses om at pasienten er isolert
• Smitteplakaten viser aktuelt beskyttelsesutstyr
• Hvis selve prøvetakingen kan tenkes å medføre spesiell risiko, f.eks. ukontrollert sprut / søl med smittefarlig materiale, er det viktig å legge forholdene til rette for å unngå smittespredning, f.eks. tildekking av sengetøy med plast, bruk av øyebeskyttelse i tillegg til munnbind o.l.
• Beholder for stikkende/skjærende engangsutstyr skal oppbevares i isolatet. Engangs prøvetakingsutstyr som ikke er stikkende/skjærende, kastes som vanlig smitteavfall.
• Glass til blodprøver og andre prøvebeholdere (for eksempel screeningsprøver ESBL, VRE osv.) må anses som forurenset på utsiden etter prøvetakingen og skal desinfiseres på utsiden med 75% Desinfeksjonssprit
• Blodprøver som representerer kjent blodsmitte skal merkes med gul tusj
Fremgangsmåte ved kohortisolering se Kohortisolering (Ikke tilgjengelig)
Som hovedprinsipp skal pasienten oppholde seg i isolatet helt til isoleringen kan oppheves. Må pasienten flyttes til en annen institusjon gjelder som hovedregel de samme anbefalingene som ved transport av pasienten innen sykehuset, se punkt 6.5
• Pasienten skal ikke oppholde seg i felles venterom, men bringes direkte til ambulanse eller annet transportmiddel. Personalet som bistår ved flyttingen skal få instruksjon om nødvendige smitteforebyggende tiltak. Pasienter som er isolert for luftsmitte bør følges av helsepersonell under hele transporten
• Før ambulansetransport av isoleringstrengende pasienter er det en fordel å ta ut eller dekke til alt unødvendig utstyr for å lette rengjøring og desinfeksjon etterpå.
Etter gjennomført transport rengjøres ambulansen på samme måte som ved opphør
av isolering VAR-Smitteisolering: opphør av isolering (Ikke tilgjengelig)
I et forsøk på å redusere infeksjonsfaren for pasienter med visse sykdommer (for eksempel kreftsykdommer) eller pasienter som får behandling som svekker infeksjonsforsvaret (for eksempel immunosuppresiva, cytostatika eller stråling) blir det ofte gitt «beskyttende isolering». Det har vist seg at slik isolering i de fleste tilfeller ikke har redusert infeksjonsfaren mer enn det man oppnår med basale smittevernsrutiner, deriblant god håndhygiene
• <0,5 neutrofile er terskelen å bruke retningslinje «neutropen feber» til behandling. ABK har laget en retningslinje Beskyttende isolering til pasienter med nøytropeni (Ikke tilgjengelig) som bygger på den nasjonale retningslinjen.
o «Dette defineres som en skjerpet /forsterket bruk av basale smittevernsrutiner i forhold til hygiene og pleie av inneliggende pasienter. Pasienter definert under dette skal ha enerom. Dette gjennomføres når granulocytter er 0,1 x 109/l, og først og fremst når fallet i granulocytter er tidsbegrenset. Egen plakat med «Beskyttende isolering»
o Flergangsutstyr som stetoskop, termometer, staseslange etc. skal rengjøres før det tas inn til pasienten. Utstyret bør være pasientbundet
Under isolering betraktes forrom / sluse som ren. Ved opphør av isolering betraktes forrom / sluse som uren. Alt utstyr skal kastes / tøy håndteres som smittetøy.
Arbeidsfordeling av smitteutvask på sengepost/ Intensiv/ poliklinikk
VAR-Smitteisolering: opphør av isolering (Ikke tilgjengelig)
Prosedyren skal ikke avvikes. Eventuelle avvik registreres i Helse Stavanger HF sitt avviksregistreringssystem Synergi.
Folkehelseinstituttet; Isolasjonsveilederen 2004
Folkehelseinstituttet; Nasjonal veileder Håndhygiene 2017