Rutinen er utviklet for å kunne foreta en sikker og effektiv ut- og innlevering av bærbar låne-PC til medarbeidere som er i hjemmekarantene. Det forutsettes at det er et reelt arbeidsbehov og –mulighet når det bestilles låne-PC.
Denne rutinen gjelder for medarbeidere satt i hjemmekarantene relatert til mistanke om eksponering for SARS-CoV-2 virus.
Gat-kode: 505 Hjemmekarantene – jobber.
Låne-PC: Det lånes ut en standard bærbar PC (Laptop) med strømkabel, og ekstern mus ved behov. Basert på nødvendige prioriteringer, potensiell leveranseusikkerhet og kapasitetshensyn lånes ikke eksterne skjermer ut.
Låne-PC er ferdig satt opp for den enkelte bruker, og er utstyrt med et personlig VPN-tilgangskort som kan settes opp med en begrenset varighet (kan styres til 30 dager).
Utstyr = Låne-PC m/tilbehør
Hjemmekarantene: se beskrivelse på FHI sine sider
Karantenetiden er i henhold til de enhver tid gjeldene anbefalinger og retningslinjer ved Helse Stavanger HF.
COVID-19 Isolering og håndtering av nærkontakter i Helse Stavanger
FHI = Folkehelseinstituttet
HVIKT = Helse Vest IKT
Medarbeider som skal motta låne-PC: må ha gyldig og aktivt ID-kort som legitimasjon ved mottak av utstyr, samt returnere utstyret som beskrevet i denne prosedyren.
PC vil bli registrert på medarbeider og forutsettes levert tilbake etter karantenetidens utløp. Dette er viktig da det er et naturlig begrenset lager av PCer, og det kan oppstå et rasjoneringsbehov avhengig av smittesituasjonens utvikling.
HVIKT medarbeider: ansvarlig for klargjøring og utlevering av utstyr, samt ID-kontroll av medarbeider som skal motta utstyr.
Avdelingssjef: ansvarlig for å melde behov om låne-PC til Avdeling for Informasjonssystemer v/ Nina Merethe Nordmo.
Avdelingssjef er også kontaktpunkt dersom det skulle være utfordringer i forbindelse med utlevering av låne-PC. Ved retur av utstyr skal avdelingssjef påse at smittefarlig utstyr ikke tas tilbake for tidlig, men håndteres i henhold til denne prosedyre.
5.1 Utlevering av utstyr
HVIKT leverer klargjort utstyr på hjemmeadressen til aktuell medarbeider i karantene.
Medarbeider som skal motta låne-PC identifiserer seg ved å vise aktivt ID-kort til HVIKT sin medarbeider.
Det skal ved utlevering ikke være fysisk kontakt mellom partene, eller vesentlig nærhet.
5.2 Retur av utstyr
Da det er begrenset tilgang på PCer er det viktig at låneutstyr returneres så raskt som mulig, men i henhold til pkt. 5.2.1 og 5.2.2. HVIKT klargjør og leverer ut returnerte PCer etter prioritert venteliste.
VPN-kort som ble utlevert med utstyret skal også returneres, enten sammen med utstyret eller i forbindelse med reaktivering av eget kort på ID-kontoret.
For å redusere risiko for eksponering og spredning av smitte via kontaminert PC-utstyr er det viktig at rutinene for retur av utstyr følges.
Det er ulik praksis avhengig av om det er påvist smitte hos medarbeider eller ikke.
5.2.1 Smitte ikke påvist
Dersom medarbeider som har vært i hjemmekarantene ikke har testet positivt er det unødvendig å behandle utstyret med fullt smitteregime. Låne-PC m/tilbehør leveres til HVIKT (U-etg. i Adm. bygget), eller meldes HVIKT som klar for henting på avdelingen. Utstyret vil i etterkant kunne rengjøres av HVIKT i henhold til leverandørers anbefaling.
5.2.2 Smitte påvist
Utstyr som er utlånt, og hvor det etter utlevering blir påvist koronasmitte hos medarbeider, må behandles som kontaminert/smittefarlig utstyr. For å begrense risiko for smittespredning skal låne-PC være i medarbeiders besittelse i minst 14 dager etter symptomfrihet. Dvs. at selv om medarbeider kan gå på arbeid, skal ikke utstyr leveres før tiden som er anført.
Denne prosedyren skal ikke fravikes. Eventuelle avvik meldes i Synergi. Avvik og uønskede hendelser, håndtering i Helse Stavanger HF (Ikke tilgjengelig)
|
|
Forfatter: |
Håkon Brydøy Cato Heimvik |
---|---|
Godkjent av: |
Eldar Søreide (Fagdirektør) |
Dokumentadministrator: | Nina Merethe Nordmo |
Dokument-ID: | 44296 |
Gyldig fra: | 26.03.2021 |
Revisjonsfrist: | 19.10.2024 |
Forenklet språk i tittel og hele dokumentet, flyttet rundt på noe tekst. Pkt. 2: lagt til Gat kode. Pkt. 3: Lagt til lenke, fjernet BHM. Presisert at VPN-kort er personlig. Fjernet bilde og beskrivelse om utlevering ved BHM fra pkt. 5.1. Tidligere pkt. 5.1.1 er beskrevet i 5.1. Fjernet et relatert dokument. 5.2. Lagt til at VPN-kort leveres inn. Fjernet siste avsnitt i pkt. 5.2.2. Lagt til EQS ID 29663 og 44393 under relatert.
Utstedelse av ID-kort/servicekort og nøkler (Ikke tilgjengelig) |