Prosedyren beskriver fremgangsmåte for å bestille stomi- og pyelostomiutstyr til pasienter som skal skrives ut fra avdelingen.
Pasientansvarlig sykepleier har ansvar for at prosedyren gjennomføres i samråd med lege og eventuelt stomisykepleier.
Ved bestilling av stomiutstyr tar sykepleier kontakt med stomisykepleier på telefon 519235 eller VIP 564124. De kommer til avdelingen etter avtale og blir i samråd med pasienten enige om hvilket utstyr som skal benyttes.
Sykepleier klargjør e-resept. Gå inn på "verktøy" i DIPS, velg "e-resept", trykk på fane 3 "FIB" (Forbruksmateriell i bruk), lag ny resept (grønt kryss oppe til venstre). Velg "Forbruksmateriell ved stomi (505)".
Dersom pasienten trenger noe av følgende tilleggsutstyr, må dette spesifiseres på resepten i feltet "bruksveiledning": brokkbind, hudfilm eller fikseringsbelte. Det er kun tilbehøret som trenger å spesifiseres, ikke posene. Trykk "lagre". Resepten må godkjennes av lege.
Sykepleier ringer valgfri bandasjist, for eksempel en i pasientens hjemkommune, for å bestille utstyr. De kan levere utstyret på avdelingen eller eventuelt hjem til pasienten.
Dersom du skal bestille pyelostomiutstyr så kan denne huskelisten være til hjelp:
Rene hansker
Sterile hansker
NaCl 9mg/ml
Skiftesett
Håndsprit
Overflate definfeksjon
Skaterfix bandasje
Tegaderm bandasje eller annen vanntett bandasje
Mesoft Sterile 10x10 kompresser
Steril urinpose med kort slange eller system hvor man klipper individuelt tilpasset lengde på poseslangen
Mellomstykke
Festeanordning for urinposen. Det finnes flere alternativer og tilpasses individuelt
Engangsbleie eller plast til å legge under pasienten
Tape
Evt. sprøyter til skylling
Evt. venflonpropper
Avvik meldes i synergi.